Några småfrågor

E

Egonson

1.Just nu äter pållan Krafft Protein, Betfor och Miner Vit.
Ska dock sluta med Proteinet och mineralerna för vi har fått nytt hö som har himla bra värden så de behövs inte längre.

Behöver man "vänja av" henne från proteinet (hon får 0,3 kg/dag) eller kan man sluta rakt av?
Hon kommer att stå kvar på samma mängd betfor (100 g) samt få fosforbalans.

2.Nu när jag slutar med Miner Vit och endast ger lite betfor och fosforbalans, hur mycket och vad behöver jag ge som extra tillskott (ex selen, vitaminer?)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Några småfrågor

Nej, det här kändes inte vidare bra. Får nog förklara mig lite närmare på fråga 2.

Pållan kommer nu att få 9 kg hö, 100 g betfor och 2 mått fosforbalans.

Vilka vitaminer och spårämnen bör jag då tillsätta (behöver ej mera ca,p,mg)?
Vilka preparat finns det, helst inte för dyrt.
 
Sv: Några småfrågor

När du vänjer in det nya höet kan du minska Krafften "i motsatt riktning", så att säga. På så sätt får du ett jämnt proteinintag vid övergången.
 
Sv: Några småfrågor

Det är oftast inget problem att ta bort fodertillskott, det är mer petigt när man ska lägga till.

Vad har du för värden på höet? Det är svårt att säga vad du kan behöva lägga till utan analysvärdena.
 
Sv: Några småfrågor

De värden jag har, är:

Smrp: 45
MJ: 7,4
Ca: 4,4
P: 1,6 (fosforbalans)
Mg: 1,6 (behövs det extra magnesium också kanske?)

Himla bra vet jag inte, men det är det bästa höet vi har haft på flera år.

Höet innehåller lite klöver och timotej, och det är väldigt grovt.
Det är också jättegrönt = A vitamin?
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 970
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
2 305
Senast: Ise
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 229
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Jag har fått rekomenderat av kraffts foderrådgivare att de muscle up efter förra årets hö analys. Men nu har priset gått upp och en...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 939
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp