Något att bita i!!

Sv: Något att bita i!!

det var det dummaste jag hört-att hästar spränger staket för det är brist på el!
i vårt stall har vi sällan på strömmen överhuvudtaget!!!
och de står fint kvar efter alla år...!
om hästar hade vetat om hur starka och stora de är så hade de kunnat sticka iväg från oss människor för länge sedan, men de är ju så dumma så de blir snälla.för att vi visat dem att vi är deras ledare,
i detta fallet verkar det mest troligt att hästarnas flyktinstinkt trädit i kraft !

Måste proterstera här!
Klart att risken är större utan el..

Min ena ponny, han går rakt igenom stängslet om jag glömmer att slå på strömmen!

ALLTID!

Med ström på, hästarna kvar i hagen!

Den största orsaken till att hästar spränger staket är just brist på el!!!

OJ! :eek: men hur gjorde man med hagar innan elstaketet uppfanns då? :confused:

Skämt åsido.. :grin:
Hästar "spränger" staket om de blir rejält skrämda och de inte kan fly inom hagens gräns (staketet)..
Hästar rymmer i allmänhet om miljön utanför hagen lockar mer än det som finns inuti, detta balanserat mot mängden arbete det krävs för att ta sig ut..

Ett bra trästaket är lika bra som ett elstaket, men att ha elstaket utan ström är ju som att ha slappa snören bara, och det säger ju sig själv hur säkert det är ;)

TS: Uppdatera gärna hur det går för hingsten, finns det bostäder eller andra byggnader åt det håll hästarna varit när de varit på rymmen kanske ni kan få upplysningar genom dörrknackning..

en teori om hur hingsten fått en del av skadorna är att han hållit mycket hög fart och gått omkull på en snöröjd väg.. att slå ner på och kana 10 m på isig vägbana sliter hårt på hud och muskler även fast det inte blir sår, man blir helt mörbultad.. Den kalla temperaturen gör att kroppen chockas ännu mer, man vet själv hur det känns om man slår sig när man är utomhus, det bultar i hela kroppsdelen där man slagit sig..

Senast ändrad av en moderator:

Här kommer en liten uppdatering som inte ger så mycket dock, dålig mottagning på mobilen ;)

Men hingsten mår bättre, går på butta. Äter med god aptit, spetsar öronen och gnäggar efter de andra hästarna. Börjar återfå sitt humör som den stallets kung han är.
Idag hade han självmant lagt sig ned och rullat i boxen, så så ont kan han inte ha?

Svullnaderna har gått ner något men han har fortfarande luft under huden...

Någon som har koll på hur sådant här läker? Spontan tanke från mig att om huden släpper från vävnaden för där är luft mellan så lär väl huden dö om inte cellerna får näring eller? Växer det ut ny hud under och trillar den gamla av då eller?

Jag tänker mig "en orm som ömsar skinn"? Eller är jag ute och cyklar?

Då måste jag protestera tillbaka. Min numera 6 år gamla halvblodsmärr var som 1-åring vidrig och gick inte att ha på elstaket alls. Jag fick banka trästaket.

Trots att det var rejält med el i bandet/repet (ingen fjantig tråd här inte) så tog hon helt sonika bara sats och rände rakt igenom, gång efter gång. Det som slutligen fick henne att sluta med detta var när jag förra vintern hade köpt en ny sorts, glatt 8 mm elrep som satt mellan träd. Hon gjorde ett försök på den tråden och den höll, hon fick ett snyggt brännsår rakt över bringan och går nu hur fint som helst helt utan el.
Likaså min shettishingst tog trots 4 metalltrådar med 20 cm mellan bara sats och gjorde ett snabbt skutt genom eltrådarna, gång efter annan tills jag tröttnade på honom och lindade grimman full med elrep och små repändar som stack ut åt alla håll. DÅ stannade han inne och har så gjort ever since med och utan el :banana:

SÅ nej, el är inte det som stoppar alla hästar, ffa inte om de VILL ut då är det trä eller annat kraftigt material som gäller.
Men nu var det ju inte det tråden handlar om...

Till Seabaz sista fråga: med tanke på vad som händer när man bränt sig eller fått ett skoskav så känns väl den tanken rätt naturlig. Fast å andra sidan kan man ju få hudflikar att fastna om man snabbt trycker ihop dem igen och tejpar hårt. Har alltså inget vettigt svar. Skönt att han mår bättre i alla fall!

Senast ändrad:

Måste proterstera här!
Klart att risken är större utan el..

Min ena ponny, han går rakt igenom stängslet om jag glömmer att slå på strömmen!

ALLTID!

Med ström på, hästarna kvar i hagen!

jag hittade i allafall idag två stängsel pinnar som låg ner, tråden var av(båda),
pinnarna låg inte där de borde.....så antar att älgarna sprungit ner det för ett par dagar sedan för spåren var översnöade!

jag fick väl laga tråden, ca 60m låg ner i snön, inte en enda gång hästarna varit borta, däremot har de stått och tryckt i ett och samma hörne sedan förra veckan, de har väl helt enkelt varit rädda / för dumma att komma utanför hagen-där deras revir är?

eller så har jag förbannat snälla hästar?

jag har ju tur i allafall....på andra sidan staketet går stora vägen (70km/h), en mörk och belysningsfri väg i skogen med mycket vilt....

försökte få med en bild men jag och datan är inte lika överens....

Hästar är vanedjur, trivs dom så går dom inte ut även om det är öppet. De står och väntar ut tiden för dom vet att det blir mat sen.. ^^

jag besökte ett stall förra vintern (när det snöade nå så fruktansvärt mycket som sen packades ihop..) där är det ett tiotal rasthagar på rad, varav de tre bortersta hade ca 60 cm höga staket :crazy: dvs de resterande 80 centimetrarna ner till marken fanns under snön.. elen gick inte att få igång heller, men kusarna (storhästar) stod i sina rutor utan en tanke på att gå utanför.. knaskusar :D
men om nån hade provat kanske de hade sjunkit ner i den orörda snön, där dom gick var det iallafall ihoptrampat..

Snälla jag ber igen, kan ni ta staketerfarenheter i en annan tråd?

Sedan kan jag upplysa dig om att inga rovdjur går in i en hagen som är rätt stängslad och med strömmen påslagen.
Fast det är inte riktigt sant.Det händer faktiskt även om det är sällsynt att rovdjuren faktiskt tar sig inanför
så kallade rovdjursäkrade stängsel. Har man färre trådar än 5 går dom in..Ha sett det själv.

Såg nu att du uppdaterat..Hade inte hunnit läsa så långt..
Ber om ursäkt för Mitt andra inlägg också
förlåt.

Ang läkning:

Min erfarenhet är att huden dör och släpper så småningom men det tar lång tid, f,lera veckor troligen.
Ny, tunn rosa hud kommer finnas under.....ungefär som under en sårskorpa man själv får.

På min ponny tog det närmare 6 månader inna jag vågade lägga på en sele ( han var sårad på bringan så bröstan hade skavt ) för att köra honom.
Han fick såret på senvintern och jag körde honom nog inte förrän senhösten samma år, kanske det tom var senare....

Mäh va läskigt. Jag har ingen aning om vad det kan vara eller sett något liknande men jag följer med spänning hur det går för honom.

Svullnaderna har gått ner något men han har fortfarande luft under huden...

Någon som har koll på hur sådant här läker? Spontan tanke från mig att om huden släpper från vävnaden för där är luft mellan så lär väl huden dö om inte cellerna får näring eller? Växer det ut ny hud under och trillar den gamla av då eller?

Jag tänker mig "en orm som ömsar skinn"? Eller är jag ute och cyklar?

Det kan ta flera veckor innan krepitationen försvinner, precis som cowgril73 säger, men att huden släpper har jag inte hört talas om. När det är så stort område som emfysemet har uppstått på, så lossnar inte huden och därmed är det heller ingen ny hud som växer ut.
Läkningsprocessen cowgirl beskriver var i samband med ett sår - om jag förstod det rätt, och därför annorlunda än ditt. Ok, hingsten har visserligen sår, men emfysemet verkar vara utspritt över kroppen och inte säkert ha att göra med såret. Istället kommer luften att reabsorberas av kroppen och där är inte riktigt något man kan göra.
Men förstår helt klart din tanke om att huden borde släppa när inte hudcellerna får nog med näring. Kan inte svara på helt exakt varför just det inte händer..

Jag fick ett sår med luft under huden på min hund förra vintern, han hade bubblor under huden på hela ryggen. Det höll i sig några veckor sen försvann det. Och han "ömsade" inte skinn, bubblorna bara försvann.
Men det var ju en hund och inte en häst.

Ja, så kanske det var.....

Alltså grejen med min ponny var att först kom hingsten lös i hagen med honom och alla stona.
Vilket resluterade i slagsmål såklart.....

Efter det hade ponnyn ett område på ungefär 25*20 cm på bogen/bringan som lät så där underligt, med luft under......

Hur det hade läkt vet jag egentligen inte eftersom inte alls länge efter, kanske ett par veckor så råkade hingsten och shettisen i slagsmål igen.

Den första luft grejen kanske bara kom av en spark, vad vet jag....

Men andra gången så fick hingsten troligen tag precis i det känsliga området och bet ett fult sår som fick dräneras och då tog det lång tid samt att den skadade huden släppte och ny hud fanns under....

Glömde visst den lilla detaljen ;)
Att det andra gången blev ett ordentligt sår av det.....

Min morsas häst som ung stod med hovarna preciiiis innanför staketet och sträckte sig lååååångt ut för att nå gräset men inte klev hon över inte, trots att staketet låg ned platt på marken.

Och samma häst med en av mina ponnyer råkade en dag puta ner översta slanan i staketet vid en av öppningarna. Morsans stannade inne, ponnyn hade hoppat ut, sprungit ett varv på gårdplanen och hoppat in igen! När vi kom hem var båda i hagen som vanligt. Snö ute, därav kunde vi se det ;)

Min unghäst har knäckt några brädor när han sträckt sig efter äpplen och gräs men aldrig gått ut. Dock har de bara lossnat lite i ena änden. Tills farsan fick nog och faktiskt drog el förbi den delen av hagen oxå bara pga den anledningen.

Jag tror nog att Vet. som ser skadorna mer kan säga vad det är o hur det har uppkommit.

Synd att du med flera tror att ström inte är av vikt!

Det går att hägna in ALLA djur med ström!
T o m människor.

Jag tror nog att Vet. som ser skadorna mer kan säga vad det är o hur det har uppkommit.

Synd att du med flera tror att ström inte är av vikt!

Det går att hägna in ALLA djur med ström!
T o m människor.

Exakt vart har jag skrivit att jag inte tror att ström är av vikt?!!

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 790
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 536
Senast: mars
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 603
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 038
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar