Något fel med ponnyn...

Gogo

Trådstartare
Igår stod ponnyn i hagen och darrade. Jag hade sett henne bara ett par timmar tidigare och var då ok. Vi tog in henne, tempen 37,7, lite förhöjd puls i båda fram och ett bakben. Inte halt, men spänd och lite ovillig. Darrandet slutade ganska snabbt när hon kom in.
Stod inne inatt och har fortfarande lite förhöjd puls och ser lite spänd ut.

Hon har stått i en mindre hage med enbart jord i 3-4 veckor pga bantning och enbart ätit hö. Hon blev igår verkad, ganska kraftigt, hon har väldigt dåliga hovar som varit eftersatt under lång tid i förra hemmet. Bärrandsröta o tunna väggar o missformade hovar. Igår närmade hon sig ganska fin form för första gången.

Vad tror ni? Fång el. något annat? Vad skulle hon fått fång av nu, i lerhagen?

Jag skall givetvis ta ut både vet. o hovslagare men ville höra lite åsikter från er också.

Hon står just nu ute i sin lilla jordhage, och det är väl inte bra om det är fång men där står hon i alla fall lugnt och stilla, inne blir hon stressad och far runt.

Sv: Något fel med ponnyn...

Krävs det alltid behandling vid fång? Eller bara vid allvarligare fall?
Vet. såg det inte nödvändigt att åka ut på akuttid om det inte var sämre ställd med hästen. Kanske hade många akuta fall nu...
Men kan hon klara sig bra ändå (om hon inte blir sämre)?

Hon promenerar runt lite stillsamt i sin minihage. Ropar på hjälp/mat när hon ser mig. Hög puls har hon fortfarande på den framfoten som hon har bärrandröta i och som är kraftigt verkad. De andra fötterna har pulsen minskat.

Hovslagaren kommer och kikar igen i eftermiddag.

Men min stora fråga är om hon klarar sig utan behandling om det nu är fång?

Sv: Något fel med ponnyn...

Det finns ingen behandling som kan bota fång utan det man ger är smärtlindrande men det är viktigt att se till att anfallet inte fortsätter och att hovarna tar så lite skada som möjligt.

Om det är ett fånganfall ska hästen vara i stillhet så att inte hovarna skadas mer än nödvändigt, boxvila, mat och vatten högt, ingen saltsten, mjuk bädd osv. Man bör också försöka hitta orsaken till anfallet så att det inte fortsätter att triggas igång. Sedan är det viktigt att se till att tarmfloran är så stabil som möjligt dvs ge hästen "ofarlig" mat ofta och gärna också ngt för magen, helst vanlig bakjäst.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 307
Senast: Roheryn
·
Hästvård Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon) Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i...
Svar
2
· Visningar
873
Senast: Grazing
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 147
Senast: Habina
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 004
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III