Naken hamster!!!

Rea

Trådstartare
Hjälp! Dotterns hamster har tappat en massa päls på huvudet och magen, ser även tunnhårig ut på ryggen. Han är pigg som vanligt och mig veterligen så har vi inte ändrat på något med material eller foder:confused: .
Jag är ingen hamstermänniska och vet således inte alls vad det kan röra sig om.
Alla tips och gissningar mottages tacksamt, dottern är uppjagad, jag är fundersam och Beauty verkar ha klåda. Kan man tvätta en hamster? Kanske kan ta hästarnas Hexocilschampo, det är ju bra mot klåda. Antibakteriellt och så.

Som sagt, lite tips på vad det kan tänkas vara eller komma ifrån mottages varmt.

Sv: Naken hamster!!!

Låter som att hamstern har fått någon hudsjukdom. Men eftersom att jag inte är så erfaren med sjuka hamstrar skulle jag genast ta den till veterinären för säkerhetsskull, en del hudsjukdommar (som ringorm) smittar även till människor.
Jag tror dessutom inte att hamstrar vill bli tvättade hehe ;) Ring och prata med en veterinär först, är mitt tips :)

Hårsäckskvalster, demodex, är inte helt ovanligt hos hamster. Det ger inte klåda, såvida en sekundär bakterieinfektion tillstöter.
Diagnosen ställs genom hudskrap eller genom att rycka päls och titta på rötterna i mikroskop.

Troligtvis så är det Demodex han har, veterinären sa att det är väldigt vanligt att det bryter ut när de börjar bli lite till åren. Han är närmre 3 än 2.
Klådan jag trodde han hade visade sig att han inte hade, det sår han har är ett skav han får när han springe i sitt hjul:o

Så det lär bli en liten tur till vetten i veckan som kommer för vidare tillvägagångssätt.

Om de springer för fort så blåser pälsen bort.;)

Då är det bäst att kontakta djurpsykologen...

det är ett onormalt beteende att springa i ett hjul.

Så alla hamstrar som springer i hjul är belagda med onormalt beteende?
Ja det kan jag kanske köpa, men hur normalt är det att vara burhamster? Finns det NÅGOT som är normalt för ett sånt djur.

Kom med något konstruktivt för att göra det bättre för hamstern istället så han kan sluta vara så onormal istället för att bara häva ur dig att han är onormal, eller ja, hans beteende.

Min hamster fick klåda, blev röd på ett ganska stort parti och kliade av sig mycket päls. Tog bort hennes hus, och det blev mycket bättre. Det var borta ca 1 månad, kom sedan tillbaka, vi åkte då till veterinären och fick spruta. Hon var verkligen inte duktig på hamstrar, hon visste knappt vad fram och bak var :mad:

Efter sprutan var det bra ett tag, men på senare tiid har det kommit tillbaka, men brukar köra med Idomin-salva på de röda partierna och det funkar.

Min hamster är dock "bara" hårlös längre bak på ryggen.
Hoppas nakenhamstern kryar på sig, din dotter slipper iallafall att bli superallergisk! ;) *optimist* Nejmen, kontakta veterinär, ... Var beredd på att det kan bli dyrt, en spruta och kommentaren "hon kanske dör" kostade mig 250 kr :o

Vad är det för onormalt med att en hamster springer i ett hjul? Om en människa har spring i benen går den oftast på promenad eller tar sig en joggingrunda. En hamster har inte samma förutsättningar. Du verkar inte särskilt insatt i hamstrar NagelacksBeroende, läs på innan du säger nått. På hamsterutställningar har de t.ex konditionsprov, där har hamstrarna som har hjul och springer i hjulet ett försprång.
Sedan finns det dem som säger att det är ett tvångsbeteende att springa i hjulet, men kom och se på min hamster, hon springer i sitt hjul sällan. Ca 2 ggr på 3 veckor.

Det är ju lika normalt som att sitta vid datorn för en människa som för en hamster att springa i ett hjul.
Lika normalt för en häst att tävla i hoppning när den ursprungligen sprang på prärien.

Sluta med sånna där kommentarer

En nackdel med hjul är att en del kan bli "kära" i sina hjul. Det enda de tänker på är att springa i hjul, så mycket att de glömmer bort att äta.
Sedan är tyvärr många hjul alldeles för små, vilket leder till ryggskador. Minsta lilla hamstern måste böja på sig för att springa, då är hjulet för litet! Om man nu ska ha hjul, ska de åtminstonde kunna springa helt raka i det.

Två artiklar om hur smådjuren påverkas av hjul.
http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=865023&fkeyword=hjul
http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=1007284&fkeyword=hjul

Det är ju lika normalt som att sitta vid datorn för en människa som för en hamster att springa i ett hjul.

Det finns inget "normalt" med att vi människor sitter vid datorn. Våran kropp är inte gjort för att sitta still. Den är "designad" och gjord för att röra på sig mycket. Annars skulle inte våran kropp och våra musler samt leder ser ut som de gör.

Det jag menade var att en människa sitter vid en dator om den vill.
en hamster springer i ett hjul om den vill!

Pälsavfall kan också komma av spånallergi. Om ni använder kutterspån som strömaterial kan ni prova att byta till t ex papperspellets och se om det blir bättre. Jag är osäker på om spånallergi uppkommer så spontant, men det är kanske något att testa om behandlingen inte hjälper.

*kl*
Så, nu har han fått flytande Ivomec för 3dje gången och han är så mycket bättre, huvudet är nästan lika bepälsat som förr och den förut så kala och rosa magen är nu en fjunig rosa mage:love: .
Så lite som ska till för att det ska bli bra.

Hallo.. Har samma problem med min hamster, igen.
Det här är andra gången och med tande på att vetrinären inte hade någon aning om vad det kunde vara måste jag bara fråga..

Finns "ivomec" receptfritt? Och hur ger man hamstrarna det (t.ex salva osv.)

Min skrutts mage är helt kal och röd. =(
Även en del av ryggen ... :cry:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka