Nakenhavre

J

Jeeves

Vad kan ni som provat berätta om nakenhavre? Pris? Effekt? Skonsammare eller ej för magen? Givan?

Jag har hemma en liten provpåse just nu och måste säga att de gillar den skarpt, den känns fet och fin och dammar inte. Ger annars krosshavre, gillar inte hel havre normalt sett till hästar. Nu har jag dels kallblod, shettisar men också en welsh cob med kolikhistorik så jag är lite försiktig med att byta foder. Kallblodet, o shettisarna får havrekross o betfor samt mineraler och welshen får Spillers müsli + en mindre del havrekross i den givan. Frågan är om man kan byta krossen mot nakenhavre rakt av?

Vilka erfarenheter har ni?

Sv: Nakenhavre

Nakenhavre? Låter lite ekivokt. Så jag blev tvungen att ta reda på lite mer eftersom jag är så fruktansvärt nyfiken. Det här fick jag fram från någon som forskat

Naken havre är en gammal gröda som återigen har blivit aktuell. Examensarbetet behandlar fördelar respektive nackdelar som föreligger vid odling av naken havre. En av de främsta nackdelarna är en lägre skörd. Man bör dock beakta att den vanliga havren har en näringsfattig skalandel på cirka 25%. För att mer korrekt kunna jämföra naken havre med vanlig havre bör man multiplicera den vanliga havrens skörd med 0,75. I ett odlingsförsök på L:a Böslid sommaren 1998, fanns det ingen statistisk säkerställd skillnad i skörd mellan arterna. Jag har även jämfört de båda arternas näringsinnehåll och funnit att naken havre har högre halt av fett, protein, stärkelse, E-vitamin, fosfor och magnesium. Den vanliga havren har däremot en högre halt av växttråd och fytinsyra. Halten β-glukan är densamma i båda arterna havre. I odling var den vanliga havren mer konkurrenskraftig mot ogräs.

Kul namn har det i a f:) Jag googlade på det och fick fram massor med recept för tvåbeningar men inget om nakenhavre för fyrfotingar!

Jag har infoblad från butiken men skulle vilja veta mer från ngn som har provat att utfodra med det - skillnader mellan t ex kross o nakenhavren etc.
Jag behöver inte ha mer energi på ett par av mina hästar t ex. Blev bara så förtjust i hur bra den ser ut rent hygieniskt i jämförelse med krossen plus att hästarna GILLAR den nya havren.

Men studien var intressant att läsa om också så den tackar jag för!

Antagligen:) Vi får väl se om jag får några svar här - det kanske inte är särskilt många som ger nakenhavre till sina hästar?

Är jag verkligen den enda på Buke som har provat nakenhavre??

Liknande trådar

L
Foder & Strö Jag skulle gärna vilja ha lite hjälp med olika synpunkter på vilket foder man borde välja till sina hästar. Jag har en 22-årig fjording...
Svar
11
· Visningar
1 286
Senast: Deimion
·
Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 213
Foder & Strö Mina hästar kommer gå på bete i över en månad till och jag känner att nya hästen kan behöva lite kraftfoder för att bygga muskler osv...
Svar
2
· Visningar
882
Senast: BSDC
·
Ekonomi & Juridik Ja så föll det sig så att min syster blev nya Ridläraren på klubben här hemma.:) Pga att en del hästar sålts av var där jätteont om...
Svar
18
· Visningar
4 411
Senast: mahlmt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023