Något hände idag som kunde slutat illa

Sv: Något hände idag som kunde slutat illa

Nu tror jag att materialet i spännena har blivit sämre- bättre för hästen.

Har bara grimma på den perioden innan mössorna behövs. Har då en nyckelring där haken sätts fast i.

Föl o unghästar ska aldrig gå med hästar med grimmor på.

har sett föl som fastnat i mammas grimma:eek:

Tycker verkligen att du ska tänka om. Det är riktigt farligt med grimma i hagen och kan sluta mycket illa.

fast det är ju en bedömningssak. Det finns mkt som är farligt. :devil:

Grannen har aldrig grimma på sina hästar, och uselt staket. Det är bra mkt farligare. Nu har 2 hästar blivit ihjälkörda. Hade de haft grimma så hade en annan granne kunnat rädda den ena:o. Men den ville inte bli ledd i pannlugg och slet sej igen. (Kan ju hända även om man har bra staket. :mad:)

Vi har grimma på vissa hästar, men mkt sällan på sto med föl och föl/unghästar. En del tävlingshästar har heller aldrig grimma medan vissa alltid har.

Risker finns men man måste bedöma hur höga de är och om risken är värd att tas.

Jag bedömer inte risken särskilt hög och tar den med jämna mellanrum. :D
Samtidigt så är det alltid någon hemma med våra hästar så där är alltid folk. Många kör ju till jobbet och lämnar dem själva hela dagarna. Möjligen man resonerar annorlunda då.

Risken kan inte vara särskilt stor då jag under mina år aldrig i min närhet haft en grimolycka men däremot en massa andra olyckor. Jag är ändå inte särskilt ung längre :o och har haft många hästar runt omkring mej. Både avel och tävling.

Nu tror jag att materialet i spännena har blivit sämre- bättre för hästen.

Jag är uppväxt med det ska vara lädergrimma av just den anledningen men dagens "dåiga" syntetgrimmor vars sämsta del är ringar och spännen är bra mycket bättre av den orsaken. De pajar direkt.

Köper man en bra lädergrimma så ska den ju hålla.:o

Usch och fy... Min brukar vara utan grimma,men ikväll blir jag inte hemma,så det är sambon som får ta in hästen,så nu har han grimman på sig,men dock inge bakskor. *spanar genom fönstret så att han inte fastnat*

Usch, det är en av anledningarna till att ingen av mina hästar har grimma på sig i hagen i regel.

*kl*

I de stall jag stått under åren har det varit grimförbud i hagarna.

Hästen kan ju inte bara skada sig själv utan även lekkamraten. Har sett en häst fastna med ena framhoven i kompisens grimma det gick riktigt illa för den hästen som fastnade.

Så jag skulle inte vilja ha min häst med hästar som har grimma på sig.

Tillägg:
Om man nu skulle vara orolig för att hästen skulle fastna i grimman men vill ändå ha den på som en säkerhet: byt ut haken på grimman till en panikhake. Eller fäst haken i ett balsnöre eller något. Då, om det rycker till, så kommer hästen att komma loss.

Hellre en klen nyckelring än balsnören tycker jag. Har lite dålig erf av balsnören, och då var det ändå vid uppbindning.

Men en lite klenare nyckelring, som man sätter i sidoringen på grimman, och fäster haken däri. Den ger sig.

Dock, de kan fastna ändå, hästar kan allt. Det finns 'field safe collars' att köpa om man vill, med kardborre på båda sidorna, för att släppa om de fastnar.

Jag har generellt inte grimma i hagen, men har hänt långa perioder jag haft det, tack och lov utan problem. Men ibland måste man kompromissa. Det är ju säkrast utan grimma, men om jag är på jobbet och min mamma ska ta in, så hästen hon bara inte FICK sätta grimma på, den kom ju inte in om den inte hade grimma.

Det mesta kan tyvärr vara farligt, jag har haft en som kilade in bakhoven i ett hönät, på samma sätt som TS fick fast grimman, det satt benhårt mellan sko och hov och fick skäras loss. Jag undviker hönät sen dess, men har höhäck, som också KAN bli en ren dödsfälla. Så svårt skydda sig mot allt, man får väga fördelar mot nackdelar, och försöka göra det man kan, te x med nyckelring eller säkerhetsgrimma etc.

Vilken tur att det gick bra. :bow:

En kompis ponny fastnade med skon i grimman och slet sönder böjsena + skador på gaffelband som följd, ett års konvalecent.

Jag har bara grimma i hagen när hästarna har halstäcken, vilket inte är speciellt ofta. Men när jag har det så använder jag den här typen av grimma:
http://www.hippson.se/shop/product_info.php/cPath/200_221/products_id/1008

(Kanske svårt att se, men det är en grimma med löpande spänne som direkt lossnar om hästen fastnar.)

Jag har aldrig grimma på i hagen eller i box, men har nu tvingats omvärdera detta. Mina shettisar har lång pannlugg eller flugmask men mitt shettisföl gick med flugor i ögonen hela tiden.. Kände tillslut att jag var tvungen att hitta på någon lösning. Fanns ingen flugmask som var tillräckligt liten så jag fick köpa sånna där band man sätter fast i grimman. Alltså går hon sen igår med grimma i hagen. Känns lite läskigt men jag är hemma i sommar med bra utsikt över hagen från gården så jag hoppas inget händer. Ingen i hagen har skor på.

Nä, vid närmare titt var grimman av.. Det tog inte 24 timmar. Nä, det blir inte mer grimma i hagen här...

Senast ändrad av en moderator:

Om du vill slippa grimman, så det finns förvisso pyttesmå flughuvor. Men annars så enklast är att fläta in snoren i pannluggen, om det finns tillräckligt att fläta av?

Eller sy en egen (de man kan köpa är nog för stora) sådan flyweil man kan ha utan grimma, med kardborre.

Tack för ditt svar

Var kan jag hitta små flugmaskar? De stora har XS och det var för stort till fölet. Det går att sätta fast men panndelen är för bred så ögonen får inte så mycket luft som jag skulle vilja..
Det är nog för lite lugg för att fläta i. Hade inte blivit många snören och det hade ju inte hjälpt så mycket..

Har för mig att jag sett sån där med snören som sitter utan grimma, med kardborre på citygross. Det äv nog det enda alternativet jag har tror jag..

Hur syr jag eget?

Guud vilken tur att det gick så bra. När jag var liten (mitten av 80-talet) så var det en ponny på min ridskola som fastnade i grimman och ströp sig själv, de hittade honom i spiltan med bakbenet fast i grimman, livlös. :cry: Min favoritponny var det dessutom :(
Vågar inte ha grimma på mina i hagen eller öht när de är utom uppsikt, just pga risken att fastna

Absolut inte. Det var ett ärligt menat tack för jag ska absolut köpa sådana.:love:

Usch vad hemskt! Bra att ni hade tur den här gången.

Många undviker grimma men sätter på hästen täcken vilket kan gå illa det med! Min första ponny lyckades TVÅ gånger att fastna i en annan ponnys bogspännen med framskon.. Där stod han till någon kom & skar loss honom. Var ju bara tur att den andra ponnyn stod kvar..:o

Fanns en häst på förra stallet som hade en sån grimma som man kan reglera storleken runt nosen. En dag stod en häst & lekte med den grimman vilket höll på kosta den andra hästen livet då den andra hästen lyckades dra åt grimman så hårt att hästen fick svårt att andas. Tur där att de stod i hagen brevid stalldörren så nån fick syn på den.

Mina ponnyer går utan grimma av flera orsaker; allt från säkerhetsrisk till att grimman blir smutsig & hästen kan få skavsår.:grin: Dock så vågar ingen av hästarna gå så nära staketet att de kan ta sig ut & skulle de ändå det så skulle de ta sig mot stallet & de andra hästarna, inte ut på vägen.

Sen går inte min shettis leda i pannluggen utan att han blir rejält sur, men en morot kan få honom att göra mycket!:angel:

Det är ju bara att ta en flyweil, och sen sy på nackrem och käkrem. Kolla på hur de ser ut i orginal så förstår du, det finns bild på t ex hööks. Grimlöst flugpannband heter det där =)

Bucas Buzz Off finns i XXS/105, kanske räcker?

Dock tror jag föl gärna plockar av luvor, de brukar ju klia ganska mkt när de släpper fölpälsen, så hellre då en grimlös flyweil om det räcker skulle jag satsa på?

I stallet där jag står har alla hästar grimma i hagen, och ska ha det, just pga rymningsrisken

I stallet där jag står har alla hästar grimma i hagen, och ska ha det, just pga rymningsrisken

Tyvärr så är ju risken att de rymmer inte mindre med grimma, men däremot är risken för en skadad häst större (rymning eller inte).

Hästen kan, förutom att fastna med ngt ben i grimman, även fastna i träd eller liknande. Föreställ er då att hästen rymmer, springer till skogs och där fastnar i en kraftig gren och sen inte hittas.

Då har jag hellre en häst som i värsta fall tar lite längre tid att fånga in...

OBS: inte riktat till dig personligen, utan mer ett allmänt inlägg i tråden ;)

Tyvärr så är ju risken att de rymmer inte mindre med grimma, men däremot är risken för en skadad häst större (rymning eller inte).

Exakt! :)

Undrar lite, ni som skriver det, är det inte bättre att se över staketen?
Vi har 4-radig elstaket aldrig varit en enda häst utanför hagen, inkl. min rymningsbenägna minishettis.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Valp 2025
  • lagom smakligt men bra torrfoder

Hästrelaterat

Tillbaka