Något som motverkar eksem??

M

Maxmax

Är det någon som vet något som är bra mot eksemhästar? Jag har provat Nylanders hästsalva, men jag tycker inte att det funkar så bra. Har även provat Switch. Vad har ni för synpunkter på det??
Vad har ni provat och har det funkat isåfall??
Har hört av en i mitt stall att blanda grön såpa och vatten och spraya över hästen ska vara bra mot alla flygande odjur. Har ni hört det??

Min häst har eksemtäcke på sig hela tiden utom när jag rider förstås!

Stackars alla eksemhästar! :crazy: :( :(

Sv: Något som motverkar eksem??

Jag har båda och är nöjd med det. Har även andra myggmedel och täcke.

Maxmax skrev:
Är det någon som vet något som är bra mot eksemhästar? Jag har provat Nylanders hästsalva, men jag tycker inte att det funkar så bra. Har även provat Switch. Vad har ni för synpunkter på det??
Vad har ni provat och har det funkat isåfall??
Har hört av en i mitt stall att blanda grön såpa och vatten och spraya över hästen ska vara bra mot alla flygande odjur. Har ni hört det??

Min häst har eksemtäcke på sig hela tiden utom när jag rider förstås!

Stackars alla eksemhästar! :crazy: :( :(
Vi har Ökozon till vår (ja, inte riktigt min, men nästan) häst. Jag var skeptisk till det i början, men på honom hjälper det bra. Han har mycket gravt eksem och måste ändå gå med täcke och smörjas ofta (ofta fler ggr per dag) men Ökozon lindrar ändå den infernaliska klådan. Det kostar multum, men det är det värt.

Enligt en veterinär som höll föredrag i detta ämne, så är första åtgärden att försöka skydda hästen mot knott. Det kan göras med täcke, installning och insektsmedel. Jag använder RB86 mot insekter, och tycker att det fungerar ganska bra (=betydligt bättre än andra medel jag provat). Täcke har du ju redan på din häst, har du provat att ta in den under de perioder då det är mycket insekter ute?

Efter att man så gott man kan skyddat mot knott, kommer, enligt samma veterinär, att hålla hästen ren och att återfetta huden. Hon rekommenderade vanligt milt schampo att tvätta med, och Natusan Barnolja (!) att återfetta med. Men här finns ju en hel massa specialprodukter att prova om man vill. Jag använder Nylanders, men har också sett bra resultat med Ökozon. Aloe Vera finns det en del som använder, men jag har själv ingen erfarenhet.

Sedan kan man aldrig få BORT eksemet, bara lindra.

Roheryn skrev:
Sedan kan man aldrig få BORT eksemet, bara lindra.

Har inte samma åsikt. Eksem är ett symtom på obalans i kroppen, får man ordning på obalansen så försvinner symtomet :idea:

Ett sätt kan vara att bygga upp hästens immunsystem och ett sätt att göra det kan vara att använda alger.
Den som är intresserad kan gärna PM:a mig.

Jag använder Ökozon på min, och märker direkt om jag missar. Med Ökozonet är han oftast symptomfri. EN låda med schampo, kosttillskott, och smörjor är ganska så dyr, men räcker två säsonger. Trist att man inte kan köpa till udda delar, oftast har jag några grejer kvar och de andra är slut. Är troligen en lönsam affärsidé.

Vad jag hört fungerar Ökozonet mycket bra på vissa, mindre bra på andra.

En tjej i stallet smörjer sin häst med olivolja, extra virgin. Men då måste man göra det på kvällen, annars är risken stor att hästen blir bränd av varm olivolja ifall solen ligger på. Hennes häst blev väldigt fin av oljan.

Kanske inte så tokigt att låta hästen vara inne tidig kväll och en stund på morgonen när knotten är som värst.

OlleAtlas

Jag har provat massor av "smörjor" men Horsol är det som har fungerat bäst hittills. Nu har han iof inte så kraftig exem men en annan ponny i stallet, som har mycket värre exem, har börjat använda Horsol i år så det ska bli spännande att se om det hjälper. (Förrut använde dom Ekstöms Prob-produkter (schampo & olja), dom var ganska nöjda med resultatet men det var dyrt).

Basiblock, superbra tillskottsfoder som har hjälpt min exemhäst mkt. Jag satte in det i mitteln på förra sommaren och då blev exemet sju resor värre och sen gav jag det hela vintern och hon visar inget alls *glad*.
En dag var dock extremt kliig och besvärad och då var basiblocket slut och sen tog det två dagar med Basiblock igen så försvann kliet.

Djurjouren skrev:
Basiblock, superbra tillskottsfoder som har hjälpt min exemhäst mkt. Jag satte in det i mitteln på förra sommaren och då blev exemet sju resor värre och sen gav jag det hela vintern och hon visar inget alls *glad*.
En dag var dock extremt kliig och besvärad och då var basiblocket slut och sen tog det två dagar med Basiblock igen så försvann kliet.

Är Basiblock det som hette Vitablock förut?

OA

Illa skrev:
Jag har provat massor av "smörjor" men Horsol är det som har fungerat bäst hittills. Nu har han iof inte så kraftig exem men en annan ponny i stallet, som har mycket värre exem, har börjat använda Horsol i år så det ska bli spännande att se om det hjälper. (Förrut använde dom Ekstöms Prob-produkter (schampo & olja), dom var ganska nöjda med resultatet men det var dyrt).
PM gärna mig om resultatet. Är väldigt nyfiken på Horsol. Jag har ett sto som kliar sig när knotten kommer men hon har inget synligt eksem. Har börjat använda Horsol på henne då det är så smidigt. Hitills har hon inte kliat sig något alls. Jag kliar mig desstumer a knottbett i hårbottnen, undrar om det skulle funka på mig ;)

Ja, det har bytat namn. Det finns två sorter, ett "vanligt" och ett som påverkar hästens eget försvar mot mask. De hästar jag har sett väljer helst det mot mask.

Ok nu vet jag vad det säljs,
har hittat deras hemsida.
Men en fråga...du skrev att eksemet blev sju resor värre när du började.
Hur länge va det värre?
Är det olämpligt att börja med det nu då?
kanske lämpligare att börja till hösten?
Vill ju inte förvärra sommarmånaderna.
Berätta ni som har erfarenhet av detta.

Jag fick nyligen höra att svaveltillskott skulle vara en mirakelkur! Kompisen har köpt till sin pålle, men alldeles nyligt så vi vet ju inte hur han reagerar... Någon annan som hört om svavel och om det funkar?

det är säkert MSM du hört talas om...sök på goggle om preparatet, det finns massor av sidor om just detta

Jag kan varmt rekomendera Aloe Vera!
Det tar inte bort symtomen, men det lindrar Jättebra mot klådan! Dessutom har det en mycket bra läkande effekt vilket gör att t.ex insektsätna stackars örsnibbar kan få en chans att "vila".
Nu vet jag ju inte om alla hästar svarar lika bra som min, men det är inge jättestora penagar att lägga ut så prova!
Nu har jag oxå gett min isis Aloe Vera juice i fodret sen i början av april och hoppas att det ska ge bra effekt, men juicens inverkan törs jag inte uttala mig om än... kliandet har ju trots allt satt igång rätt sent i år.

Aloe vera har jag hört många prata om. Kanske jag skulle ta och prova det då! Någon som vet vad det kostar och vart man kan få tag på det?

Numera finns sådana produkter i de flesta hästaffärer. Jag såg att även H**ks har det i sitt sortiment.

Hur använder man msm? Enligt hemsidan kan det användas både invärtes och utvärtes. Där stod inget om dosering osv.

Lädernunnan skrev:
Eksem är ett symtom på obalans i kroppen, får man ordning på obalansen så försvinner symtomet :idea:
Om en hast har eksem vad ar det i systemet som brukar vara i obalans? Brukar det vara en brist pa nagonting speciellt?
Fragan ar ju nar man vet HUR man har fatt ordning pa immunforsvaret, om man inte vet vad man ska ge hasten for nagonting extra. Det ar latt att ge hasten en boost och extra mineraler och vitaminer, eventuellt "dina" alger.

Det jag egentligen undrar over ar varfor forskning och studier inte har kommit fram till vad som ar felet och varfor vissa hastar far eksem och vissa inte, nar det enligt dej verkar vara sa latt??

Liknande trådar

Hästvård uootäckte i år att min häst fått eksem så har köpt eksemtäcke (Rambo sweet itch hoody) och smörjer honom varje dag med MTG olja. Har...
Svar
11
· Visningar
1 779
Hästvård (risk för långt inlägg) Hej alla ni som har eksemhästar eller tips om sådana! Jag har en svensk halvblodsvalack på 4 år, han är...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 591
Senast: Jaag
·
S
Hästvård Jaa, jag har ju fått en eksem häst hit hem, och jag har absolut noll erfarenhet av detta. Inte så bra kombination kanske: eksemhäst +...
2
Svar
20
· Visningar
5 451
Senast: Simply me
·
Hästvård Jag undrar om det som kallas eksem finns i olika varianter? Är alla eksem tex vätskande eller kan det vara mjälligt/torrt och ändå vara...
Svar
3
· Visningar
879
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama