Något är väldigt fel!

Sv: Något är väldigt fel!

Så du menar att ET då skulle säga "höften är sned, det är alltså inte fråga om möjlig kotledsinflammation/artros/patellaupphakning/kissing spines mm mm mm".

Detta är inget annat än att ställa diagnos, och det är inte en ET kvalificerad att göra.

Kloka ord!

En ET kan ta bort ett symptom men kan inte ställa diagnos på orsaken till varför symptomet har uppstått. Till det behövs oftast ultraljud och röntgen och en duktig veterinär. Och det finns sådan veterinärer/kliniker vad än vissa på detta forumet tycks tro. :)

Tack för det :bow:

Men jag hittar fortfarande inte nånting om att en ET inte får behandla en häst utan veterinärs utlåtande. Det jag hittar är:

Behandlingsförbudet
Du som arbetar i djurens hälso- och sjukvård utan att tillhöra djurhälsopersonalen får inte
behandla djur som kan misstänkas ha en epizooti eller en zoonos
utföra operativa ingrepp
ge injektioner
utföra behandlingar som kan orsaka ett lidande som inte kan anses obetydligt
behandla djur som har fått lugnande, är sövda eller har injicerats med lokalbedövningsmedel

Jag har aldrig menat att det ena utesluter det andra, bara vilken ordning jag tar det.

Saxat från samma som ovan:
Straffbestämmelser

Det har redan nämnts att du kan drabbas av ansvar ifall du bryter mot behandlingsförbudet. När du åtar dig en behandling får den heller inte innebära att det fördröjer att djuret kommer till en veterinär för vård om det sedan visar sig att djuret behövde det. Inte heller att du åtar dig en behandling som avbryter en pågående vård hos veterinär. Om du genom en olämplig behandling riskerat eller utsatt djuret för lidande eller skada som inte är ringa kan du drabbas av ansvar även om du inte hade tillräckliga kunskaper för att förstå att konsekvensen kunde bli sådan. Straffsatserna är böter eller fängelse.

Var de exakta gränserna går är klargörs i många fall först efter rättslig prövning så använd ditt omdöme och hänvisa gärna djurägaren att först ta kontakt med djurhälsopersonal om du känner minsta osäkerhet.

Med andra ord: Om en ET är ute och kikar på en häst som har ett ojämt rörelsemönster bak, BÖR den fråga: Har hästen blivit undersökt av veterinär? Ponera att rörelsestörningen kommer av en fissur i bäckenet och ET fortskrider med en behandlig som (Utan avsikt) förvärrar fissuren så att hästen dagen efteråt är kraftigt försämrad.
Då kan ET bli ansvarig för detta.

Därför hänvisas också i texten här att man i alla situationer när man är osäker skall hänvisa ägaren till veterinär vård.

Precis! Jag håller med helt och hållet och som jag skrev tidigare så behandlar en seriös ET inte urskillningslöst och inte heller bara symtom.

Men det fetstilade gör en eftertänksam. Tänk så många hästägare som självbehandlar sina hästar för länge och för fel innan kontakt tas med proffs. Och sen kan man ju fundera på vad "inte ringa" egentligen innebär.

Det är ju precis som sagt sådant som inte går att lagstifta om utan snarare bedöms i domstol.

Och även i ditt fall kan man ju dömas som hästägare för att man inte tagit kontakt med vet i tid. Men det går ju liksom inte att bestämma från fall till fall i förväg =/

Fö har jag faktiskt (fy på mig kanske :o) förståelse för att man kontaktar ET först i vissa fall, det är långt i från alla som hittat en bra kontakt med en veterinär och så länge man själv och ET har sunt försnuft (som det nämns i tråden, absolut inte behandla vid minsta tvekan osv) så ser jag inga fel i att få ett första utlåtande från ETn. Däremot att ETn börjar pilla på hästen när den inte "är som vanligt" utan att en vet konstaterat vad som är fel - det har jag inte förståelse för.

Senast ändrad:

Tack för det :bow:

Men jag hittar fortfarande inte nånting om att en ET inte får behandla en häst utan veterinärs utlåtande. Det jag hittar är:

Behandlingsförbudet
Du som arbetar i djurens hälso- och sjukvård utan att tillhöra djurhälsopersonalen får inte
behandla djur som kan misstänkas ha en epizooti eller en zoonos
utföra operativa ingrepp
ge injektioner
utföra behandlingar som kan orsaka ett lidande som inte kan anses obetydligt
behandla djur som har fått lugnande, är sövda eller har injicerats med lokalbedövningsmedel

Jag har aldrig menat att det ena utesluter det andra, bara vilken ordning jag tar det.

Att du inte förstår det kan jag förstå , MEN en seriös ET VETatt man inte får behandla innan veterinär är kontaktad.

Nej så menar jag inte, min kiropraktor låter inte så löjlig som du vill ha det till .

Dessutom känner han igenom hästen och känner vad som är fel TEX att höften är sned ( väldigt vanligt ) . Självfallet säger han till om det behövs tex röntgas eller liknande . Eller vad jag kan göra åt min ridning så hästen inte blir sned etc etc etc

Nu ville ju TS ha råd om vad VI ansåg hon skulle göra och det har hon ju fått och beslutat att ringa vet, som skulle varit där i går, Hoppas att vi får veta hur det gått .
Hej från Hambo

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 381
Senast: Solstig
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 471
Senast: iNHALE
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 993
Senast: Raderad medlem 68338
·
Hästmänniskan Var nyss ute och red på min lille kille, solen skiner, hästen är jättepigg och det gröna gärdet som vi brukar galoppera på ligger...
2
Svar
35
· Visningar
4 277

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka