Naken svansrot

Devinshed

Trådstartare
Jag gillar att kika på hästnet, och jag tittar allt som oftast på shirehästar, ardenner och tinker. Dom är annorlunda och maffiga hästar, häftigt att se dom!
Har dock aldrig varit förtjust i att man klipper svansarna så otroligt korta på några av dom, tycker att dom behöver svansen främst på sommaren mot flugor, mygg och knott.
Nu snubblade jag över en annons på en åring, vars svans inte fanns, svansroten var helt naken! Såg ut som om man hade rakat svansen på hästen eller nåt. Kikade in på annonsörens hemsida, där fler sådana här hästar fanns. De vuxna hade såna korta svansar, men man såg när dom var i rörelse att större delen av svansroten var naken, den stack fram där i den korta korta svansen.

Jag är medveten om vad som står om att raka hästars känselhår och sådär.. men det här känner jag inte till något om.
Så jag undrar rent krasst, är det okej att raka - eller vad man nu gjort - hela svansen på en häst? För min del låter det helt galet :P Därför jag frågar.

Jag vet att man ofta klippt eller lindat svansarna på körhästar för att förhindra att de fastnar i tömmar osv, men att helraka svansroten lät konstigt. Vad var det för ras? Curlyhästar tex fäller ju tydligen sitt tagel ibland, kan det inte vara något sånt?

@skuggi det här var en svensk shirehäst.
Jag vet att man förr klippte svansen kort så att den inte skulle fastna i tömmar, men nu är det inte lika vanligt och majoriteten av hästarna används inte på samma sätt som förr.. Då började jag fundera på varför man gjorde det, om det bara är för utställning. Och på en så ung häst också.

@Korven det vet jag, att deras svansar klipps korta.. men har aldrig sett en rakad svans såhär förut.

Ser ut som att de låtit det översta håret på svansen vara kvar och sen rakat resten av svansroten, ser ju jättekonstigt ut!

Liknande trådar

Hästvård Min häst, svenskfödd kille på 12 år. Märkte i sommars att han kliade sig på svansroten. Inte så att det blev sår, jag försökte kolla...
Svar
3
· Visningar
1 033
Senast: luvatuva
·
Hästvård Har en 2 åring med massa man å svans mm som kommer från ett ställe där de ej fanns så gott om flyg fä.. nu e de så att vi har EXTREMT...
Svar
7
· Visningar
1 356
Senast: misen
·
G
Hundavel & Ras Såg igår att dom ställt upp ett bord med lite reaböcker på mitt vanliga lilla coop som jag handlar i. Där fanns det två olika...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 280
Senast: FannyoArre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gamla trotjänare
  • Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII