Några bra träningstips för att få hästem att sänka tempot??

wlina

Trådstartare
Det mesta i träningen med min häst tycker jag går bra... Men hon har så himla bråttom/svårt att gå sakta utan mycket stöd i handen...särskilt då när det är tävlingsdags!
Hemma rider jag för det mesta på stångbett och en hand med ganska lös tygel och ibland på tredelat tränsbett, då bär hon sig ganska bra. På tävling blir det ju tränsbettet som gäller, funkar inte så bra när det kommer till tempoväxlingar. Några bra tips???

Sv: Några bra träningstips för att få hästem att sänka tempot??

åh vilken bra tråd! jag har tyvärr inga bra tips att ge, utan behöver också lite tips angående just det här.

det jag gör ibland är att fokusera väldigt mycket på det här genom att göra skillnaden jättestor mellan att ta lite och ta mycket i tygeln/sätet, d.vs. att om hon inte är lyhörd utan bara brakar på så gör jag halt och backar henne, står stilla för en meditationsstund och sen fortsätter vi igen. det brukar fungera bra, kanske borde jag jobba mer med det egentligen...

Om hon hänger sig i handen och ökar på kan du prova att stanna och rygga henne några steg för att få över vikten på bakdelen igen. Nu menar jag inte "straffrygga", utan rygga vanligt, men bestämt så att hon verkligen får över vikten till bakbenen. Gör även mycket volter och flytta hästen ut och in på spåret.

Kanske blir du själv lite nervös och spänd på tävling? Försök iså fall att verkligen slappna av och tänka sakta... Det kan man träna på hemma oxå.

"As you go, so goes your horse"

Om man inte har någon bana i närheten då? :(

Jag ska sätta igång min häst som stått mer eller mindre i ett halvår. Han hade en krampad muskel i bogen, men som nu är återställd.
Nu när även våren är på ingång och han inte rört sig mycket i hagen för att det var så mycket snö så kommer han vara explosionsredo.

Ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag ställer en fråga helt off topic i tråden till dig, men hur tedde sig den krampade muskeln i bogen på din häst? Hur lång tid tog det innan den blev bra? Jag kanske borde ha skickat ett PM men nu blir det som det blir...sorry.
Misstänker något krux i bogen på min pålle, han får metacam nu. Blir det inte bra ska vi ultraljuda nästa vecka...jag letar som en galning efter info. men hittar ingen. :cry:

Ute på tävling så blir det gärna lite annorlunda än hemma, fler störningsmoment och de blir gärna lite "pigga" av att det är mycket andra hästar runtomkring ;). Tävling i sig är de bästa träningstillfällena många gånger.

Hur länge har du ridit på stången? Var grunden/allt befäst på tränsbettet innan du bytte till stång (neckreining, form, balans osv?)

Du har fått bra tips men du får kanske rentav backa tillbaka eller träna mer på tränsbettet om det är det du tävlar på?
Det är heller inte ovanligt att hästar går "bättre" på stång då betten verkar olika MEN...det är inte säkert den går "rätt" för det.
OM hästen är redo för stången i ridningen, tävla på stången istället?

Ett tillägg:

Det man ska tänka på är att det kräver en del styrka av hästen att kunna gå saktare i ett tempo samtidigt som den ska bära sig....så muskler krävs också förstås ;)

det var lite träningstips för att få henne arbeta med rätt muskler jag ville ha... samt tips när det gäller bett... denna häst har aldrig fungerat särskilt bra på tränsbett, evig dragkamp bara!! neckreiningen fungerar bättre och bättre formen är det väl lite sämre med... tävlar på tränsbett för att jag inte vågat tävla på stång, är rädd att hon springer då med trots att det fungerar så bra hemma om hon stressar upp sig. Jag skulle inte säga att grunden är befäst med tränsbett. Hon gillar det inte, och jag vill ju egentligen inte tävla med det heller. När jag rider på stången hemma har jag lång tygel och styr med neckreining samt vikt. Jag är öppen för förslag!!! de enda som inte fungerar är just tempot tex olika rörelser osv är det inga problem med hon gör allt jag vill. Det är väl troligen muskelstyrkan som saknas för att kunna trava (jogga) och galoppera sakta, hon behöver helt enkelt sätta formen bättre men mina ideer e slut!!

hon kanske inte går "rätt" men hon trivs och jag slipper dra i henne...vil ju rida med lätt kontakt och fina hjälper!!

övningarna elanor beskriver gör jag flera ggr i veckan!!!

Jag har ett varmblodssto som ibland kan ha lite för mycket framåttänk i sin hjärna. Jag brukar börja varje pass med att ställa henne mitt på ridbanan, flytta henne med hjälp av sitsen, eventuellt ett litet ledande tygeltag, åt sidan. Flytta lite fram och bakdel från stillastående samt rygga lite. Då börjar hästen inte med att tänka "framåt" utan får då ett mer tänk och fokus på ryttaren, detta fungerar på min häst! Lycka till:D

Om grunden inte är befäst på tränsbett så är det nog tyvärr så att du behöver börja om med grunderna innan du går vidare.

men alla hästar kan väl inte fungera på tränsbett?????? likväl som att de sen inte kan ha samma stångbett eller sadel.... jag kan inte riktigt svälja denna diskussion med att hästen ALLTID ska utbildas på tränsbett!! har funderat så otroligt på detta!!

Ett av de grundläggande i utbildningen är ju att hästen "säger ja" till bettet oavsett typ av bett. Då först kan man prata om att hästen är utbildad. Det krävs då att hästen är fräsch i munnen och inte har några spänningar i kroppen i övrigt. Minsta lilla spänning i kroppen kan mycket väl visa sig genom munnen så det gäller att vara lyhörd.

men alla hästar kan väl inte fungera på tränsbett?????? likväl som att de sen inte kan ha samma stångbett eller sadel.... jag kan inte riktigt svälja denna diskussion med att hästen ALLTID ska utbildas på tränsbett!! har funderat så otroligt på detta!!

Jo, jag vill mena att alla hästar bör kunna utbildas till att svara på tygeltag som ges med tränsbett. Om man väljer att rida hästen med vad som helst annat är upp till ryttaren och vad denne ska ha hästen till. Skrutta runt i skogen kan du göra i grimma om du vill, eller på kandar. Inte måste du utbilda hästen med tränsbett då. Men ska du tävla på tränsbett bör hästen vara utbildad på tränsbett! Det var ju vad du ville när du startade tråden, eller hur?

det var lite träningstips för att få henne arbeta med rätt muskler jag ville ha... samt tips när det gäller bett... denna häst har aldrig fungerat särskilt bra på tränsbett, evig dragkamp bara!! neckreiningen fungerar bättre och bättre formen är det väl lite sämre med... tävlar på tränsbett för att jag inte vågat tävla på stång, är rädd att hon springer då med trots att det fungerar så bra hemma om hon stressar upp sig. Jag skulle inte säga att grunden är befäst med tränsbett. Hon gillar det inte, och jag vill ju egentligen inte tävla med det heller. När jag rider på stången hemma har jag lång tygel och styr med neckreining samt vikt. Jag är öppen för förslag!!! de enda som inte fungerar är just tempot tex olika rörelser osv är det inga problem med hon gör allt jag vill. Det är väl troligen muskelstyrkan som saknas för att kunna trava (jogga) och galoppera sakta, hon behöver helt enkelt sätta formen bättre men mina ideer e slut!!

hon kanske inte går "rätt" men hon trivs och jag slipper dra i henne...vil ju rida med lätt kontakt och fina hjälper!!

Jag har markerat de saker jag tog fasta på i dina inlägg och tycker att du själv egentligen har svaret där. Hästen verkar inte klara att fungera 100% bra varken på tränsbett eller stång och du vill tävla. Kontentan av detta är fortfarande att du behöver fixa grunderna på tränsbett ordentligt, anser jag. Om hästen inte går "rätt" så bygger den inte heller rätt muskler och då kan du rida hur länge som helst på din stång utan att hästen någonsin kommer att klara av att gå sakta (om det är ditt mål). Du säger att det enda som inte fungerar är tempot, och det anser jag är en av de viktigaste sakerna, utan att kontrollera tempot så kan du inte komma någon vart alls. Ta hjälp av en tränare och börja med grunden så att den sitter som den ska, sedan kan du gå vidare därifrån!

Både ja och nej.

Jag skulle vilja vända på steken och säga att en väl grundutbildad och frisk häst går bra oavsett bett/huvudlag. Men det finns ingenting som säger att man måste utbilda en häst med just tränsbett. Man kan tex använda am. hackamore (bosal/repgimma) istället. Bosalen får man dessutom även tävla med. Men som någon sa, det är viktigt för hästens framtida väl och ve att den även har en grundläggande förståelse för tränsbettets funktion, eftersom det är så få i detta land som verkligen kan hantera Bosal och/eller stångbett.

För övrigt håller jag med övriga här, stångbett (=bett med skänklar) är inget utbildningsverktyg, det använder man på en färdig häst där grunden redan är befäst med ett enklare huvudlag först. Att inte kunna hantera tempot är ett mycket grundläggande problem.

Att rida med förfinade hjälper är ett mål, vägen dit är lång med mycket tydlighet och förklarande så att hästen förstår, det är grundläggande viktigare att hästen förstår, för när den förstår känner den sig motiverad och det är viktigare än att använda förfinade hjälper och tygeltag.....för mig är tyglarna till för att just förklara/förtydliga för hästen vad jag menar, så längde det behövs, om så bara undantagsvis, då använder jag inte stångbettet alls som är både skarpt och har ett ytterst begränsat signalsystem...

Så jag tycker du ska ta hjälp tränare och lära dig själv och din häst allting grundläggande i ett enklare huvudlag först. Ett enkelt huvudlag är avslöjande för våra brister, men det är också en hjälp så att vi kan göra någonting åt dem, sätter vi på ett skarpt huvudlag istället så lurar vi bara oss själva (och hästen:confused:).

Både ja och nej.

Jag skulle vilja vända på steken och säga att en väl grundutbildad och frisk häst går bra oavsett bett/huvudlag. Men det finns ingenting som säger att man måste utbilda en häst med just tränsbett. Man kan tex använda am. hackamore (bosal/repgimma) istället. Bosalen får man dessutom även tävla med. Men som någon sa, det är viktigt för hästens framtida väl och ve att den även har en grundläggande förståelse för tränsbettets funktion, eftersom det är så få i detta land som verkligen kan hantera Bosal och/eller stångbett.

För övrigt håller jag med övriga här, stångbett (=bett med skänklar) är inget utbildningsverktyg, det använder man på en färdig häst där grunden redan är befäst med ett enklare huvudlag först. Att inte kunna hantera tempot är ett mycket grundläggande problem.

Att rida med förfinade hjälper är ett mål, vägen dit är lång med mycket tydlighet och förklarande så att hästen förstår, det är grundläggande viktigare att hästen förstår, för när den förstår känner den sig motiverad och det är viktigare än att använda förfinade hjälper och tygeltag.....för mig är tyglarna till för att just förklara/förtydliga för hästen vad jag menar, så längde det behövs, om så bara undantagsvis, då använder jag inte stångbettet alls som är både skarpt och har ett ytterst begränsat signalsystem...

Så jag tycker du ska ta hjälp tränare och lära dig själv och din häst allting grundläggande i ett enklare huvudlag först. Ett enkelt huvudlag är avslöjande för våra brister, men det är också en hjälp så att vi kan göra någonting åt dem, sätter vi på ett skarpt huvudlag istället så lurar vi bara oss själva (och hästen:confused:).

:bow::bow: Bra inlägg och förklaringar :)

Det är extremt svårt, för att inte säga omöjligt att lära in nya övningar på rätt sätt i stångbett. För att ha koll på hästen, går jag alltid tillbaka på tränsbett med jämna mellanrum, för att "checka av" att jag har hästen där jag vill ha den.
I stång, tycker jag, det är svårare och känna att hästen jobbar på rätt sätt med kroppen, och den kan lära sig att "fuska" sig igenom svårare övningar.

Att jogga är en mycket svårare övning för hästen än många tror. Hästen måste kunna gå i stadig form och samtidigt hålla balansen med ryttare på ryggen. Jag skulle vilja säga att balans är nyckeln till en stadig jogg. Har hästen inte musklerna i bakkärran för det, så får du en häst som inte klarar att hålla tempot nere utan stöd. Resultatet blir att den kör upp huvudet, tappar balansen och ökar farten tills den hittat balansen igen.

Mycket mjukgörande övningar för att få en stadig form.
Hästen ska kunna bibehålla sin form på lösa tyglar - sedan kan du begära lägre tempo.
Jag rider alltid lätt när jag vill ha en ökad fart, och sitter ner när den ska gå ner. Vill jag trots det ha ner farten har jag ett visst ljud för det - som betyder sakta ner. Min häst har oxå lärt sig att när jag skäller på honom går han för fort, då sänker han självmant huvudet för att hitta balansen och saktar sedan ner :D
En låg form är också en nyckel till att hitta balansen.

Det första jag kan rekomendera att du gör är att kolla hästens mun/tänder. Många vet inte att detta bör göras en gång per år. Sen så se till att tränsbettet är rätt anpassat ,INTE upphissat till tänderna eller som man även säger två veck i mungipan. Utan släpp ner det så att bettringarna lutar bakåt. Tänk på att det finns flera olika sorters mundelar även på tränsbett. Prova ut den mundel som passar din häst. På träning kan du även träna med en martingal för att få bettat att verka mot lanan istället för mot tänderna. Då rekomenderar jag inte i första en av läder utan en av rep.
För att få hästen att samla sig bättre och då även kunna minska tempot och farten jobba mycket öppna och sluta (enkelt förklarat flytta in respektive ut bak delen innanför/utanför spåret) så får hästen in bakkärran bättre in under sig. Detta är ju förutsättningen för att klara av att bära sig i joggen.
Lucka till!

Liknande trådar

Träning Jag har en grym liten unghäst som hade varit helt perfekt för mig för nästan 20 år sedan, på den tiden då jag hade mer ridkänsla och...
Svar
0
· Visningar
1 399
Senast: moiran
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
897
Senast: cassiopeja
·
Dressyr Hej! Jag har en häst som går och trivs väldigt bra på stångbett (Vi tävlar inom western till vardags men vill gärna börja rida lite...
2
Svar
21
· Visningar
5 238
Senast: mackan
·
Western Efter 20 år inom klassisk ridning har jag börjat fundera på att byta till western. En av anledningarna är en gammal nackskada som aldrig...
Svar
8
· Visningar
2 893
Senast: Em-Jay
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur