Några förslag?

S

smultroonbarn

Finns en häst på det gymnasiumet som jag går på som är väldigt stressad/pigg när man rider henne. Hon är lugn i början av passet men efter första galoppen så vill hon bara rusa på. Ibland så blir hon helt okontaktbar och reagerar inte för någonting. Andra gånger så kan hon lugna ner sig och i slutet vara helt lugn och gå i en stadig form.

Hon har även en fraktur på strålbenet och tuppspatt. När man rider henne i traven och galoppen, främst på volter, så sladdar hon alltid ut med bakdelen och blir ofta förböjd i halsen. Så nu undrar jag om hon sladdar med baken och viker sig i halsen för att inte lägga så mkt av sin vikt på frambenen där hon har frakturerna?

Red henne senast förra veckan, då hon hade en av sina värre dagar. Men då hade hon inga ringskor som fördelar (?) vikten. Kan det vara så att hon hade ont förra veckan eftersom hon inte hade några skor på sig som fördelade trycket?

Ska snart rida upp ett dressyrprogram på denna hästen och skulle vara tacksam för förslag på olika övningarn/vägar som kan förhindra sladd med baken, lugna ner henne och inte bli förböjd?

PS. när hon blir "okontaktbar" så blir hon ohyggligt stark och man kan bara "ta" och inte "ge". DS.

Blev visst ett långt inlägg :angel:

Sv: Några förslag?

Min häst brukar ha liknande dagar....då går vi flera mil tillbaka och tränar igång- och avsaktningar. Skritt-halt-trav-halt-skritt osv. En bra grej är att skritta tex 4 steg-halt-skritt 4 steg..... sen likadant skritt- trav- skritt. Jätte tråkigt men det funkar på min virrpanna....

smultroonbarn skrev:
Hon har även en fraktur på strålbenet och tuppspatt. När man rider henne i traven och galoppen, främst på volter, så sladdar hon alltid ut med bakdelen och blir ofta förböjd i halsen. Så nu undrar jag om hon sladdar med baken och viker sig i halsen för att inte lägga så mkt av sin vikt på frambenen där hon har frakturerna?

Jag hoppas INNERLIGT att du menar att hästen har HAFT frakturer och inte har det NU? :crazy:

jaa, frakturerna har läkt men hon kommer aldrig bli helt bra, kan aldrig gå utan ringskor utan att bli halt osv.

Tack för förslagen!

Då kanske inte hästen är helt 100% frisk?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Ridning Hej! Jag har en häst med en stor problematik ikring och en lång historia. När jag köpte honom 2004 var han rädd för ALLT, kunde ej ut...
2
Svar
32
· Visningar
6 487
Senast: Woffe
·
Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 094
Senast: Lipperta
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 986
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar