Något är väldigt fel!

Masterstroke

Trådstartare
Hej, hoppas jag hoppas kunna få lite idéer här angående min häst:)

Jag har haft honom i några år nu, och han har alltid varit pigg och glad och duktig. Han brukar alltid vilja öka tempot, han brukar vara intresserad av det man gör och nästan slå knut på sig själv för att göra rätt. Men på senare tid (sedan ungefär 1.5-2 månader) har verkligen ingenting fungerat! Jag har helt tappat ridningen dels pga att jag inte "kommit till ridning" på så lång tid, och dels pga att min häst liksom aktivt skjuter mig åt ena sidan (han är inte helt rakriktad i vanliga fall heller, men detta är extremt), inte tar stöd på tygeln alternativt hänger i handen, tappat sin framåtbjudning och tappat takten i galoppen. Galoppen känns 2 eller 4-taktig och väldigt stötig, dock bara i ridhuset. Ingen tränare har kunnat komma på några veckor och jag kan inte åka och träna pga brist på körkort, transsport och lastbar häst:grin:

Min spontana tanke var att han kanske har värk i kroppen, trött pga fällning, värme och trött på att träna, så den senaste tiden har han fått semivila, skrittats eller letts varannan dag och uteritt varannan, ungefär 1 h per dag. Detta har inte hjälpt, snarare tvärtom.

Han står jämnt med hängläpp, ganska ointresserad av mig (men desto mer av allting annat), vänder bort huvudet så fort jag klappar honom. De senaste två dagarna har han inte ens kommit fram när jag öppnat boxdörren och stått med huvudet nästan i mankhöjd. Igår var hans ena bakben lite svullet, inte synbart men lite kännbart, och han vilade gärna det bakbenet. Han var varm om yttre ballen och på framsidan av skenbenet, knappt märkbart det heller. Hans stråle var lite trasig på just det benet så jag misstänkte infektion i hoven och rengjorde med tvål och lade jodopaxomslag över natten. Imorse märktes ingenting av benet, han gick rent och reagerade inte efter 40 min rask promenad heller. Dock hade han lite muskelspänningar här och var, och var lite stissig.

Såå till frågan, vad skulle ni göra om det var er häst? Ringa veterinären trots att inget märks nu? Ringa massör? ET? Hovslagare?

Tacksam för svar, jag är orolig:(

Sv: Något är väldigt fel!

Veterinären. Hästen rör sig inte rent (drar den slutsatsen utifrån det du berättar om galoppen) och borde undersökas.

ET ! Vet att många tycker vet först, men MIN erfarenhet är att ET kan se saker som inte vet kan !

Hej från Hambo

Veterinär absolut. Hästen har ju ändrat sitt rörelsemönster och är inte lika villig att använda kroppen som normalt så absolut veterinären i första hand. Sedan kanske något upptill när ni vet vad det är/om vetten inte hittar något anmärkningsvärt.

ET ! Vet att många tycker vet först, men MIN erfarenhet är att ET kan se saker som inte vet kan !

Hej från Hambo

Det tycker jag är helt fel tankesätt. Veterinären utesluter "mer allvarliga" skador och sedan kan ET/massör/kiro kolla resten. Tvärtom blir ju kalasfel?

Ringa veterinären trots att inget märks nu? (

Du har radat upp ett antal symptom som inte är normala för hur din häst brukar vara så du har ju tydligt märkt att nånting är fel och den känslan ska du lita på.

Din häst kan ha gjort en så enkel sak som att halka i hagen och det kan ställa till med mycket problem. Mitt råd är att du i första hand vänder dig till en bra klinik för utredning och om de inte hittar något tar hjälp av ET eller liknande. I ett sånt här fall hjälper det inte att ta ut en veterinär till stallet.

Lycka till!

Fast det där tycker jag har o göra med vilken ET man anlitar.

En seriös ET behandlar inte urskillningslöst men är skicklig på att se om det är något den kan behandla eller om det är veterinär som gäller.

Fast det där tycker jag har o göra med vilken ET man anlitar.

En seriös ET behandlar inte urskillningslöst men är skicklig på att se om det är något den kan behandla eller om det är veterinär som gäller.

Visst !! Och jag vet att en seriös Vetrinär kan tala om och är så skicklig att den kan tala om efter sin undersökning och diagnos om hästen behöver en ET !?!?

Det är en vetrinär som skall ställa en diagnos inte en ET .

Senast ändrad:

Är säkert helt individuellt och beroende på vilket förhållande man har till dem.

Jag litar mer på min ET än på någon veterinär.

Seriösa ET behandlar inte om det inte finns ett veterinärutlåtande på hästen.

De FÅR faktiskt inte göra det heller.

Det gör jag med . Vet ett flertal tillfällen, speciellt då höften är sned som vet bara ord vidare till hältutredning .En Et ser detta direkt och kan fixa till det .

Så säger vetten nu till dig att du ska köra i väg hästen på hältutredning, så tag ut en Et först tycker jag !

Hej från Hambo

Ok, jag hade iofs hoppats på en länk eller exaktare hänvisning.

Konstigt att Djurskyddet kan bestämma något sådant då de ej är en myndighet och på Jordbruksverket hittar jag ingenting.

Kopierat från Djuskyddets hemsida.

VÅRT ARBETE

Djurskyddet Sverige arbetar genom information, kampanjer och rådgivning till allmänheten. Vi opinionsbildar och påverkar politiker för att bland annat förbättra djurskyddslagstiftningen. Djurskyddet Sverige arbetar också genom representation i arbetsgrupper och kommittéer samt är remissinstans åt departement och myndigheter. Vi ger löpande stöd och ekonomiskt bidrag till djurskyddsfrämjande forskning och djurhemsverksamhet. I de lokala föreningarnas djurhemsverksamhet omhändertas och omplaceras tusentals hemlösa sällskapsdjur varje år.

Fast nu när jag läste lite noggrannare:angel: så tycker jag att i detta fallet så är ju vet självklar . Ev Kolla fästingburna sjukdomar !

Hej från Hambo

Det gör jag med . Vet ett flertal tillfällen, speciellt då höften är sned som vet bara ord vidare till hältutredning .En Et ser detta direkt och kan fixa till det .

Så säger vetten nu till dig att du ska köra i väg hästen på hältutredning, så tag ut en Et först tycker jag !

Hej från Hambo

Så du menar att ET då skulle säga "höften är sned, det är alltså inte fråga om möjlig kotledsinflammation/artros/patellaupphakning/kissing spines mm mm mm".

Detta är inget annat än att ställa diagnos, och det är inte en ET kvalificerad att göra.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 381
Senast: Solstig
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 471
Senast: iNHALE
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 993
Senast: Raderad medlem 68338
·
Hästmänniskan Var nyss ute och red på min lille kille, solen skiner, hästen är jättepigg och det gröna gärdet som vi brukar galoppera på ligger...
2
Svar
35
· Visningar
4 277

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka