Några frågor om muskler*långt*

jennis

Trådstartare
Jag har köpt en häst som under 2 års tid har ridits med en för trång sadel. Sadeln har dessutom tryckt fram-och baktill med ett hålrum mitt under sadeln.
Nu har hästen gått i hagen i 5-6 månader och jag ska nu börja sätta igång honom lite försiktigt.
Hästen är mycket kantig och saknar muskler, stora gropar vid sidan av manken. Han ömmar(sänker ryggen) när jag trycker på musklerna vid ryggen, framförallt vid manken och korset. Han är tjurig/visar obehag när man lägger på tömkörningsgjord och täcken.
Veterinären kommer ut om 1 vecka för att klämma och känna ryggen. Kan hästen ha en inflammation eller spänningar i ryggen eftersom han ömmar? Vad kan det annars vara för fel i ryggen?
Hästen har endast gått i hage de sista 5-6 månaderna, ej ridits/tränats alls. Borde inte ev skador i ryggen ha läkt under en så lång viloperiod?
Hur gör jag för att på bästa sätt bygga upp musklerna igen? Går det att bygga upp musklerna efter en så lång tid med felaktig utrustning & felaktig träning?
Jag har nu longerat honom,tömkört, arbetat över bommar och gått skogspromenader i snart 2 veckor. Han vilar var 3:e dag.
Han har svårt att sänka huvudet framåt/neråt vid arbete, några bra tips på övningar som kan hjälpa?
OM jag nu lyckas med bra träning/rätt foder och passande utrustning, hur lång tid tar det innan hästen börjar bygga muskler?
Hoppas någon orkade läsa igenom allt och har några bra svar att komma med ;)

Sv: Några frågor om muskler*långt*

Om din häst fortfarande har ont i ryggen efter så lång vila så skulle jag rekomendera att du tar den till en klinik och röntgar den i ryggen. Att ta ut en vetrinär som kämmer och konstaterar att den har ont kostar en massa pengar i onödan. De har ju inte röntgensyn! Många distriktare har inte heller så stor erfarenhet av att känna på hästars ryggar.

Om hästen lagt sig till med ett felaktigt rörelsemönster eller är så låst i ryggen att den inte kan använda den, så löser hagvilan ingenting egentligen (däremot skulle det ju naturligtvis varit ÄNNU sämre om du ridit den), eftersom hästen inte kan/börjar använda sin kropp rätt bara för den slipper ridning. Felaktiga rörelsemönster t ex måste ofta få lite hjälp på traven och aktivt tränas bort. För om de rört sig fel länge anpassas musklerna för det och det blir svårt och jobbigt och 'tar emotä att röra sig rätt tills de musklat om sig.

Jag skulle utreda på klinik för att se om han dragit på sig mer skit, och ffa vad för skit. Sen när han har fått dne hjälp han behöver veterinärt så equiatriker/liknande och sjukgymnastik, dvs uppbyggande träning för att hjälpa hästen att använda sin kropp rätt igen (men först MÅSTE det ses till att hästen kan göra det utan extra smärta!!).

Hur lång tid det tar är väldigt individuellt och beror mycket på hur djupt problemen sitter och vad det är för problem.

En häst med muskelproblem skulle jag inte ta till veterinären, efter flera "trials and errors" på just den biten. Däremot har jag mycket goda resultat med just muskelproblem med hjälp av Equiterpeut och massör.

Men snälla du, det är väl aldrig fel att röntga en häst för att se va
d som finns i skelettet. I mitt arbete som equiterapeut hade jag krävt röntgen. Sen att vi equiterapeuter kan göra mer för hästen när veterinären har hjälpt oss med diagnosen, är en helt annan femme.

Jag tycker att du ska kolla igenom hästen noga, med hjälp av dennexpertis som finns på området, både massör, kiropraktor, veterinär osv.
Men, när du såsmåningom lägger på en sadel så är risken stor att hästen går och spänner sig, och tror att det ska göra ont igen. Därför skulle jag rekommendera dig att rida i westernsadel, därför att den inte trycker på samma ounkter som den engelska sadeln, och därigenom ger man de drabbade musklerna en chans att bygga upp sig.
Anledningen till att jag rekommenderar en westernsadel är att jag såg vilken enorm skillnad det gjorde på min connemara, som när jag köpte honom hade gått på ridskola i 12 år. Han var lite öm i ryggen, och bråkade vid uppsittning, med inte något så allvarligt som med din. När jag fick på honom en westernsadel, så blev han som en annan häst, mkt piggare och gladare, busade och bockade som en unghäst!!! :bump: :bump:

Detta är mina erfarenheter i allafall, det är inte dumt att låna idéer över "gränserna" :d

Häls Embla

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 539
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 161
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka