Någon som vet några kul tävlingar för islandshäst som inte har bara gångartsklasser?

Sv: Någon som vet några kul tävlingar för islandshäst som inte har bara gångartsklass

Du har ex TREC och GMX.

TREC är: (saxat från SIF:s hemsida)

De moment som rids är:

* Orientering. Rids efter en karta med angivna kontroller och på en ideal tid. Man rider själv och får lösa de problem som kan uppstå under sträckan (på mästerskapsnivå upp till 45 km). Det är inte det snabbaste ekipaget som vinner utan det som ridit på idealtid och har alla kontroller rätt.

*

Hinderbana. Banan rids genom ett antal hinder som kan bestå av t ex vattenhinder, grindar, hinder att ta sig under eller över. Hindrens utformning ska i görligaste mån vara av sådan art som man kan stöta på i naturen eller vägen/ridspåret. Även hinderbanan rids på idealtid.
*

Gångartsprov. Rids på en 75-150 m lång rakbana. Provet består av att i två gångarter visa hästens och ryttaren samspel. I de engelska reglerna är det skritt och galopp som gäller. Vilka regler som kommer att gälla inom Islandshästförbundet är inte klart men tölt ligger nära till hands som en av gångarterna.

------------------------------------------------------------------

GMX är tölt race på ovalbana. Jag skriver ur minnet nu, så det är med reservation för detta. Det rids 2-3 varv med 2-3 deltagare åt gången och det gäller först i mål. Det ska vara övervägande tölt vilket övervakas av domare. Det behöver inte vara snygg tölt med höga benlyft, bara det är tölt. Man diskas inte om man tappar tölten kort/a ögonblick, det är helheten som räknas.Det är utslagning så vinnaren går vidare. Därför gäller det att spara på krafterna och inte ta ut sig på första racet.

Bara för att nämna några exempel...

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Sv: Någon som vet några kul tävlingar för islandshäst som inte har bara gångartsklass

Lag-SM! Där tävlar man i klubblag på nationell nivå i massa olika grenar. Förutom gångartsgrenar (som här är lite omgjorda) så är det dressyr, terräng, show trail mm..kul:)

Är lag-SM bara för ungdomar?

Du har ex TREC och GMX.

GMX är tölt race på ovalbana. Jag skriver ur minnet nu, så det är med reservation för detta. Det rids 2-3 varv med 2-3 deltagare åt gången och det gäller först i mål. Det ska vara övervägande tölt vilket övervakas av domare. Det behöver inte vara snygg tölt med höga benlyft, bara det är tölt. Man diskas inte om man tappar tölten kort/a ögonblick, det är helheten som räknas.Det är utslagning så vinnaren går vidare. Därför gäller det att spara på krafterna och inte ta ut sig på förstala inom Islandshästförbundet är inte klart men tölt ligge

racet.

Bara för att nämna några exempel...

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Det låter ju som en jätte rolig tävling. Med mycket action.

Ungdom till 21 år. Först är det uttagning (vet inte om det är lika överallt men "här" dvs region mitt är det 12-13 maj) och sen är det lag-sm 24-26 augusti.

Man får vara med på Lag-SM upp till 21års ålder..
alltså gränsen mellan YR och senior...

Räknas uppsala också till mitt?? Var h¨ålls uttagningarna och hur får man mer info om dem?? :) Låter mkt intressant

Det är väl nattfari och freyfaxi som är uppsala? Isåfall är det mitt. Om du går in på SIFs hemsida och kollar under ungdom - regionsaktiviteter hittar du mer info.

Jag tävlade distans förra året ;P

Liknande trådar

Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
263
Senast: Roheryn
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
506
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
720
Senast: Squie
·
Tävling Vad använder ni för nummerlappar på tävling? Jag har hittills haft enkla fyrkantiga i plast och sytt fast fästet för kardborrband på...
Svar
9
· Visningar
444
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2