Några bra träningstips för att få hästem att sänka tempot??

Sv: Några bra träningstips för att få hästem att sänka tempot??

ok jag skrev stång bett fel av mej!! jag rider på ett bett med en skänkel som ger en liten hävstångsverkan men det ser precis ut som ett tränsbett i munnen fast ganska tunnt... munnen e kollad och jag har ej bettet så hårt så att det är upphissat!!! martingal har jag provat att rida med men det gillade jag inte riktigt, kändes som man drog så mycket i munnen på hästen.
Jag kan givetvis kontrollera tempot!! öka sakta av osv hur jag vill men jag skulle önska att hon bar sig bättre i sakta trav/jog och galopp med mindre kontakt i munnen de var det jag ville ha träningstips på!
vi gör mycket öppna, sluta, volter, tempoväxlingar, skänkelvikningar osvosv men vill gärna ha mer tips känns som vi skulle behöva något nytt.

Om hon hänger sig i handen och ökar på kan du prova att stanna och rygga henne några steg för att få över vikten på bakdelen igen. Nu menar jag inte "straffrygga", utan rygga vanligt, men bestämt så att hon verkligen får över vikten till bakbenen. Gör även mycket volter och flytta hästen ut och in på spåret.

håller med :) . detta är bra & även sitta tungt i sadeln och isa henne eller hma henne beroende på vilken slags kommando du använder för att sakta ned. / miss hoj makeup:bump:

okej okej, har du testat att sitta och hma henne eller isa henne, vet inte vilket kommando du använder för att sakta ner.
sitt tungt i sadeln & håll om henne/han mkt med benen & så klart ha kontakt i bettet så du bär upp henne ordentligt, sen släpper du efter och ger så klart efter med benen men fortsätt hma henne/han, sen provar du igen för dom förstår ju inte alltid vinken med det med en gång. :) . det är ett plus på tävlingsbanan att kunna hma hästen för de märker inte domaren när du säger det ljudet utan att röra hästen, för när hästen förstår de ordet så kommer du inte behöva lyfta upp henne/han utan bara säga mmm "hma" . eller iis/iisi som en del också använder. mvh miss hoj makeup!:idea:

Jag har markerat de saker jag tog fasta på i dina inlägg och tycker att du själv egentligen har svaret där. Hästen verkar inte klara att fungera 100% bra varken på tränsbett eller stång och du vill tävla. Kontentan av detta är fortfarande att du behöver fixa grunderna på tränsbett ordentligt, anser jag. Om hästen inte går "rätt" så bygger den inte heller rätt muskler och då kan du rida hur länge som helst på din stång utan att hästen någonsin kommer att klara av att gå sakta (om det är ditt mål). Du säger att det enda som inte fungerar är tempot, och det anser jag är en av de viktigaste sakerna, utan att kontrollera tempot så kan du inte komma någon vart alls. Ta hjälp av en tränare och börja med grunden så att den sitter som den ska, sedan kan du gå vidare därifrån!

Håller med henne! ;) , helt rätt där!

detta ska ske på bara ngn minut, inte hålla henne i bettet hela tiden, utan plocka ihop & på med benen så hon saktar lite lite å sen släppa efter men lite ben ska vara kvar, sen finns de ju hästar som blir lata av mkt ben så prova dig fram.:d

Hej
Du som bor i Hökerum har ju en grymt duktig tränare bakom knuten, ett besök kanske vore att rekommendera. :D Vill du prova själv så kan jag rekommendera crazy horse teqnique. Har skrivit om den på Buke förut. Om du inte hittar så hör av dig. Du kan också pröva o hålla igen o driva hästen in i bettet på ett juste sätt så kan du nog närma dig svaret på din fråga. Svårt att förklara över nätet :( Stort lycka till! /C

Liknande trådar

Träning Jag har en grym liten unghäst som hade varit helt perfekt för mig för nästan 20 år sedan, på den tiden då jag hade mer ridkänsla och...
Svar
0
· Visningar
1 399
Senast: moiran
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
897
Senast: cassiopeja
·
Dressyr Hej! Jag har en häst som går och trivs väldigt bra på stångbett (Vi tävlar inom western till vardags men vill gärna börja rida lite...
2
Svar
21
· Visningar
5 238
Senast: mackan
·
Western Efter 20 år inom klassisk ridning har jag börjat fundera på att byta till western. En av anledningarna är en gammal nackskada som aldrig...
Svar
8
· Visningar
2 893
Senast: Em-Jay
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur