Några frågor....

P

Pimsen

Min häst har lite jobbigt på hala vägar!!! Han är skodd runt om och har i hagen isbroddar på fram, två i varje...det vanliga som jag förstått. När jag rider broddar jag runt om, men han halkar.....:crazy:
Nu är det en tjej i stallet som har snösula på sin häst och 4 brodd i varje sko, och han är bara halvskodd, bak är han barfota och han går jättestadigt säger hon. Är det att rekommender nu så här tid att jag ändrar något för min kille så han går bättre? i så fall till vad? Kan inte ha honom barfota, ömmar alldeles för mycket. Jag ska snart ha upp hovslagaren så hade varit glad för lite råd vad ni på bukes hade gjort..... Har läst om traktbrodd...vad är det? Undrar också vad blindbrodd är. hört att det är för att inte förstöra gängorna...stämmer det??? Tacksam för MÅNGA råd........:banana:

Sv: Några frågor....

Traktbrodd är när broddarna sitter under ballarna på hästen, alltså längst bak. Tåbrodd är när de sitter längst framme i tån på hästen. Vissa tycker att det är bäst med både traktbrodd och tåbrodd, alltså 4 i varje men egentligen räcker det med bara traktbrodd tycker jag iallafall. En häst som är barfota bak halkar mer än om den är broddad men halkar mindre än en skodd häst utan brodd. Blindbrodd är brodd som knappt sticker upp alls från skon, alltså ingen "tagg" på, den använder man som du säger för att inte förstöra hålen när man vill ha hästen obroddad, tex. vid transport eller om det blir barmark tillfälligt.

PathOfClovers skrev:
Traktbrodd är när broddarna sitter under ballarna på hästen, alltså längst bak. Tåbrodd är när de sitter längst framme i tån på hästen. Vissa tycker att det är bäst med både traktbrodd och tåbrodd, alltså 4 i varje men egentligen räcker det med bara traktbrodd tycker jag iallafall. En häst som är barfota bak halkar mer än om den är broddad men halkar mindre än en skodd häst utan brodd. Blindbrodd är brodd som knappt sticker upp alls från skon, alltså ingen "tagg" på, den använder man som du säger för att inte förstöra hålen när man vill ha hästen obroddad, tex. vid transport eller om det blir barmark tillfälligt.

Tack för dina svar. Då har jag traktbrodd i dagsläget alltså...alltid lär man sig något nytt!! :bow:

Får han snöstyltor när du rider? Om du får det brukar ju hoven höjas upp en bit över marken vilket leder till att hästen inte får markkontakt med broddarna. Istället glider de runt på iskokan i skon. Vet att min dam drabbades av det precis när första snön kom. Vi kunde knappt skritta på vägarna... :(

Skoddes då med snösulor runt om var sedan halk fria. Kan ju vara därför din kompis häst inte halkar, broddar fram som når ner och inga skor bak där snön kan fastna. I så fall kan det vara klokt att skaffa snösulor även till din häst. Lycka till ;)

Har man enbart traktbrodd så brukar hästen halka..det finns ju inget i tån mer än järn. Och järn är halt. Har du bara traktbrodd så blir hovvinkeln helt fel också. Varför inte sätta dit 4 st i varje sko ?

Jag hade min pålle halvskodd, och det var enbart på blå is som hon halkade lite...men jag valde mina ridvägar vid taskigt underlag och undvek sånt..Så för mig funkade det ypperligt med bara dojjor fram + 4 brodd i varje sko.

Nu på vintern brukar igentligen mina hästar gå oskodda,vi har så bra skogsvägar här, inga bilar som kör och gör hala däckspår, men eftersom jag har tränat så mkt denna vintern så har jag skott 2 av hästarna fram med snösulor och bara 2 broddar i varje sko, har fungerat jättebra , men blir det glashalt, blir det inte så bra pga att det inte finns sko bak....men det får jag ta då....;)

min häst är lite klumpig så jag har 4 brodd i varje sko och snösulor runtom, annars är det som att rida på Bambi på hal is!

Jag ska sätta snösulor runt om och 4 brodd... Tack för alla råd!!!:bump: :bow:

Jag har snösulor på min häst,och traktbroddar...
Det funkar skitbra,han går så stadigt så...
Inga problem!
Han kan gå på isfläckar mm,utan att halka.. Han är dessutom duktig på att trycka till ordentligt,så han får bra fäste...
Min häst är klok! :rofl:

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 288
Senast: Miingla
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 952
Senast: muslidag
·
Hästvård Jag har en new forest som är sex år gammal, som hittills gått barfota, och det har gått bra. I somras, när det var som allra mest...
Svar
15
· Visningar
1 431
Senast: mily
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 163
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel