Något märkligt mellan ballarna och ner mot hoven?

lakrits

Trådstartare
Nu har jag en liten märklig fråga...

Min ena häst har fått något märkligt mellan ballarna vid hoven.
Eller ja..jag har inte sett det förut i alla fall.

Det är vitt, eller ljust i alla fall, som följer längs med mellan ballarna, det är mjukt och verkar vara samma "konsistens" som ballarna.

Det är jättesvårt att förklara men är det någon som förstår "var" på hästen jag menar?

Det är inget rinnande eller blött som om det skulle vara var eller liknande utan ,,,tja..ungefär samma "matrial" som strålen.

Jag ringde upp min hovslagare men han hade inte hört talas om något liknande förut, vet inte om han förstod vad jag menade helt och hållet heller, men eftersom han ändå ska ut nu och sko båda hästarna så bestämde vi en tid.

När jag tryckte på det så ömmade hon, hon drog åt sig benet, och det verkar som om det är något hon har ont av.
Nu får hon stå tills hovis varit ute för att vara på den säkra sidan.

Någon som kan ha en gissning om vad det är?

Sv: Något märkligt mellan ballarna och ner mot hoven?

Är det inte bara lite uppluckrat ballhorn? Eller alternativt sömhornet(hästens "nagelband") som luckrats upp? Har du blött i hagen?

Visa en bild?

Jag såg något liknande, eller kanske samma(?) på min häst igår. Det var något ljusgrått, lite kletigt/mjukt, mellan ballarna. Först blev jag orolig, men sedan kollade jag, och det var likadant på alla 4 hovarna. Jag tror det beror på att det har regnat så mycket, så hornet blir alldeles uppluckrat, som att våra hälar blir lite mjuka när man ligger i badkaret länge.

Jag fick ett PM från en utbildad hovnissa ;) och hon föreslog att det var hovhorn som blivit blött och svällt typ.

Vi har det väldigt blött i hagen...

Vad kan man göra?
Att ha henne torr misstänker jag är det bästa så det får torka till, vet bara inte hur jag ska lösa det för hon måste röra på sig väldigt mycket dagligen....hon går på lösdrift just nu men box finns tillgänlig.

Hovar är väldigt anpassningsbara efter väder och vind.Tror du inte behöver vidta några större åtgärder. Svårt att tro att hästen ömmar av detta?

Om du kan få henne torr om hovarna en stund så är väl det inte helt fel. Jag sprayar på hovtjära en gång i veckan, på sula+stråle+upp mellan ballarna där det blir mjukt.

Det är inte ovanligt att det blir så när det är blött i hagarna.
Alla mina har det så nu när det regnar o är extremt blött hela tiden. Du behöver inte göra något åt det. Kommer rätta sig till när det blir torrare igen, eller när det fryser på. Inget att oroa sig mao, o du behöver inte stalla in en lösdriftshäst för detta

Ok...tack så mycket för era svar. Jag känner mig lite lugnare nu ;).

PS. Ni har en härlig ridbana/tävlingsplats i Fristad...varit där en hel del :D

Ja den är bra. Brukar ofta vara Westerntävlingar där

Min häst har fått likadant, hennes ballar går nästan åt det gula hållet just nu. Men hon ömmar inte och är inte varm iheller, så jag oroar mig inte.

Liknande trådar

Hästvård Har någon varit med om en varhärd, böld, i strålen? Dvs i själva strålen, inte i hoven eller under horn, utan i strålen som vävnad...
Svar
7
· Visningar
3 798
Senast: Lindsen
·
Hästvård Börjar bli väldigt frustrerad över våra problem med strålröta, har aldrig stött på såhär långvariga problem med det förut och skulle...
2
Svar
22
· Visningar
8 875
Senast: Skywalker
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 901
Senast: skuggi
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 349

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka