Något tung bana - Tung bana

juvelen

Trådstartare
Jag undrar när banorna bestämmer att banan är tung. Har varit med många gånger att banan är en enda stor gyttjepöl som hästarna ska springa på och den räknas "bara" som något tung.

Sv: Något tung bana - Tung bana

Ja, jag har undrat detsamma. Som Skellefteå igår til exempel. Vaddå något tung? Det var ju ungefär samma konsistens i banan som murbruket vi blandar till stallet nu... Flytande geggamojja.

Startade en gång tidigare i höst, också Skellefteå, då sa de att banan var ca 5 sek tung. Vad stod det i listorna sen? Jo, något tung bana...

Man blir inte klok på detta, helt enkelt.

Man går lite efter hur de första loppens resultat blir. Om det blir två sekunder långsammare än för klassen normalt, ja då ger man banan 2 sekunder. Det behöver heller inte vara att underlaget är dåligt, det kan vara blåst som gör att man ger banan någon sekund oxå.

Så har jag fått det förklarat iaf..

Ja, jag har undrat detsamma. Som Skellefteå igår til exempel. Vaddå något tung? Det var ju ungefär samma konsistens i banan som murbruket vi blandar till stallet nu... Flytande geggamojja.

jo banan var inte rolig. vart bara tyngre o tyngre för varje lopp :( kul att vara ut i sista v4an då:/ visserligen vann ju min och det såg lätt ut för henne men den var inte rolig banan:crazy:

Så långt är jag oxå med.
Men hur kan man kalla ca 4-5sek för NÅGOT tung?
Ska det vara drivis och tjällossning innan det blir tung bana:confused:

Startade en gång tidigare i höst, också Skellefteå, då sa de att banan var ca 5 sek tung. Vad stod det i listorna sen? Jo, något tung bana...

Man blir inte klok på detta, helt enkelt.

Var på Solänget i fredags. Högsta klassen vann på 1.20. Sista loppet ett kortlopp högst 25.000 vanns på 1.21,6 med 1.21 sista 500m..

Lätt bana hela dagen enligt resultatlistorna.:banana:

*knapplån*

En något tung bana är 1-2 sekunder tung, en tung bana är 3 sekunder tung eller mer.

Ofta överskattar man hur tung banan är, skitig och tung är inte alls samma sak. Det är måldomaren i samråd med de aktiva som avgör hur tung banan är. Detta görs innan första kvalet/premieloppet, det är ju där tiderna faktiskt kan spela någon roll. Sen uppdaterar man om det behövs under dagen.

Jag har faktiskt varit med om att man väntat med att tala om resultatet i kval loppen för att kunna fastställa hur mkt man skall ge banan.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 342
Senast: Lady_S
·
Ridning Jag har pga psykisk ohälsa haft problem att hålla vikten vilket resulterat i rätt många överflödiga kilon. Problemet är att det även...
Svar
15
· Visningar
1 377
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Hemmet Har problem med att verkstaden ofta blir belamrad fort. Mycket hamnar på golvet eller närmaste bänkyta och det är så enerverande...
Svar
6
· Visningar
448
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka