någon som vet?

S

sanni

Hejsan! Har hört att det finns någon slags "brösta" att sätta på hästen som kan lysa upp vägen. I mörka tider som nu skulle detta vara underbart. Pannlampa är ju givet..men var finns "lysbröstorna" att få tag i?

Sv: någon som vet?

Ingen aning! Men blir det inte lite skakigt sken om lampan sitter på bröstan? Dessutom vill ju i alla fall jag att ljuset riktas åt det håll jag tittar. Idag fick jag hem en pytteliten och lätt pannlampa från Silva. Den verkar urbra!

Intressant, men ännu har jag inte hittat ett mörker som inte går att rida i utan lampa. Lampans sken gör på något vis tycker jag att ens sikt blir begränsat till bara det upplysta området och man blir som blind utanför det. Utan ljus ser jag faktiskt mer.

Fast man kanske skall vänja hästen och sig vid lampa, då det väl måste vara omöjligt att hitta markeringar utan lampa på hösten om man nu skulle rida en sådan ritt. Har hört att man i USA ibland har lysande markeringar när man rider i mörker, det vore nåt.

Hälsning Maja

Håller med dig. Nog ser man bättre överallt utan pannlampa. Men den gör ju också att man syns väldigt bra, för bilar osv.

Fast det finns pannlampor med både vita och en röd lysdiod. Den röda skall tydligen vara bra när man vill se nåt på nära håll, men "förstör" inte märkerseendet på samma sätt som ett skarpare vitt sken gör. Kolla denna länk: www.friluft.se

Hej Anna!
Där fanns många pannlampor!!Tack för tipset./Maria

Hehe, glad att kunna hjälpa till! Ta hand om er! ;)

Jag har hört någonstans om "glowbars" (stavning?) som man hänger på ex bröstan.
// Linda

mahlmt skrev:
Jag har hört någonstans om "glowbars" (stavning?) som man hänger på ex bröstan.
// Linda
ja det låter bekant!!:bow: Vad kan man få info om en sådan?

Moheed skrev:
Fast det finns pannlampor med både vita och en röd lysdiod. Den röda skall tydligen vara bra när man vill se nåt på nära håll, men "förstör" inte märkerseendet på samma sätt som ett skarpare vitt sken gör. Kolla denna länk: www.friluft.se

Hörde om en bil som haft röd julbelysning i framrutan och fått böta då rött ljus bara får visas bakåt i trafiken. Då ett ekipage är ett fordon finns väl risk för att samma regel gäller för oss.

Hälsning Maja

Ja, jisses! :eek: Det har du rätt i. Den tanken har aldrig föresvävat mig.:o

sanni skrev:
ja det låter bekant!!:bow: Vad kan man få info om en sådan?

Mina barn har vid några tillfällen fått glowbars av sin amerikanska släkt att leka med. De lyser ju bara en viss tid, några timmar. Är en förbrukningsvara och lyser inte upp så värst så att man kan se ordentligt. Däremot så syns de bra, nu när jag tänker efter så tror jag att det var just glowbars som jag har hört att man använt som markering vid distansritter i USA under de mörka timmarna.

Hälsning Maja

Stopek skrev:
Hörde om en bil som haft röd julbelysning i framrutan och fått böta då rött ljus bara får visas bakåt i trafiken. Då ett ekipage är ett fordon finns väl risk för att samma regel gäller för oss.

Hälsning Maja

Jo det gäller att tänka till när man ska sätta på reflexerna. Inget rött frampå och inget vitt bakpå. Gult funkar däremot åt alla håll. Så pass högt upp som reflexvästen så skulle det inte spela någon roll villken färg det är på reflerxen så länge det är vitt, gult, orange eller rött.:confused:

FÖ så tycker jag att pannlanpa är ett ypperligt hjälpmedel.

Tittade precis in på Orthoflex´s hemsida för att läsa mer om deras sadlar å hittade av en slump en brösta med lampa på! :) Googla orthoflex å sen var det nånstans under utrustning på deras sida!

Stopek skrev:

Hälsning Maja

Fast glowbars finns ju i alla möjliga färger, inte i rött bara.

LinnK skrev:
Fast glowbars finns ju i alla möjliga färger, inte i rött bara.

Nu gällde det svaret inte glowbars utan en pannlampa med röd lysdiod. Själv har jag bara sett gröngula glowbars.

Hälsning Maja

nesjla skrev:
Tittade precis in på Orthoflex´s hemsida för att läsa mer om deras sadlar å hittade av en slump en brösta med lampa på! :) Googla orthoflex å sen var det nånstans under utrustning på deras sida!

Hittade den, och den bröstan var ju jättehäftig! Finns den i Sverige? :)

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
778
Katthälsa Nu när vi (äntligen) har flyttat till skogen har katten fått börja vara ute. Troligen kommer hon med tiden upptäcka det här med jakt...
Svar
6
· Visningar
713
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Radannons Hejsan. Första gången jag skriver här. Men vet inte vad jag ska göra. Vi lämnade ut våra hästar på foder för två år sen. Efter ett år...
Svar
1
· Visningar
1 567
Senast: Cina B
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 353
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar