Några frågor om graviditet.

Status
Stängd för vidare inlägg.
L

Lillaloppan

Jag tänkte fråga alla härinne på Barn som varit/är gravida några frågor..
Vad har ni haft för graviditetssymptom och hur tidigt började dom?
Illamående - hur tidigt i graviditeten fick du det?
"Visste" du att du var gravid innan du testat dig? Kände du det på dig eller kom det som en överraskning?

Blev visst inte sååå många frågor ändå men jag är tacksam för svar!
 
Sv: Några frågor om graviditet.

Tja jag kan ju svara på detta trots att jag bara var gravid i några veckor (tidigt missfall).

Det enda tecknet jag hade innan gravtest var att brösten växte en hel storlek nästan över en natt. Det var exakt en vecka efter befruktningen - vi gjorde ivf med icsi.
Illamåendet kom några dagar efter testet, och då bara lite lätt sent på eftermiddagarna (visste jag inte att jag gravid hade jag säkerligen bara avfärdat det, så lite var det), övrig tid mådde jag som vanligt förutom att blev jag rätt trött också sent på eftermiddagarna och hade lite lite mensliknande smärtor som kom och gick.
 
Sv: Några frågor om graviditet.

Anledningen till att jag ställer dessa frågor är att jag kanske är gravid... Inget planerat och inget är heller alls säkert än. Har mått illa varje dag från och till i en vecka nu och har ökad aptit. Ska ha mens i slutet på denna veckan och har jag inte fått den tills helgen så kommer jag göra ett grav.test. Kanske är det bara pms men jag brukar aldrig må såhär, har aldrig mått såhär innan mens. Har även haft molande i nedre delen av magen den sista veckan, också från och till. Kanske är det bara nojjor från min sida men man vet ju aldrig. Har fast förhållande och är sambo sen snart 3 år tillbaka och nästa vecka har vi varit förlovade i ett år. Perfekt tycker säkert många men det är en del saker som vi vill ska falla på plats innan vi sätter barn till världen. Pratade lite om detta igår och min sambo tycker inte jag ska oroa mig i onödan utan att ta det när vi vet säkert.. Håller med men jag kan inte låta bli att vara lite orolig ändå....
 
Sv: Några frågor om graviditet.

Under de månader som vi försökte var jag kroniskt skengravid med illamående, molvärk osv osv.. Den månad jag blev gravid var jag helt övertygad om att det inte var något, eftersom jag inte hade några tecken/symptom över huvud taget (vilken kanske borde varit ett tecken i sig...)! Lustigt!

Tillägg: För vissa kan det ta någon vecka innan ett grav.test visar positivt. Därför är det inte säkert att du inte är gravid bara för att du inte fått ett plus, åtminstone om du testar redan till helgen. Tror min kompis gick 2-3 veckor över tiden innan hennes test vidare postivit!
 
Sv: Några frågor om graviditet.

Lillaloppan skrev:
Jag tänkte fråga alla härinne på Barn som varit/är gravida några frågor..
Vad har ni haft för graviditetssymptom och hur tidigt började dom?
Illamående - hur tidigt i graviditeten fick du det?
"Visste" du att du var gravid innan du testat dig? Kände du det på dig eller kom det som en överraskning?

Blev visst inte sååå många frågor ändå men jag är tacksam för svar!

Illamående - ungefär sex veckor in i graviditeten. Kräktes aldrig men hade problem med vissa lukter, t ex varm mat:o

När jag väl gjorde testet visste jag nog innerst inne att jag var gravid, men det kom som en överraskning för min man:smirk:
 
Sv: Några frågor om graviditet.

Lillaloppan skrev:
Jag tänkte fråga alla härinne på Barn som varit/är gravida några frågor..
Vad har ni haft för graviditetssymptom och hur tidigt började dom?
Illamående - hur tidigt i graviditeten fick du det?
"Visste" du att du var gravid innan du testat dig? Kände du det på dig eller kom det som en överraskning?

Blev visst inte sååå många frågor ändå men jag är tacksam för svar!

Jag har varit gravid 5 gånger, och såhär har det varit för mig:
~lätt illamående ca 6 veckor efter befruktning. Har bara mått så illa att jag k****s en av graviditeterna.
~oerhört känslig för lukter, kunde känna på "flera meters håll" om ngn tvättat sina kläder med VIA (kan fortfarande inte med den doften, men nu har det nog blivit en psykisk grej ;)) avskydde plötsligt röklukt, (jag har själv rökt både före och efter graviditeterna men slutat nu) maken som rökte fick helt enkelt inte komma i min närhet om han inte tvättade händerna och borstade tänderna innan:angel:
~mycket mer känslosam (är vanligen en sån som gråter för "allt", både roligt och tråkigt, det blev ännu värre när jag var gravid!)
~mot slutet hade jag en faslig halsbränna som bara kunde lindras med samarin....det gick åt en hel del kan jag säga....:)
Jag har vetat alla gånger att jag varit gravid innan jag testat mig!
 
Sv: Några frågor om graviditet.

Hur har du vetat att du varit gravid? Förstår att det förmodligen är något man känner på sig, men hur har du kännt det?

Är också rökare men känner att jag inte klarar av att röka lika ofta som förr för då klöks jag.. Visar det sig att jag är gravid så kommer jag sluta omedelbums!
Aptiten har blivit lite konstig, blir fort hungrig igen efter jag ätit även om jag ätit en ordentlig måltid....

Att jag är orolig är nog fel ord att använda men jag känner mig....hmm... vet inte hur jag ska förklara det riktigt...
 
Sv: Några frågor om graviditet.

Det känns liksom i kroppen... små små tecken att något är annorlunda. Men det är ju så individuellt också, det där med ökad matlust t.ex. För mig var det så att jag kände mig mätt hela tiden, kunde bara äta pyttesmå portioner och knappt dricka något alls.
 
Sv: Några frågor om graviditet.

Jag tror att jag kände på mig att jag var gravid annars så ville jag så gärna att jag trodde det.

Hade Molvärk i ljumskarna och magen ifrån v. 5-10, riktigt ont ibland.
Mådde illa på morgonen och ibland kvällen, nära att kräkas ibland. mellan v. 6 och 11.
Tål knappt idag lukter av rök,piss,fisk, och vissa maträtter.
Kan bli yr ibland och nära att svimma.
Mellan v. 6-11.var jag ofta förstoppad.
Fick även mycket finnar efter v. 5, jag som knappt haft det i tonåren.
Hade väldigt ont i brösten från v. 5 och till v.12 och de har vuxit 1 storlek minst.


Har lite av varje sympton kvar men inte alls lika rejält som de första veckorna.
Är min första graviditet och är i v.12.
Sen har jag slutat att småäta, smakar inte och vissa saker som jag årt mycket av gillar jag ej alls.
Gått ner 1.5 kg sen invägningen för 4 v, sedan.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Några frågor om graviditet.

Jaa, jag vet inte riktigt hur jag ska förklara....men jag kände mig aldrig riktigt hungrig, fast sugen på något ändå :confused:
Om jag åt något mådde jag illa, om jag inte åt något mådde jag illa!!
Spända bröst (glömde jag att skriva i förra inlägget) kom också rätt tidigt...!
 
Sv: Några frågor om graviditet.

Lillaloppan skrev:
Jag tänkte fråga alla härinne på Barn som varit/är gravida några frågor..
Vad har ni haft för graviditetssymptom och hur tidigt började dom?
Illamående - hur tidigt i graviditeten fick du det?
"Visste" du att du var gravid innan du testat dig? Kände du det på dig eller kom det som en överraskning?

Blev visst inte sååå många frågor ändå men jag är tacksam för svar!

Symptom? Magknip så in i vassen redan från början. Stå-dubbelvikt-på-jobb-och-jobba-magknip. Sammandragningar från v 10 ungefär. Ganska uppsvälld mage redan från början så jag inte kunde ha byxorna knäppta.
Illamående? En gång kräkte jag. Behövde äta direkt jag steg upp på morronen för att inte må illa men det var inte så svåravhjälpt. Efter halva tiden fick jag en gräslig halsbränna så jag till och med slutade äta godis ... och DÅ ÄR DET KRIS kan jag lova!
Visste? Vårt barn var så där gräsligt välplanerat ... tidigt vårbarn så jag kunde rida igen till sommaren ... så jag trodde jag var gravid tidigare. Visade sig att jag testade mig i v 5 ungefär. :smirk: Snacka om att gå i väntans tider!
 
Sv: Några frågor om graviditet.

Näe jag har inte testat mig än....:o Ska göra det i veckan om inte mensen kommer. Har haft mensvärk idag men inte mått illa på ett par dagar. Får se vad som händer de närmsta dagarna..
 
Sv: Några frågor om graviditet.

Så idag kom mensen med en grym mensvärk...brukar inte ha så ont men idag hade jag... Har gått åt en del Ipren idag kan jag säga. Uschanemej vad ont det kan göra, fick lägga mig på sängen och ligga där dubbelvikt ett tag innan jag kunde resa på mig igen. Vad är det egentligen som gör att man får så himla ont??
 
Sv: Några frågor om graviditet.

Det är livmodern som drar ihop sig för att stöta ut det obefruktade ägget. Precis som den drar ihp sig för att stöta ut det fullgångna barnet vid en förlossning. Fast då drar den nog ihp sig liiiiite mer och det gör aaaaaaningen ondare:angel:
Hur som helst, dina symtom skulle jag kunna härleda till magkatarr. Just det här med att bli hungrig även om man ätit är typiskt för mig , och så illamående. Så känner du av det igen så pröva någon form av magkatarrsmedicin. Men INTE om du är gravid, för då ska man vara försiktig med mediciner.
 
Sv: Några frågor om graviditet.

Jag har haft magkatarr innan och det var inte alls samma onda... Men jag tror det varit "oro" för att eventuellt varit gravid som gjort att jag blivit illamåeende för nu sen jag fått mensen så har jag inte mått illa alls. Dessutom tillhör jag en av de lyckliga som bara har mens i 3 dagar så nu är den över för denna gången! Dock får jag migrän när jag har mens och det är mindre trevligt.. Den var inte heller att leka med då jag inte hade tillgång till värktabletter när jag började känna den komma. Så när jag väl var hemma så var det försent och jag fick gå och lägga mig med en filt över huvudet... Den var borta i morse som tur var!
 
Sv: Några frågor om graviditet.

Lillaloppan skrev:
Jag tänkte fråga alla härinne på Barn som varit/är gravida några frågor..
Vad har ni haft för graviditetssymptom och hur tidigt började dom?
Illamående - hur tidigt i graviditeten fick du det?
"Visste" du att du var gravid innan du testat dig? Kände du det på dig eller kom det som en överraskning?

Blev visst inte sååå många frågor ändå men jag är tacksam för svar!

Första tecknet var att brösten växte, ömmade lite och att mensen försvann såklart. Vi hade försökt i flera månader med ägglossningstester etc så det var inte oväntat, men jag kan inte säga att jag kände något innan jag gjorde gravtestet. Men symptomen kom i princip samtidigt som det.

illamående hade jag knappt, men aningen aningen och det var väl i så fall ca vecka 4-6. Jag kräktes en enda gång och det berodde förmodligen på att jag just sprayat håret - mitt enda tydliga graviditetssymptom var nämligen att jag plötsligt inte klarade av lukten från min vanliga hårspray.

Foglossningar fick jag omkring v 14-20 men i övrigt var jag nästan helt som vanligt. Lite tjockare bara...
 
Sv: Några frågor om graviditet.

För mig har de första symtomen varit ovanlig trötthet och matthet. Jag har varit mer okoncentrerad än vanligt. Och sen har det känts som att "nu får jag mens... nej NU får jag mens... nej... men NU får jag mens"... typ... :D

Sen ska vi inte tala om resten. Har tre ungar och med alla tre har jag spytt i nio (tio) månader nonstop. Varje dag, dygnet runt. Kunnat vakna på natten och inte hinna till toan i tid. Förstoppning, hemorrojder, foglossning... you name it...

Kom just ihåg varför jag inte skulle bli gravid nåt mer...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
1 882
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 505
Senast: Modest
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
333
Gravid - 1år När började ni rida igen efter graviditet och förlossning? Hur kändes det? Skrittade du bara i början eller red du i alla gångarterna...
2
Svar
29
· Visningar
2 494
Senast: McFlurry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp