Något som fattas?

R

Ramona91

Okej, nu har jag en enklare bröstsele och tömmar.
Ska beställa både baksele och draglinor (vet varifrån och så)
Har kontaktat en körtränare och ska eventuellt gå på körkurs
i sommar och då köra in Monis ordentligt! :)

Är det något mer i utrustningsväg jag behöver?
Har funderat på ett däckelunderlägg / körschabrak. Är det någon skillnad?

Tack på förhand! :D

Sv: Något som fattas?

Jag har aldrig haft däckelunderlag, har man bara en välanpassad däckel så behövs det inte. Du skrev ingenting om vagn/rockard, men det antar jag att du har? :)

okej, tack! :)
Kanske köper det ändå.. hmm, har hittat ett fint! :love:

Hihi, har ingen vagn än :o
Har bara tömkört än så länge, men är på jakt efter en rockard! :D

Börjar med att tipsa dig om att helt byta sele, den sele du har kan aldrig ersätta en riktig sele med järn i däckeln och lös brästa o höga skakelfäste.

Så jag tycker inte du ska lägga några pengar mera på den selen, det vinner du på i längden.

Ska du ändå använda den sortens sele så måste du skaffa ett rejält däckelskydd, för däckeln ligger inte bra alls när vagnen kommer på. Det blir tryck.

Bättre köra in med riktig sele så hästen är van och verkligen kan lära sig dra ordentligt från början, en enkel sele blir aldrig så fri för hästen som en riktig sele, tyvärr.

Är det verkligen så stor skillnad?
Jag menar, den är ju byggd lite som en loksele. Den är ju inte heller "ett" med draglinorna.

Är lite svårt... Selen har jag fått och vi kan inte lägga ner flera tusen på en till... :(

Tror i alla fall jag ska låna sele + vagn av en i stallet.
Ska lära mig mer innan jag köper fler saker. Så det blir rätt! :)

Tack för hjälpen!
... och tack för att du sa det så bra! :)

Liknande trådar

Körning Jag har lyckats byta till mig en modifierad smålandstrilla (sänkt, med gummihjul) med parstång och kompletta parselar (nåja, bakselar...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 372
Senast: trassel
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 304
Senast: Mezcal
·
Skola & Jobb Hur funkar det egentligen? Jag hoppade av gymnasiet efter första året och började jobba, på grund av skoltrötthet och allmänt dåligt...
Svar
3
· Visningar
2 267
Senast: DeadSerious
·
Körning Just nu står mitt sto på boxvila, men opm hon blir friskförklarad funderar jag på att ta upp körningen med henne. Körde henne i Finland...
Svar
19
· Visningar
3 544
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka