Något hände idag som kunde slutat illa

Sv: Något hände idag som kunde slutat illa

Tur det gick bra. MEN ärligt talat trodde jag i min enfald att detta med grimmor var något som de flesta kände till, dvs att dom kan fastna. Hästar kliar sig gjärna bakom örat med bakhovarna = stor risk med att fastna. Vill man ha något i hagen så skaffa halsrem och dra åt den lite...eller lär hästen komma på inkallning. För hur stor chans är det egentligen att man fångar en häst bara för den råkar ha grimma på sig om den kommer lös ? Är chansen extremt större att, nu är hästen lös, den har grimma på sig, ALLTSÅ kan jag lätt fånga den ??

Jodå, visst finns risken. Det tror jag alla känner till (mer till mindre).Men det är ju tyvärr så att saker och ting händer. Livet är helt enkelt livsfarligt. Denne killen låter sig inte fångas lätt. Det tar timmar ibland och han är faktiskt lättare att få tag på med grimma. Då det just nu är ägarens mor (som sköter hästen just nu) är 77 år så har hänsyn tagits till detta och grimman har trots allt fått vara på.

Dock kunde ju detta gå galet och idag hade hästen ingen grimma i hagen.

Fast om de flesta känner till risken, varför då utgå från att: det är sånt som händer ?

Sen en annan sak, många som jag sett har slappa, hängandes grimmor. Dom kunde gott dra åt den lite, men gör det inte för dom tycker det är synd om hästen :confused:

TIMMAR att få tag på en häst ? Orkar dom verkligen sköta hästen sen dom jagat denna i flera timmar =?? 77 år är väl ingen ålder. Endera är man en krutgumma eller nära döden. Åldern har väl inte med saken att göra egentligen ?!

Jag har fixat en bra lösning nu för att slippa grimman till min flyweil. Jag köpte ett resårband som jag knöt i lagom storlek runt hennes hals och satte fast flyweilen i bandet. Det blev jätte bra. Hon kan få av det om hon fastnar i något. Jag letar hellre i hagen till ch från efter det än att hon ska skada sig. Tack för tipset.

Ja, faktiskt du timmar. Har du någonsin försökt få tag på en häst som inte vill på tre hektar hage. Och du kanske ändrar åsikt när du själv är 77 år.

Tyvärr så är ju risken att de rymmer inte mindre med grimma, men däremot är risken för en skadad häst större (rymning eller inte).

Hästen kan, förutom att fastna med ngt ben i grimman, även fastna i träd eller liknande. Föreställ er då att hästen rymmer, springer till skogs och där fastnar i en kraftig gren och sen inte hittas.

Då har jag hellre en häst som i värsta fall tar lite längre tid att fånga in...

OBS: inte riktat till dig personligen, utan mer ett allmänt inlägg i tråden ;)

Nej, självklart minskar inte rymningsrisken med att hästen har grimma ;)
Men den kan bli lättare att få tag på :)

Men man kan ju göra grimmorna säkrare om man vill det, t.ex. ha lädergrimma, panikhake, halmsnöre i spännet m.m.:idea:
Sen får man ju själv avgöra vilken av riskerna som är störst, vilket varierar från stall till stall.T.ex. stallet där jag står ligger väldigt nära vägen....
Även om det inte var riktat till mig så ville jag bara svara ;)
Mvh Toker

Senast ändrad av en moderator:

Stallet jag stod i sist hade bara ett dike mellan hagarna och E20... ;)
Det anser jag vara nära vägen, men förstår inte vad grimman har med det att göra. En grimma skyddar ju inte hästen från trafiken om den skulle komma lös :confused:
Svårfångade hästar fångades genom att ett grimskaft lades om halsen på dem, för om man kommer såpass nära att man kan ta tag i en grimma så kan man även lägga ett grimskaft över halsen på hästen (oftast är det ju lättare att närma sig svårfångade hästar från sidan än rakt mot huvudet)

Enda sättet att få en grimma säkrare (enligt min uppfattning) är att göra den såpass svag att den går sönder vid minsta påfrestning, eftersom man aldrig vet VILKEN del av grimman som hästen kan fastna med. Nackdelen med en sådan försvagning är ju att grimman då knappast håller att leda en motsträvig häst i heller...

Ang hurvida nylongrimmor går sönder eller inte så slet min halvblodskille sönder just sådana grimmor av olika fabrikat på löpande band (han fick ett extrem frihetsbehov då och då under hans första år i min ägo) Så nog går de sönder allt, men sen kan man ju ha extrem otur och det går illa!

Men här kommer mitt stalltips (eller hagtips kanske man ska säga :)
En klen nyckelring i fästet mellan ring och hake, som någon redan skrivit fungerar jättebra! Jag hade även en nyckelbricka med tel nr till mig på sittande på grimman, och det hade även de hästar som gick på sommarbete hos mig. Superbra de två ggr på alla år som de kommit på rymmen!! Tyvärr trillade brickorna av ganska lätt så på mina hästar byttes de mot små mässingsskyltar som jag satte fast på "sidostycket" på grimman.
Bara några tips i betestider :)

Jag har fixat en bra lösning nu för att slippa grimman till min flyweil. Jag köpte ett resårband som jag knöt i lagom storlek runt hennes hals och satte fast flyweilen i bandet. Det blev jätte bra. Hon kan få av det om hon fastnar i något. Jag letar hellre i hagen till ch från efter det än att hon ska skada sig. Tack för tipset.

Ah vad bra, och så lite så ang tipset.

Ja, faktiskt du timmar. Har du någonsin försökt få tag på en häst som inte vill på tre hektar hage. Och du kanske ändrar åsikt när du själv är 77 år.

I såna lägen skulle inte jag heller dra mig för att sätta på grimma. Har sett karlar som kastat på grimman framifrån- i ett virrvarr:rofl:

Sen har den hästen inte gått att hämta den dagen.

Nyckelringen i stora ringen räcker gott.
mina hästar är alldeldes för lata för att klia sig med bakbenen. De går till närmaste häst eller vägg o tar bort bromsen.

kl

Man bör egentligen alltid ha lädergrimma, de går lätt sönder tex när man transporterar häst. Om något händer lossnar då hästens huvud. Nylongrimmor är egentligen livsfarliga då de nästan aldrig går sönder!

ja ska man promt ha grimma i hagen på dem ska det ju vara läder egentligen.
min minishettis hingst har grimma på sig i hagen nu tills vi lärt känna varann men det är en lädergrimma.
annars kommer han gå utan grimma men just nu kan de va bra att ta tag i något när man ska fånga honom.

Jag har aldrig grimma på i hagen eller i box, men har nu tvingats omvärdera detta. Mina shettisar har lång pannlugg eller flugmask men mitt shettisföl gick med flugor i ögonen hela tiden.. Kände tillslut att jag var tvungen att hitta på någon lösning. Fanns ingen flugmask som var tillräckligt liten så jag fick köpa sånna där band man sätter fast i grimman. Alltså går hon sen igår med grimma i hagen. Känns lite läskigt men jag är hemma i sommar med bra utsikt över hagen från gården så jag hoppas inget händer. Ingen i hagen har skor på.

Nä, vid närmare titt var grimman av.. Det tog inte 24 timmar. Nä, det blir inte mer grimma i hagen här...

ett tips är sånt flugband som man inte behöver grimma till... finns på h**ks iaf vad jag vet.
det är som ett sånt flugpannband men med ett rep under ganachen istället och tror det är kardborre så fastnar de så kommer de ju loss lätt.

jag köpte en shettis flughuva till min mini och den passade faktiskt...varför passade inte din?.
men nu har ja grimma utanpå den så grimmar klämmer åt lite.
men det är läder grimma. och bara tills vi lärt känna varann. han har jättelång lugg så jag trodde han skulle klara sig mot flugor men veterinären sa att alla hästat såhär års behöver ett skydd för ögonen pga alla flugor för alla har mer lr mindre ögoninflammation nu.

men min islandsvalack går utan flughuva för första gången i år sen ja köpte han och det verkar funka kanon har varit "slarvig" med mening med flugmedel osv för att se om han klarar det tror de kan bli lite väl känsliga om de är vana att alltid skyddas med täcke osv.

men de funkar kanon. ska kolla lite extra så han inte har början till ögoniflammation han med då måste han kanske ha flughuva.

han går utan grimma och min ettåring med.

ett tips är att dela av hagen så ni kan mota in den i en mindre del där ni kan "tränga upp" den i ett hörn och fånga genom att ta tag i manen/luggen. eller genom att lägga ett grimmskaft runt halsen.

och sen träna mkt markarbete så att hästen vill komma till er.

Det här med grimmor och hållbarhet.

Min erf är att om de exvis är uppbunda och rycker till, så nylongrimmorna går sönder, nackspännet går av. Lädergrimmorna håller.

Så jag är inte ett dugg lugnare med läder faktiskt, dock är det svårare att kila in en lädergrimma mellan sko och hov t ex, så så är den lite säkrare.

Men jag räknar inte med att NÅGON typ av grimma går sönder om den inte är gjord för det (dvs ngn typ av säkerhetsgrimma).

Jag har aldrig grimma på min häst, varken när vi går från stallet till hagen eller från hagen till stallet, enda gången jag har grimma är när jag är ute och går nära vägen.

Hon är western NH tränad
/R

jag kan oxå ha min valack utan grimma överallt men min hingst skulle jag kanske inte släppa lös i första taget med risk för att ett x-antal ston skulle bli betäckta...det är ju en säkerthets risk och hingstar kan inte kontrollera sig helt heller pga alla hormoner. och det är inte värt risken att testa precis.

Detta hände också min ponny när jag hade honom. Vi var fortfarande relativt "gröna" med det här med egen ponny och jag hade aldrig en tanke på att grimman kunde fastna i skon. Men såklart gjorde den det en morgon. Min ponny och en annan häst stod i en hage nära vägen och hade därför den morgonen på dem grimmor (vi hade inte alltid på dem det). En tant som hade gått förbi hade sett min ponny ligga på marken med ena bakhoven fast i grimman. En av ringarna i grimman hade kilats fast mellan skon och hoven. Det blev att skära sönder grimman och lirka ut ringen från hoven/skon..

Jag kanske har haft låg kvalitet på syntetgrimmorna men jag har varit med om att de gått sönder. Då i själva spännena. Så det är ju inte säkert att tyget går sönder, men spännena har ofta en klen konstruktion som går sönder om det händer något.

*kl*

Aldrig grimma i hage eller box. Har sett mer än en olycka. Bla en ponny som kliat i boxen (bakhoven), fastnat och sen gått omkull. Det var inte helt lätt att få loss den hästen = grimman hade inte gått sönder.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Mata småfåglarna
  • lagom smakligt men bra torrfoder

Hästrelaterat

Tillbaka