Några tips?

M

_Misse_

Jag skulle gärna vilja ha lite tips om träning till en häst som blir så glad över att hoppa så han exploderar :P
har hoppat uppe i ridhus och då va ju nästan sjukt, tänkte börja lågt så han fick hoppa in sig i 70 men han tyckte de va skit roligt så han korta upp galoppen och riktigt ladda och hoppa typ 120 istället :) klarar av att hålla han och allt men han blir helt galen när han ser ett hinder :P
ute i skogen går de dock lite bättre för han är van vid att gå där nu.
funderar lite på hoppa på 8 eller volt så hinner han inte se hindret så men vet inte, har inte hoppat en sånhär häst innan :P

film när vi hoppar minihinder, men han är lugn där men ser lite hur han tar i innan han hoppar av :)
http://www.youtube.com/user/Felischan#p/u/3/UKokVSdUCcw

Sv: Några tips?

Beter sig som min ponny gjorde.

Jag löste det problemet genom att passa på att rida där andra hoppade. Vi red runt hinder och ibland hoppade vi dem. Han lugnade ner sig väldigt fort och det blev en rejäl förbättring! :D

Kanske börja med bommar på marken? Rid över dem tills han är lugn. Höj LIITE och samma sak där. osv .. kanske värt att prova? ^^

ska prova de ni säger, han har ju verkligen kapacitet för att hoppa men nerverna tar över han :P
tack så mycket, får hoppas de blir bättre :)

Försök lägga in små hinder i övningar där du växlar mellan de olika gångarterna (även halter), och gör volter, travbommar etc så hästen måste koncentrera sig mer på dig och vad som ska hända härnäst, hellre än att hoppa ett enkelhinder med lång anridning. Vissa lugnar sig av serier, men de finns de som stressar upp sig, du får prova dig fram.
Travcavaletti direkt följt av hinder kan också fungera lugnande/bromsande.
Lite mer tittiga hinder kan också hjälpa hästen att backa av.

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Ridning Hej, Jag har en hopphäst som är av lite mindre storlek och har inte jättemycket hals samt byggd pyttelite i framvikt. Hon har en...
Svar
1
· Visningar
806
Senast: Ray
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 951
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 127

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka