någon som vet vad detta är? Se filmklipp

Sv: någon som vet vad detta är? Se filmklipp

Att rida på ett 9 månader gammalt ardennerföl är väl kanske inte helt lämpligt!
Dessutom är ryttaren, milt uttryckt, ngt obalanserad.
Ta och läs på lite angående hästarnas tillväxtzoner och dess förslutning!!
Huruvida denna häst har en skum bakbensrörelse är nog det minsta problemet för denna stackars häst!

Jag brukar försöka vara snäll och nyanserad i mina inlägg men nån måtta får det väl ändå vara på okunskapen hos vissa hästägare!

Att rida på ett 9 månader gammalt ardennerföl är väl kanske inte helt lämpligt!
Dessutom är ryttaren, milt uttryckt, ngt obalanserad.
Ta och läs på lite angående hästarnas tillväxtzoner och dess förslutning!!
Huruvida denna häst har en skum bakbensrörelse är nog det minsta problemet för denna stackars häst!

Jag brukar försöka vara snäll och nyanserad i mina inlägg men nån måtta får det väl ändå vara på okunskapen hos vissa hästägare!

Vart ser du att TS rider på hästen?

Ja, den rör sig lite märkligt.
Har du kollat med veterinär?
Min första tanke är lindrig patella. vet inte om det är så vanligt inom rasen...

Men snälla du, det kommer ju ett annat klipp efter det på fölungen, det är en HELT annan häst!

Ber så hemskt mkt om ursäkt!
Jag fick upp en film på en nordsvensk-islandshästkorsning efter 10 sekunders snutten på ardennerfölet.
Såg inte fölet första gången!

Jag är trots allt glad att jag hade fel och att ingen red på fölet!

Återigen så ber jag om ursäkt!

Du menar det att det knäpper till i vänster bakhas?
Åk till en duktig hästveterinär med det första, är mitt råd.

Ser ut som patella men skulle kolla upp det hos veterinären för att vara säker. Inte så lätt att se på ett så kort filmklipp.

Men så där ser väl inte patella-hakning ut? :confused:
Här är det ju hasen som hoppar, och de (få) patellahästar jag sett har hängt sig i knäleden.

Du har rätt.
Nu när jag tittade noggrannare på datorn istället för telefonen så syntes det att det var något knas i hasen.

TS det där hade jag kollat upp omgående. du har ju en växande och ganska tung individ...

Precis, jag menar att det knycker till i hasen. Det är inte i alla steg som detta förekommer, men i vissa och ofta.

Jag vet att filmen är något kort, men har vart tvungen att klippa till själva klippet för att få fram det så tydligt som möjligt.

Detta förekommer på båda bakbenen. Jag har ytterligare ett ardennerföl i samma ålder som har detta krux, fast endast på ena bakbenet...:confused:

Ska boka tid hos Ale hästklinik. Men jag oroar mig nåt otroligt:(

Jag har läst om underutvecklad patella och att det förekommer på unghästar och att det försvinner ju mer hästen musklas.. kan det vara något sådant?

Patella betyder väll knä?

Hej! Hur gick det med din häst och klinikbesöket? Kom dem fram till något? Mvh nettizen

Det gick bra! :)

Dom lade även märke till att de knyckte i riktning ned mot kronbenet, samt i både knät och hasen. 8 röntgenbilder senare fick vi åka hem. Alla plåtar såg helt normala ut, och deras teori är att att det troligen kommer att försvinna allt eftersom hon växer och musklar upp sig. Dom menar att allt i benet inte alltid samarbetar så bra när hon inte är färdigvuxen.

Men jag var orolig innan röntgen gjordes då dom inte riktigt kunde sätta fingret på vad det var dom såg, och när dom sa att vi får ta några röntgenbilder för att utesluta att det är något allvarligt. Då va ja inte så tuff:crazy:

Du menar det att det knäpper till i vänster bakhas?
Åk till en duktig hästveterinär med det första, är mitt råd.

Bakhas? Du menar att det finns en framhas också? :angel::D (inget illa menat, bara driver lite - hoppas du ser det roliga)

Liknande trådar

Avel Ja, nu har ju de uttagna fölen varit officiella ett tag! Vad tycker ni om årets kollektion? Vilken skulle ni själva vilja ta med hem...
2
Svar
37
· Visningar
6 209
Senast: cirkus
·
Skola & Jobb Har ni missat protesten som pågår just nu inom transportbranschen? Lastbilar och andra fordon som står still en kvart vid 12:00 och...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
8 412
Senast: lil-sis
·
Hästhantering En sak jag funderat mycket på är att hästar ofta sparkar mot människan vid lek. Titta på 3:e (tror jag det är, den som hoppar i...
2
Svar
33
· Visningar
6 498
Senast: dreampower
·
Western 10 år sen. ..jag hade fått min dotter i Kina och ridningen fick stå tillbaka helt. Som tur var så hade jag duktigt folk som kunde rida...
Svar
4
· Visningar
1 707
Senast: Sylvatica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka