Något trasslar, men vad?

Salandge

Trådstartare
Något känns fel med min pålle och nu ska det utredas! Jag ska givetvis boka en tid på klinik med honom, men det skulle vara intressant vad ni kunniga här på buke tror att det kulle kunna vara som spökar.

Hästen i fråga är en treårig varmblodstravare, valack, som har tränats med sikte på start någon gång i framtiden. Under hela sin uppväxt har han vuxit väldigt jämt och sett ur som en liten vuxen men nu på senaste tiden har han skjutit ordentligt bak och just nu är han ca 4-5 cm överbyggd. Han är inte en stor häst, över manken mäter han hela 151 cm ;) så vi hoppas att han växer ikapp baken... Träningen just nu består av varannandagsträning, jogg i kuperad terräng på bra underlag och intervaller ca 1 gång i veckan. På sistone har han gjort enorma framsteg och just nu jobbar han ca 1.30 1640 m utan att bli trött...

Ändå känns det som att något inte stämmer... Tar det i punktform för att det ska bli lite mer lättläst...

*Han visar inten hälta varken för hand eller i vagn men i låga farter har han börjat dra med rumpan till vänster, huvudet är rakt. I högre farter rätar han upp sig.

*Han har fått mjuka, genomgående gallor i båda haserna. Han ömmar inte på gallorna och de är oförändrade efter motion. De är inte jättestora men stora nog för att jag ska tänka osteochondros... :crazy: Han ömmar däremot på "spatten".

*Han har blivit lite gallig i båda bakknäna men ömmar inte heller där. Vid hovslagarbesöket i måndags förvandlades han dock till en liten :devil: ... Han slet och drog vid båda bak... Iof stog hans bästis ute och skrek på honom hela tiden, men han kan ju haft ont. När jag försöker provocera fram en reaktion nu efteråt så står kan som ett ljus...

*Han är uttåad fram, mest på vänster, men det handlar inte om något extermfall. Han behöver dock både senskydd o knäkappor i jobb. Bak står kan bra men han har en tendens att skruva vänster bak inåt i skritt. Detta har blivit mycket bättre vid byte av hovslagare. Han var väldigt sneverkad tidigare, speciellt i v.f. Vi har nu haft vår nya hovslagare 4 gånger och han ser mycket finare ut!Stryker sig dock på kotorna bak.

Själv funderar jag på osteochondros, han är inte friröntgd sedan tidigare. En tid för rötgen ska bokas... Men OM det nu inte skulle vara några benbitar, vad skulle det då kunna vara?

På fötterna har han vanliga lätta järn(trav)skor fram och vanliga faslsade travskor bak.

Har inte nya bilder på honom... Dessa är från förra sommaren.

Bild 1
Bild 2
Idéer mottages tacksamt!
/Monika
 
Senast ändrad:
Sv: Något trasslar, men vad?

Det är ju omöjligt att säga vad som felas, det lär ju veterinären svara på.

Men, jag kan iaf ge min erfarenhet av det här med gallor och 'oro' för OCD. Min dam kom ju in med stoooooora genomgående hasledsgallor. Hux flux en dag. Jag hade lite is i magen, de gav sig och jag andades ut. Så POFF var de där igen och jag formligen såg lösa benbitar överallt i fanatsin. Så ringde och bokade tid för röntgen och allmän koll (eftersom damen ju vurpat i hagen någon månad tidigare med och jag ville få hur de problemen från det utvecklats på samma gång).

Hasledsgallorna gick och gömde sig strax innan veterinärbesöket, men hon var en aniing gallig i bakknäna.

Friröntgad i haser och bakknän, fanns NADA där. Däremot fanns dubbelsidig knäledsinflammation bägga bak. I hennes fall (hagvilande tvååring) kom de antagligen av kombinationen muskelskador och muskelspänningar sen vurpan, och att hon växt och blivit kraftigt överbyggd igen. De två ihop gav ett rörelsemönster som var kortare och annorlunda än normalt, och blev för mycket för knäna.

Så, enda sättet att veta är att kolla upp som sagt, vilket du ju också ska göra. Det kan vara tusen och en andra saker om det inte är lösa benbitar, men VAD är omöjligt att säga sådär på rak arm, men du borde få besked av veterinären, för jag antar du gör en hältutredning samtidigt?
 
Sv: Något trasslar, men vad?

Tackar för svaret... jo en haltutredning kommer naturligtvis också att göras. Igår när jag tog in honom så var hasgallorna betydligt mindre... ska bli intressant att se om det är någon skillnad på dem idag!

Kände igenom ryggen och rumpan igår men där ömmar han inte heller. Däremot reagerar han vid stretching av bakbenen "bakåt" och även "utåt". Han står och smårycker lite men ger med sig efter en liten stund...

En liten fundering... I och med att han växt rejält senaste månaderna över rumpan kan det göra att han får mindre plats med bakaktionen?
 
Sv: Något trasslar, men vad?

Min donna hade lösa benbitar i båda haserna när jag köpte henne som tvååring, hon var aningen orytmisk och hade hasgallor som varierade lite i storlek men då hade hon inte tränats på ett halvår.

Inte för jag vill måla f-n... men förskasta inte den teorin innan du fått hästen röntgad...

Är han störd av haserna kommer så klart spänningarna i rumpan som ett brev på posten och det kan också göra att han inte får plats.

Inte mycket till svar, men låt vet. kolla hästen och gå sedan igenom honom muskulärt...

/// ghost
 
Sv: Något trasslar, men vad?

Salandge skrev:
En liten fundering... I och med att han växt rejält senaste månaderna över rumpan kan det göra att han får mindre plats med bakaktionen?


Ja, och det kan även ge honom träningsvärk i musklerna i bakdelen, och i förlängningen kan du få samam problem som jag fick, ändrat rörelsemönster och så blir det för mycket för bakknäna.
 
Sv: Något trasslar, men vad?

ghost skrev:
Min donna hade lösa benbitar i båda haserna när jag köpte henne som tvååring, hon var aningen orytmisk och hade hasgallor som varierade lite i storlek men då hade hon inte tränats på ett halvår.

Inte för jag vill måla f-n... men förskasta inte den teorin innan du fått hästen röntgad...

Är han störd av haserna kommer så klart spänningarna i rumpan som ett brev på posten och det kan också göra att han inte får plats.

Inte mycket till svar, men låt vet. kolla hästen och gå sedan igenom honom muskulärt...

/// ghost
Nädå, jag förkastar inte teorin om OCD, det är snarare det jag tror är felet...

Hur gick det med din häst efter att benbitarna tagits bort? Kom hon till start? Hur ser konvalecensen ut efter en operation? Boxvila i ett par dagar och sedan börja skritta försiktigt är vad jag hört... Om han skulleopereras inom en snar framtid är det då sjukhage som gäller hela sommaren eller kan han gå på betet med polarna?
 
Sv: Något trasslar, men vad?

Oj, det här var i januari för 5 år sen, menar du att jag ska minnas så länge? ;) :o

Hon operarades alltså i januari och jo, några dagars boxvila och sen igång lite försiktigt igen. Ingen sjukhage vad jag minns??? Hon kvalde i maj samma år och då var hon "knappt" snabbjobbad på en längre tid innan operationen. Men hon är en naturbegåvning också...

I takt med att jag blev en bättre tränare blev hästen bättre :D

Det blev tre segrar och hon sprang in precis över 100 000 innan karriären avbröts som 6-åring pga hovbensfraktur med efterverkningar...

Alltså tror jag inte att en operation nu skulle hindra sommarbetet... :)



/// ghost
 
Sv: Något trasslar, men vad?

Ok, tackar!

Nu ska vi iallafall in på klinik på onsdag (27:e)... *håller tummarna*

Men eftersom jag är pessimist av naturen så förväntar jag mig det värsta... :crazy:
 
Sv: Något trasslar, men vad?

Bara en fundering
Om nu ni har bytt hovis så borde väl justeringen av benställningen genom en annorlunda verkning göra att han belastar ovant och därigenom får lite ont. Som när man byter skomodell med den skillnaden att hästar inte kan ta av sig hovarna och vila lite.
Men som sagt var, bara en fundering......
 
Sv: Något trasslar, men vad?

Tänker knäledsinflammation eftersom det påminner om min hästs symptom. Bra att du ska in på klinik det är mycket vunnet att man kommer snabbt in och får en diagnos så hinner det förhoppningsvis inte bli så stor skada av det. Good luck!
 
Sv: Något trasslar, men vad?

Tja, kanske det... Han var ju som sagt väldigt snedverkad tidigare. :mad:

Hellre det än OCD iallafall... Men som sagt, vi får se vad vet säger imorgon. Jag kan knappt koncentrera mig på mågot annat. Inatt drömmde jag att JAG var inne på kliniken och blev böjd... :rofl:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 250
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 285
Senast: Miingla
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp