Något har bitit på Pinky!!

pinky

Trådstartare
I morse när jag tog av täcket för att hovslagaren skulle sko så upptäckte jag några små bulor i huden på Pinkys bakdel. De var någon cm i diameter, inte hårda eller så utan bara lite utstående så att de syntes genom pälsen.

När sedan hovslagaren var igång fotsatte jag att undesöka bulorna och hittade sårskorpor i ett par av dem, det såg ut som bett av något slag. Men det finns ju inga myggor eller knott nu, tänkte jag, och dessutom har hon ju täcke på sig...

Helt plötsligt sprang det fram ett djur ur pälsen! :eek:
Det såg ut som en korsning mellan myra och spindel, ca 4-5 mm lång (stor!) med en gråaktig, rund, platt bakkropp och 6 ben på framkroppen/huvudet. Den hade ingen sugsnabel eller liknande vid munnen, utan det såg mer ut som en myras "tänder".

Snabbt som attan sprang den iväg över pälsen och försökte borra sig ner bland håren för att gömma sig, men vi fick tag i den och dödade den... Jag letade efter fler, men hittade inga. :crazy:

VAD kan det vara??
Jag har letat på internet efter liknande, och det närmaste jag kommit är människolusen, men "vårt" djur har mycket rundare och dessutom grå bakdel... :confused:

Sv: Något har bitit på Pinky!!

Det var nog en "älg-fluga" du hittade. Otrevliga småkryp. Min häst får panik när dom kryper in i pälsen!!

Jag tror inte att det är en sådan, faktiskt...
De jag sett bilder på (har nog aldrig sett nån i verkliga livet) har inte den runda, gråa bakkroppen som detta djur hade, och de har en brunare färg än vårt kryp.

Men det kanske finns olika varianter?

Löss kanske?? Min häst hade löss när hon var liten och de såg nog ut ungefär som du beskriver det. Har jag för mig i alla fall :crazy: .

Ja, det var det som slog mig, men vad jag vet (inte mycket om just löss iofs...) borde de vara mycket mindre isf, och kanske fler? Eller? :confused:

det kan inte varit en älg fluga /loppa eller vad det nu heter dom bits som f-n rent ut sakt...

Som jag skrev tidigare, de ser inte lika ut, enligt de bilder jag sett på älgflugor...

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 667

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka