Några frågor om E-körkort

FlipTheFrog

Trådstartare
Håller på att undersöka möjligheterna att skaffa E-körkort utan att köpa trafiskskolans paket och ha några frågor:

• Vilka krav måste den bil och det släp man har på uppkörningen uppfylla?
  • Vet att jag ngnstns på nätet har sett en karta över den bana man ska backa. Någon som vet var jag kan hitta den?
  • Som jag har fattat det så består litteraturen av den vanliga boken för B-körkort + ett häfte för E-delen. Stämmer det? Har ni tips på var på nätet man kan leta efter begagnad teorilitteratur?
  • Kan man köpa ett program med frågor till sin hemdator för att kunna öva på samma sätt som man gör på trafikskolorna? Varifrån i så fall?

Tacksam för svar!

Sv: Några frågor om E-körkort

Det ska vara en personbil (tot vikt på max 3,5 ton), släpet ska vara tungt i laga mening och lastat med minst halva maxlasten (ej bulklast). Det ska vara av en sluten lådkonstruktion och bredare än bilen. Bilsläp med bil får användas om det inte går att se bakåt genom "last-bilen".

Banan kan du nog googla fram en bild på.

BE-boken går kanske att hyra på bibliotek? Körkortsboken kan jag skänka bort, har två...

VV har något sådant program, jag köpte koder genom gamla körskolan men det går kanske att köpa direkt från vv? Tyckte kanske inte att det var så bra...

/Charm, som tog sitt BE-kort privat i våras

Du kommer långt med B-boken, BE går säkert att låna på bibblan.

Jag körde en lektion på bilskola, väl investerade pengar, du får öva konbanan och tips om hur du ska tänka för att göra det smidigast och i princip utan risk för att misslyckas. Man hinner även gå igenom funktionskontrollen etc. Jag kunde sedan hyra bilskolans ekipage om jag hade velat men det var inte ledigt på uppkörningen.

Glöm bara inte att DU inte får köra ekipaget dit. Det måste någon med BE-behörighet göra. Finns folk som missar det.

Jag fick häftet från en arbetskamrat som i sin tur fått häftet när han genom vår gemensamma arbetsplats fått körkortet. Den måste väl finnas på blocket eller liknande?

Bilen måste vara en personbil eller lätt lastbil (B-kortsbil), släpet måste vara ett för bilen tungt släp. Det måste vara täckt och lastad till halv lastkapacitet (minst). Jag hyrde lastat släp från körskola för att slippa kugga på lastningen (vilket många gjort). Tog också några körlektioner för att köra in mig på min bil med deras släp. Säkerhetsgenomgången hade jag ALDRIG klarat utan hjälp från körskolan. Hett tips alltså.

Jag pluggade in all B-teori från Bonniers Trafiklexikon (CDRomskiva till datorn). Fick den från en kompis som köpt den för att plugga B-terori inför MC-kortet.

Tack för era svar! Har letat på blocket efter E-delen men ej hittat den.

En fråga till: När man tar lektioner på trafikskolan, är det OK att ha en passagerare med då? Sambon ska ju också ta i fall jag tar och då är det ju inte fel ifall vi kan åka med varandra. :angel:

Låter ju smidigt att låna trafikskolans släp - även om vi kanske kunde få till det med eget hästsläp och en för lätt bil så har jag för mig att det är ngt särskilt med lasten, den ska vara fastsatt på något sätt väl?

När jag tog körkort åkte jag med som passagerare när en annan övningskörde, han skjutsade mig till stationen. På min uppkörning hade jag 2 kontrollanter, en praktikant och så den riktiga som åkte med i bak som passagerare.

Jag skulle bli galen om min sambo åkte med, det är så dyrt med körlektioner och jag skulle bara missa massa viktig info om han åkte med. Tror snarare man förlorar kunskap och pengar på det än tjänar på att ha någon med sig.

Lasten ska vara väl förankrad, ja.
Jag körde med egen bil och släp, pappa har BE och kunde köra dit ekipaget. Hade två stora fyrkantshalmbalar, en på vardera sida om mellanväggen, som satt med vars ett spännband som var fäst i väggen framför och bakom. Jag fick beröm för förankringen, valet av last, placeringen och att jag faktiskt lastat ordentligt viktmässigt. Han gnällde lite över folk som kom med tveksam last, både ur lämplighetssynpunkt och viktperspektiv (lastade för lätt).

Jag har nog E-delen liggande nånstans, ska leta. Sen är det ett bra tips att ta en lektion på trafikskolan, säkerhetskontrollen t ex är lätt att missa på. Sen får du lite andra tips vad du ska tänka på. Återkommer efter dagens städning;)

Senast ändrad:

Banan finns med i boken för tungt släp. Den finns att köpa rätt upp och ner hos körskolan ca 200kr.

Sedan vill jag tipsa om att köpa teoriprov ifrån körskolan till internet. De proven var helt klart bäst! Finns som både BE och B prov och var formulerade på rätt sätt. För mig kostade varje prov 10kr, och fanns med olika inriktningar. 4 olika om jag kommer ihåg rätt och så ett slutprov.

vad heter boken egentligen och författaren? tänkte låna på biblioteket och har sökt på deras hemsida. hittar både körkortsboken, körboken och en massa annat. häftet för e hittar jag inte alls...

den dom hade på närmsta bibbla var tryckt -02, måste väl ändrat sig lite sen dess eller??

vill inte gärna köpa dom än utan låna, för jag har fått ett erbjudande om ett paketpris till hösten om teorin, boken, frågor på cd, två körlektioner. och ville tjuvstarta inpluggningen och backövningen bla

Senast ändrad av en moderator:

Vet inte hur mycket som har ändrat sig sen dess eg... Men när jag tog lastbil var samma års bok inaktuell på vissa punkter...
Jag tog mitt Ekörkort fix o färdigt för under 2000:- på körskola... Är det för mycket för att slippa krångla?

nä jag kommer att ta det på körskola, men i september... och hade velat ha boken och manöver övningen redan nu.

Tung trafik har jag för mig att den heter. Vet ej författaren. Har den i en flyttkartong någonstans, och tyvärr ingen aning om var.

förresten del lät väldigt billigt! när jag har kollat kostar ju teorin 2500:- och uppkörningen 1500:- + tillstånd och div annat.

Sedan vill jag tipsa om att köpa teoriprov ifrån körskolan till internet. De proven var helt klart bäst! Finns som både BE och B prov och var formulerade på rätt sätt. För mig kostade varje prov 10kr, och fanns med olika inriktningar. 4 olika om jag kommer ihåg rätt och så ett slutprov.

Det låter bra och billigt! 4 olika skrev du - syftar du då på antalet inriktningar eller på antalet prov? För om det är det sistnämnda så låter det som lite lite?

När jag läste in teorin till mitt B-körkort så fanns det pärmar med olika prov att göra. Man fyllde i rutor på ett ark som man sedan la i en maskin som såg ut som en kopieringsmaskin, tryckte in vilket prov man hade skrivit och så fick man ut vilka fel man hade gjort på ett kvitto! Det var tider det..

Jag tog mitt Ekörkort fix o färdigt för under 2000:- på körskola... Är det för mycket för att slippa krångla?

På den körskola jag tänkte kontakta för körlektioner kostar ett paket inkl fyra lektioner 5000 kr - vilket nog jämförelsevis ändå är ganska billigt.
Jag har inte tid eller intresse till att betala för och sitta med på en massa teorigenomgång, utan jag hoppas att jag har skalle nog att klara av den ändå..

Jag skulle bli galen om min sambo åkte med, det är så dyrt med körlektioner och jag skulle bara missa massa viktig info om han åkte med. Tror snarare man förlorar kunskap och pengar på det än tjänar på att ha någon med sig.

Haha :D Nädå, distraherad skulle jag inte bli, det är jag rätt säker på. Har kör 10 000-tals mil med sambon i bilen vid det här laget, det har gått alldeles utmärkt! :laugh:

Jag körde en lektion på bilskola, väl investerade pengar, du får öva konbanan och tips om hur du ska tänka för att göra det smidigast och i princip utan risk för att misslyckas. Man hinner även gå igenom funktionskontrollen etc.

Hur lång var lektionen du körde? Kändes det som att du hann med det du behövde inför uppkörningenmed marginal, eller blev det korvstoppning?

ska du inte gå teorin utan läsa på själv hemma och bara göra provet eller?
jag har fått ett paket pris med två körlektioner, teorin, böcker och frågorna på cd rom för 2000:-. tyckte jag var ganska bra, så det funderar jag på!

någon körlektion känner jag kan vara bra, få lite tips och påminnelse om allt man lagt av med.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka