Både ja och nej.
Jag skulle vilja vända på steken och säga att en väl grundutbildad och frisk häst går bra oavsett bett/huvudlag. Men det finns ingenting som säger att man måste utbilda en häst med just tränsbett. Man kan tex använda am. hackamore (bosal/repgimma) istället. Bosalen får man dessutom även tävla med. Men som någon sa, det är viktigt för hästens framtida väl och ve att den även har en grundläggande förståelse för tränsbettets funktion, eftersom det är så få i detta land som verkligen kan hantera Bosal och/eller stångbett.
För övrigt håller jag med övriga här, stångbett (=bett med skänklar) är inget utbildningsverktyg, det använder man på en färdig häst där grunden redan är befäst med ett enklare huvudlag först. Att inte kunna hantera tempot är ett mycket grundläggande problem.
Att rida med förfinade hjälper är ett mål, vägen dit är lång med mycket tydlighet och förklarande så att hästen förstår, det är grundläggande viktigare att hästen förstår, för när den förstår känner den sig motiverad och
det är viktigare än att använda förfinade hjälper och tygeltag.....för mig är tyglarna till för att just förklara/förtydliga för hästen vad jag menar, så längde det behövs, om så bara undantagsvis, då använder jag inte stångbettet alls som är både skarpt och har ett ytterst begränsat signalsystem...
Så jag tycker du ska ta hjälp tränare och lära dig själv och din häst allting grundläggande i ett enklare huvudlag först. Ett enkelt huvudlag är avslöjande för våra brister, men det är också en hjälp så att vi kan göra någonting åt dem, sätter vi på ett skarpt huvudlag istället så lurar vi bara oss själva (och hästen
).