Något tips på mat??

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Castor_Plopp
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 708
C

Castor_Plopp

Undrar om det finns någon som vet eller har något bra förslag på mat.? Har en ardenner o en minishettis(båda hingstar) som går på lösdrift o fri tillgång till hösilage o Får havrekross plus betfor. Men ardennern börjar bli lite rund om magen av all mat. Har nån något bra trips på vad jag kan ge för mat som inte är för fet eller klara dom sig bara på hösilage o vad för vitaminer o mineraler behöver dom isf?? Båda är 2,5 år så dom växer ju fortf.:confused: Vill helst iaf inte sluta med fri tillgång till hösilage..

Sv: Något tips på mat??

Gör en analys på grovfodret, så vet du om du behöver ge kraftfoder. Är värdena bra, alltså en kvot på 6 eller däröver, så behövs ju inget kraftfoder. Då behövs nog endast lite mineraler som du kan blanda med morötter eller ytterst lite betfor.

Eller du kan kanske till att börja med minska på havren och betforen. Du anger inte hur mycket kraftfoder du ger nu.

Ardennern äter bara 10dl havrekross+5dl betfor på kvällen o 10dl havrekross på morgonen. För det va de han åt där han bodde förut. Men nu e han ju så tjock så på nått måste jag nog minska. Är så fruktansvärt dålig på hästmat me.

Unghästar har lite skiftande behov beroende på hur de växer. Kan ju vara så att din ardenner inte är i någon växtperiod jusr nu och därför kräver mindre foder.
Sedan kan det också beror på att där han var tidigare hade man sämre värden på sitt grovfoder så att det behövdes kompletteras med havren.

I den åldern dina hästar är så är det inte ovanligt att de klarar sig på ett bra grovfoder med mineralfoder som komplement. den största tillväxen ligger ju bakom dem så att säga så deras behov är på nedåt gående fram tills de börjar tränas och arbeta.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
817
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 089
Senast: Twirro
·
Katthälsa Hej! Jag ger idag RC Veterinary Urinary S/O Moderate Calorie till mina två katter. Min svarta katt har haft urinsten för flera år sen...
Svar
0
· Visningar
771
Senast: Nikan
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 314

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka