något överviktig Irish cob

R

roscrea rose

Ja då var jag igång igen :bump:
har fått hjälp tidigare men skulle bar avilja få det lite bekräftat nu.
jag ge min Irish som är 145 cm i mankhöjd och väger just nu 560 kg.
7 kg hö
0.1 kg kornkross
0.1 kg torr betför
130 gr mineraler.

Tycker ni att det låter ok?
Är det ngn annan som har Irish av den lite grövre sorten? vad ger ni era hästar?

Rider henne ca 4-5 dagar i veckan nu. blandat lite fysträning och lite centrerad ridning på banan men hon tycker inte om det så det blir inte så ofta. Skogsridning är våran melodi :angel:

skicka med en bild som jag tog i går på henne

Sv: något överviktig Irish cob

Hallå! är det verkligen ingen som har någon komentar? eller har en irish?:confused:

Hej!
Jag har ingen irish cob, men jag har en nordsvensk:)
hon får ca 8kg hö, 1 kg kornkross, 1 kg torr lusern som blötläggs 0,75 dl mineraler och saltsten förståss.
Om det är mycket eller ej beror ju på individen, samt höanalysen. vi har höanalys, jag fattar inget av det, men jag knappa in värdena på tre olika hemsidor för att se om de överensstämmde- vilket de gjorde. de sa att hon fick alldeles för mycket energi, men får hon mindre rasar hon i vikt. Dessutom är det en väldigt lugn fröken så lite energimat i henne är inte fel...:D
Men jag tycker din häst såg fin ut i hull, så det är säkert en bra foderstat för honom. Det är sedan upp till ägaren att ha kunskapen att se när man har hittat den rätta balansen för just sin egen häst. Som sagt, min pålla måste ha mer mat än vad analysprogrammen tyckte, så man ska inte lita helt på dem. Det är olika från individ till individ, beroende på matsmältning, årstid, användningsområden etc.

Som jag förstod så är det någon hjälpt dig med att räkna ut en foderstat till henne?

Rent spontant (utan att veta värdena på höet eller så) så tycker jag det ser OKEJ ut även om mängden grovfoder är i minsta slaget men det är ju en lätt född häst så jag vet hur det är... man kan inte ge så mkt mer (särskilt om höet har högt energivärde).
Hon kanske står på halm?

NÅGOT överviktig kanske hon är (svårt att bedöma efter foton) så om hon NU väger 560kg så kanske hon BÖR väga kring 530-540kg... *funderingar*

Kan berätta att "min" (jag äger henne inte) nordsvensk-korsning har/hade en enorm övervikt på över 100kg. Hon är 152cm i mankhöjd och bör väga dryga 600kg men vågen visade 740kg för ett par månader sen. Nu har hon redan gått ner ca 50kg.
Hon får en foderstat uträknat efter 650kg (som är max vad hon bör väga). Vårat hö har ett högt energivärde tyvärr så jag får ge henne minimal mängd med grovfoder. Höet har relativt högt proteinvärde också men det är bara bra så lipper jag ge henne proteintillskott.
Såhär ser hennes foderstat ut:
7kg hö
1-2kg halm (står på spån)
ca 4dl betfor
120gram miner BLÅ
10g foderkalk (för att vi har så hög fosforhalt i vårat hö)
1-2matskedar krossat linfrö (för de goda fetterna och glansigare päls)
30ml B-vit tillskott (också för pälsen, samt för hovar och annat)

Håller med ovanstående. Hästen är kraftigt byggd i sig själv, men är kanske även lite i överhull. Så några kilo skulle inte göra något om han/hon tappade. Svårt att avgöra på bild. En ganska bra indikator rent fettmässigt brukar vara att känna över revbenen. Även detta är ju lite individuellt, men om man kan känna revbenen genom fettlagret när man trycker/stryker med ett fast grepp över dem brukar hullet vara ok. Har du kollat att hästen får i sig tillräckligt med protein?

Senast ändrad:

problemet är att hon som äger hästen är lite kinkig.. :crazy:
Hon är livrädd för att ge för mycket mat till hästarna. Tidigare innan jag började lägga mig i ordentligt så fick hon bara 5 kg hö om dagen och fick lite kornkross o mineraler och någon näve betför i bästa fall. Kan säga att hästarna är bra mycket piggare nu men inte heta men de orkar mer nu och jag hoppas att hon förstår att det är pga det ökade fodret.
Hon säger oxå att det är inte över revbenen hon är överviktig utan över bogen på sidorna.... och så tjatar hon om fettvalken på halsen.
Det är bara det att jag nu börjat komma igång med ridningen äntligen och håller på med lite fyspass.
Den andra IC vi har har stått hela julhelgen men fått lika mycket som min IC och idag sa hon att den hästen måste bantas nu. Jag var stenhård att hon får INTE ta bort ngt foder på henne för hon ska böja ridas nu ordentligt då vi äntligen hittat en medryttare till henne.

Oj vad jag skriver men jag måste få ur mig lite.
Hon (ägaren) är jättego och vill bara hästarnas bästa men .... ibland blir det väldigt fel.

Om hästen bara får 0.1 kg korn och 7 kg hö har jag svårt att tänka mig att det skulle vara för mycket. Låter alldeles lagom för en häst i lite överhull om ni inte har jättesupervärden på höet.

Stå på dig med fodret och låt henne se att du rider mycket och att det ger resultat. Om hästen inte är fet över revbenen men har mycket fett över bogarna vore det väldigt konstigt. man kan ju inte punktförbränna fett, utan ska man forma om hästen på det sättet är det bara träning och muskelsättning som gäller.

Om hästen är pigg och glad och inte går upp i vikt låter det lagom! Hästägaren får acceptera att det är en kraftig häst hon har. Man kan ju inte svälta ner hästen i vikt heller. Om du har höanalys kan du ju räkna lite och visa att hästen troligtvis redan ligger lite under snittenergibehovet för en häst i den storleken med det han får nu. Då förstår hon nog att man inte behöver minska mer.

ja nu har hon pratat med en "expert" så nu ska de ha mindre hö igen och så ska de bara ha lusern.Att hon tar bort kornkrosset är helt ok för jag har räknat med våran höanalys att vi behöver mer protein då det är ett proteinfattigt hö.
Höanalysen ville hon först inte göra (hon har aldrig gjort en ) men jag stod på mig och fixade allt så en sådan fick vi i år tack o lov.

Ja jag rider ju nästan varje dag nu men hon ska dra ner på höet på henne i af bara för att den här "experten " sa det. . :mad: SUCK!!!

jag blir bara sååå trött.
Hon talade även om för mig nu att vi måste gå över försiktigt med fodret... iiiiii det är j udet jag har sagt såå många gånger när hon bara kastar om fodret hela tiden. -oj nu e hon tjock då tar vi bort betförn. - oj nu e hon för pigg nu tar vi bort lite hö ..
konstigt att inte fler hästar har kolavippat hos oss.

ja ni har förstått mig rätt.. jag börjar bli riktigt uppretad nu på henne.

Jag vet hur det är! Har varit medryttare måånga år och nu är det så sköönt att ha egen häst!

Lusern kan ju vara bra eftersom det är proteinrikt för att väga upp proteinfattigt hö. Vet du hur mycket lusern de ska få och hur mycket hö? Lusern kan ses som en typ av grovfoder. Om du har tur kan den här lite högre proteinkvoten de ska få nu ge de resultat som hon vill ha: lite mer trimmad häst, och de resultat du vill ha: en pigg och glad häst som får tillräckligt med grovfoder. Han fick väl halm som komplement också?

Har varit medryttare på en och samma häst sedan -92. Inte förrän i maj fick jag min första egna:) Jag vet hur det känns när man träffar hästen oftare än ägaren och rider den och känner vad den behöver men ägaren har en helt annan åsikt. Det är inte mycket man kan göra annat än hoppas att de bestämmer något som passar dig också.

Jo hon står på halm.
Nej jag vet inte hur mycket hon ska sänka högivan och hon snackade ngt om 100g lusern per 100 kg häst så hon kommer väl få ½ kg då.

Jo lusernen är jag helt med på men inte att hon sänker höet igen.
Jag får väl börja rida på kvällarna igen för då la jag alltid in en tuss extra i hennes box. :banana:

Om hon står på halm klarar hon sig nog med lite mindre hö kombinerat med lusern. Hon får i sig mycket fibrer från halmen hon plockar i sig. Försök alltid göra som ägaren säger, annars kommer det bara bli problem. Vad gör du för nytta för hästen om hon blir arg på dig och inte låter dig komma dit mer?Men som sagt, jag vet hur det är när man inte får vara med och bestämma:angel:

Vadå 100g lusern/100kg häst?
Ni bör väl ge så mkt lusern som krävs för att täcka bristerna i höet? Det KAN ju hända att det är just 0.5kg som krävs (dvs ca 100g/100kg häst) men det handlar om att kolla upp med värdena i höet.
Sa ägaren värdena på erat hö när hon pratade med denna "expert"? (var det Kraffts foderrådgivare må tro?)

Vet du värdena i erat hö? Kan du ange dom så kan man vi säga mer om hästen foderstat är passande.

Nej det var inte Krats foderexperter för de har gett en foderstat som inte e ev denna värd
Tst 84%
smrp 34
energi 7.9

Din häst är ett jättebra exempel på vad man menar med en obalanserad foderstat om du ursäktar.

Om man ger en häst mindre protein än vad som behövs för att ersätta förbrukade muskelceller, blodkroppar och andra vävnader som kommer inte energi att utnyttjas fullt ut heller. Energin används ju som bensin i tillverkningsprocesserna i kroppen. Om det är brist på råvara sker det inte så mkt tillverkning och då lägger sig energin som fett även om det iofs inte är ngn jättestor energimängd hästen får i absolut mängd.

Jag vet inte säkert vad din ICs idealvikt skulle vara. Om vi låssas att den är 550 kg skulle behovet av protein med 0,5 tim lätt arbete per dag vara ca 400 gram. Nu får den i storleksordningen 250 gram. Det är alltså ett klart underskott medan energi mängden egentligen inte är högre än man kunde förvänta att den skulle behöva. På grund av att ”tillverkningsindustrin” i kroppen har protein = råvarubrist så utnyttjas inte energin utan lagrar sig som fett samtidigt som det fattas muskelvävnad vilket syns bra på din bild. Det skulle vara roligt att se en jämförelsebild när hästen hade fått en foderstat i balans ett tag.
HH

Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka