Några här som enbart ger torrfoder till sin katt?

Sv: Några här som enbart ger torrfoder till sin katt?

Min veterinär promotar det torrfodermärke som de säljer såklart men menar att de billiga torrfoderna man köper i vanlig affär är dålig för njurarna och så.

Billiga torrfoder är inte bra. Inte dyra torrfoder heller, men billiga är ännu sämre. Det beror på andelen spannmål som man fyller torrfodret med, katter är ju rena köttätare och varför då ge foder med en stor del spannmål liksom. Dessutom är det vattenmängden. Är katter verkligen gjorda för att dricka vatten? I det vilda äter dom djur med stor andel vatten i kroppen. Precis som vi människor består av en stor del vatten. Katterna i det vilda får i sig den största delen av sitt vätskebehov via sina bytesdjur. Torrfoder innehåller typ 10% vatten, en enorm skillnad på det naturliga. Är man säker på att katten får i sig tillräckligt med vatten när dom äter torrfoder eller är det som Lisa skriver i artikeln jag länkar till; att katter inte känner törst på samma sätt och därför bara får i sig hälften av behovet när dom får torrfoder? Jag tror (egen teori) att det är det som förstör njurarna och kanske orsakar urinproblemen. Då kvittar det vilket torrfoder man ger, vätskemängden är samma i alla.

Är katter verkligen gjorda för att dricka vatten? I det vilda äter dom djur med stor andel vatten i kroppen. Precis som vi människor består av en stor del vatten. Katterna i det vilda får i sig den största delen av sitt vätskebehov via sina bytesdjur

Vi människor är det djur på vår jord som har bäst känsla för när det är dags att dricka har jag hört, så det är klart att vi inte kan anta att alla djur vet när det hade varit bäst för dem att dricka. Men mina katter dricker alltid efter att de ätit torrfoder och ibland kommer de in för att ta en drickepaus i jakten. De älskar om man råkar lämna vattenkranen på där ute, så står de gärna och lapar i sig.

Om man nu ska prata vad som är naturligt, och du undrar ju om det är meningen att de ska dricka vatten, så är jag säker på att det är naturligt att dricka vatten för alla djur (och växter..) på denna planet. Mina kattor fixar ju sin mat själv mestadels men kommer ändå för att dricka ibland. Alla andra rovdjur dricker ju också vatten..

Senast ändrad av en moderator:

Vi människor är det djur på vår jord som har bäst känsla för när det är dags att dricka har jag hört, så det är klart att vi inte kan anta att alla djur vet när det hade varit bäst för dem att dricka. Men mina katter dricker alltid efter att de ätit torrfoder och ibland kommer de in för att ta en drickepaus i jakten. De älskar om man råkar lämna vattenkranen på där ute, så står de gärna och lapar i sig.

Om man nu ska prata vad som är naturligt, och du undrar ju om det är meningen att de ska dricka vatten, så är jag säker på att det är naturligt att dricka vatten för alla djur (och växter..) på denna planet. Mina kattor fixar ju sin mat själv mestadels men kommer ändå för att dricka ibland. Alla andra rovdjur dricker ju också vatten..

Givetvis är drickande naturligt, men i vilken omfattning. Katten är ju "programmerad" för att äta en kost bestående av 70-75% vatten. Den stora frågan är hur duktiga deras kroppar är på att ställa om sig till en kost bestående av bara 8-10% vatten.

En katt på 3 kg som äter 200 g MJAU/dag får i sig nästan hela sitt dagliga vätskeintag enbart via maten. Maten ger 1,64 dl vatten och det totala dagliga behovet är 1,8 dl. Katten behöver bara dricka 0,16 dl till. Om katten istället äter 50 g torrfoder får den bara i sig 8 ml vatten via sin mat. Den måste alltså dricka resterande dvs. 1,72 dl.

Så det handlar om omfattningen djuret måste dricka i. Hur mycket vatten skulle vi själva behöva dricka om vi bara åt torkad föda?

jag ger dom bara torrfoder. dom får burkmat en gång i månaden eller nått sådant. för dom älskar ju det :D

och självklart fri tillgång till vatten.

Hm. ok. Men borde man inte kunna känna det på katten, om den var uttorkad. Om man nyper i pälsen och huden snabbt åker tillbaka igen så är katten inte uttorkad, tar det längre tid innan den är slät igen så är den uttorkad. Eller? Är det inte så lätt?

Kraftig uttorkning kan man kolla på det sättet, ja.

*kl*

Billig kattmat är ofta mer salt, vilket (förutom att det förstör njurarna) gör att katten borde dricka mer. Endel kattmatstillverkare har i salt just för att få katterna att dricka. Som jag ser det är det helt uppåt väggarna eftersom katten dels från början är ett ökendjur som jagat sin föda som till nåt tiotal procent innehåller vatten.

Om salthalter generellt och i vissa kattmatssorter: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=728504&lid=puff_728532&lpos=lasmer
Här är en sida som på svenska sammanfattar catinfo.org:s kritik mot kattfodret: http://www.alltomkatter.se/article.asp?article_id=322&infogrp_id=43

Min kastrerade hankatt (5 år gammal) äter enbart RC Outdoor, bara det duger åt honom. Sedan slinker det förstås ner en och annan mus och fågel, men blötfoder tittar han inte ens åt. Jag har provat alla möjlig sorter och han slickar inte ens på det.

När vi köpte våra första två kattor så var den ena uppväxt med kladdemat och den andra med torrfoder. Väl hemma så gillade den som var van vid kladdemat torrfoder bäst och den som var van vid torrfoder gillade båda. Då bestämde vi oss för torrfoder.

Min kastrerade hankatt (5 år gammal) äter enbart RC Outdoor, bara det duger åt honom. Sedan slinker det förstås ner en och annan mus och fågel, men blötfoder tittar han inte ens åt. Jag har provat alla möjlig sorter och han slickar inte ens på det.

Beror troligen på att torrfodertillverkarna vräker i smakämnen som gör att det ska lukta och smaka gott. Utan dessa hade katten troligen inte tittat åt torrfodret.

men blötfoder tittar han inte ens åt. Jag har provat alla möjlig sorter och han slickar inte ens på det.

Det gjorde inte mina heller. Man får inte tro att katter inte kan byta foder bara för att de vägrar äta när man ställer fram våtfoder första gången, det är bara ovana.

Det kräver lite tid, tålamod och fantasi så går det. Jag lät det ta några månader.

Det beror säkert på smakämnen mm, men jag höll nog på med våtfoder i olika former och smaker i ett år innan han fick prova RC. Det som hände var att han bara åt av det vanliga torrfodret, våtfodret stod och blev torrt/äckligt. Jag tyckte att han var matt i pälsen även om han såg fin ut i hullet och var pigg, men fick prova en påse RC som han åt med glupande aptit och sedan dess är det bara det han äter och eftersom han ser fin ut i både päls och hull samt faktiskt dricker ganska mkt så ser jag ingen anledning att slänga ut en massa pengar på burkmat som förblir ouppäten och vara orolig för att kissen inte äter.
Han äter ju dessutom sin egenfångade kost, så det blir ju inte riktigt 100% torrfoder i hans fall.

Mina katter var ju vana vid torrfoder och torrfoder smakar dessutom väldigt gott - så hade jag ställt fram både vått och torrt så hade de självklart valt torrt.

I övergången strödde jag torrfoder över våtmaten för att lura över dem på rätt mat. De fick helt enkelt inte bestämma själva (i så fall skulle de helst leva på chips och sånt;))

Min kisse får enbart torrfoder (: har aldrig gett honom burkmat och han klarar sej och är tjock ändå ;) Han kan inte heller ha vitaminbrist då han aldrig varit sjuk .

Så min övertygelse är att katter som inte har tillgång till sina naturliga bytesdjur ska äta våtfoder.

Min katt har ju tillgång till bytesdjur och tar in åtminstone en fångst per natt. Hur många han äter ute vet jag inte :). Men han är en aktiv jägare, så det blir nog ett par till...
Nu ska vi flytta till gård snart och "ärver" en katt som redan bor där och vad den äter vet jag inte, men är det våtfoder så kommer vår kisse att ha möjlighet att äta av den också.

En katt behöver ca 15 möss om dagen enligt bondepraktikan.. :d:rofl:

Var katt ater nastan bara torrfoder pga av att det ar det enda han gillar. Man han ar stallkatt och ar en mycket duktig mus och sorkjagare.

Har sett honom komma med 4 nya sorkar inom ett par timmar vid nagot tillfalle sa jag antar att han tidvis ater sig stormmatt pa sork och mus och da bara knaprar torrfoder i mindre skala.

/KT

En katt behöver ca 15 möss om dagen enligt bondepraktikan.. :d:rofl:

Jo, om den ska leva på enbart möss :eek:, och det behöver han inte göra. Han jagar nog mest för nöjes skull och för att kunna avnjuta en delikat råtta/fågel då och då:d.

:D Mina är nog uppe i den kvoten per dag.. :d
Men då utblandat med andra gnagare och flygfän... Man kan tro att de inte får någon mat hemma.. :grin:

Liknande trådar

Katthälsa Vi har två gudomliga kattungar hemma nu som är 4 månader. Jag har läst så mycket jag kunnat om foder och vilket som är bäst. Nu äter de...
Svar
16
· Visningar
1 158
Senast: MiniLi
·
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
474
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 196
Senast: Marvin
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 473
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama