Några tips?

Docka

Trådstartare
Jag har inte vågat tävla i dressyr bara för at jag är rädd för att glömma pogrammet.... det är faktist så att det har hänt :angel: :o
Men den hästen jag rider mest är verkligen jätteduktiig på dressyr och hon tycker det är kul att tävla..
Så, finns det några tips för detta?? :p

/Maja

Sv: Några tips?

Några tips för att inte glömma programmet? Tja, öva mycket är bra. Spring själv programmet där det finns utrymme för det.

Jag använder mentalträning, och har säkert ridit programmet i huvudet 100 gånger innan jag kommer in på banan.

Dock gjorde jag en liten miss förra gången. Jag hade nämligen en klar bild på hur jag red in i ridhuset och att domaren satt på samma kortsida som ingången (så har det varit på de tävlingar jag ridit tidigare). Men på den här tävlingen satt domaren på andra kortsidan så det blev baklänges i min hjärna och jag fick hjärnsläp och red fel väg en gång. Så ett tips är att lära sig bokstäverna ordentligt också och inte bara memorera vägarna.

Tack för alla tips...nu ska jag väl ändå va med på nån tävling, kanske inte nån svår nu första gången...men det är ju alltid en början.. :p

Docka skrev:
Mentalträning?

Avlappningsöving, kan man förklara det som. Gör en väldigt avslappnad och man får bättre koncentration. Brukar lyssna på ett band, man blundar, och en röst talar om vad man ska göra :D

Nar jag tavlade brukade jag springa igenom programen nar jag vantade pa bussen. Om jag inte hade ngt speciellt att gora "red" jag programet i mitt huvud. Forr eller senare sitter programmet i ryggmargen!
Lycka till!

ååj ååj, hade samma problem som du, red fel nästan på VARJE tävling i typ 1 år, eller i början. Det var lixsom, "fan va fränt om Hanna inte rider fel idag" haha. Men tillslut bara vände det, nu kan jag nästan lära mej ett program på några minuter, har inte ridit fel på, ja, läänge ;)

Men jag säjer bara; ut o tävla så kommer det släppa ! : )

Jag och barnen gjorde bokstavs lappar när dom skulle tävla. Sen satte vi fast dem med klänypor i korta små plaströr som vi körde ner i gräsmattan. Sen fick en agera domare/hjälpare medans "ekipaget" tränade banan till fots. Jag garanterar, det roade både grannar och övriga familjen. Och banan, kom dom ihåg tävlingsdagen!!!

Du kan även sitta och rita upp det om och om och om igen på papper för att pränta in det, rita upp en bana och märk ut A, B, C osv på papper.

Sen, rid programmet hemma på banan/ i ridhuset också. Nöta, nöta, nöta är vad som gäller tills det sitter. :D

Sen kan du ju se det som så; du har tur att i dressyren så är programmet detsamma för den klass du tävlar, vi hoppryttare måste ha 1-2 NYA banor i huvudet, ibland flera helger på raken..;)

Jaha, och vad händer om du rider fel? Du blir avblåst, får reda på hur du ska rida i stället, får poängavdrag men får fortsätta rida. Rider du fel för många gånger blir du diskad, men fär i alla fall rida färdigt om du vill! Tar du fel hinder på en hopptävling måste du genast avbryta och lämna banan. Publiken? Tja, hela församlingen på sådär 17 personer (?!) kanske vaknar till av att det ÄNTLIGEN händer något oväntat på banan.

Tävlar du för att vinna är det förstås ingen höjdare, men om du gör det för att utvecklas med din häst spelar det väl ingen roll? Snarare är det väl så att OM du räknar med att tävkla dressyr är det snarare NÄR du kommer att göra din första felridning och inte OM! Hästen lär i alla fall inte ha vaken mer eller mindre kul!

Nej, jag tycker nästan du är lite fantasilös. Det finns betydligt pinsammare sätt att göra bort sig på en dressyrbana! Men lugn, man överlever dessa också!

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
364
Senast: Cactus
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 099
Senast: Fiorano
·
Gnägg I mina efterforskningar till min bok ramlade jag på den här filmen från 1929 från armens rid- och körskola. Kanske finns det fler här...
Svar
9
· Visningar
1 167
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 592
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Banta/slimma ner shettis?