Sv: Något hände idag som kunde slutat illa
Tillägg:
Om man nu skulle vara orolig för att hästen skulle fastna i grimman men vill ändå ha den på som en säkerhet: byt ut haken på grimman till en panikhake. Eller fäst haken i ett balsnöre eller något. Då, om det rycker till, så kommer hästen att komma loss.
Hellre en klen nyckelring än balsnören tycker jag. Har lite dålig erf av balsnören, och då var det ändå vid uppbindning.
Men en lite klenare nyckelring, som man sätter i sidoringen på grimman, och fäster haken däri. Den ger sig.
Dock, de kan fastna ändå, hästar kan allt. Det finns 'field safe collars' att köpa om man vill, med kardborre på båda sidorna, för att släppa om de fastnar.
Jag har generellt inte grimma i hagen, men har hänt långa perioder jag haft det, tack och lov utan problem. Men ibland måste man kompromissa. Det är ju säkrast utan grimma, men om jag är på jobbet och min mamma ska ta in, så hästen hon bara inte FICK sätta grimma på, den kom ju inte in om den inte hade grimma.
Det mesta kan tyvärr vara farligt, jag har haft en som kilade in bakhoven i ett hönät, på samma sätt som TS fick fast grimman, det satt benhårt mellan sko och hov och fick skäras loss. Jag undviker hönät sen dess, men har höhäck, som också KAN bli en ren dödsfälla. Så svårt skydda sig mot allt, man får väga fördelar mot nackdelar, och försöka göra det man kan, te x med nyckelring eller säkerhetsgrimma etc.