Någon som vet något om Demodex kvalster

B

Boan

Det jag vet är att de är genetiskt, och att båda föräldrarna måste vara bärareav de för att de ska drabba valparna... Men hur blir man av med det? kommer det komma tillbaka? :( :confused:

Sv: Någon som vet något om Demodex kvalster

Alla hundar bär på kvalstret men det är bara en del som får symtom och pga nedsatt immunförsvar.Det är tiken som smittar valparna under de första levnadsdygnen det är därför den lokla varianten ger fläckar på huvudet och frambenen dom kroppsdelar som har mest kontakt med tiken.

Det finns två läkemedel mot Demodex vad jag vet Interceptor och Advocate.Det finns två varianter av Demodex lokal och generell.Den lokala uppkommer på unga hundar och kan utvecklas till generell.

Det sägs att om hunden har fler än fem fläckar så är det generell och även om fläckarna sitter på andra delar av kroppen än huvud och framben eller mer än en tass.Diagnos ställs genom skrapprov,man skrapar hunden med ett skallpellblad så det blir ett skrapsår för man måste få med hårrötterna eftersom det är där kvalstrena finns.

Hundar som har haft demodex ska inte gå i avel och även tik som lämnat valpar med demodex ska också tas ur avel.Veterinärvård i alla fall för den lokala går på uppfödarens dolda fel försäkring.Har inte uppfödaren någon försäkring får uppfödaren betala allt ur egen ficka.

Jo den lokala varianten läker oftast ut utan behandling och har den försvunnit brukar den vara borta.Den generella vet jag tyvärr mindre om men den är vad jag har hört mer plågsam för hunden om den tar fart ordentligt.Det finns hundar som varit helt pälslösa och huden har bara varit stora kliande skorv.

MVH Citron

Min valp har fått demodex kvalstret vi har varit hos veterinären... Som sa att vi inte bör behandla för det är tydligen inte så bra på så pass ung hund... Han e bara några månader... Men jag undrar mest om det går att underlätta för hunden typ smörja de torra fläckarna för det måste ju i säg klia.?.. :crazy:

Min valp led inte av någon direkt klåda fast han hade fläckar överallt.Det var i princip bara ryggen och magen som var "fläckfria".Han behandlades med Interceptor.Nu kan jag tyvärr inte berätta hur det gick med demodexen då han hade andra problem också och togs bort mycket ung(strax över sju månader) av helt andra orsaker är det bäst jag säger så jag inte skrämmer upp dig.

Ska du smörja med nåt så skulle jag tro att typ helosan är bland det bästa,annars så är det bättre du frågar veterinären.Min valp fick diagnosen när han innan han var fyra månader och hade fläckar kvar när jag tog bort honom,mycket mindre än från början med det fanns kvar ändock.

Jag önskar dig lycka till med valpen och hoppas verkligen att allt går bra för dig.Det är så jobbigt att ha en sjuk hund.Vill du så får du gärna PMa om du vill prata.....

Kram Citron

Är det inte ett genetiskt fel som gör att de hundar med nedsatt immunförsvar reagerar på kvalstren? Eller har jag virrat till det?

Är det inte ett genetiskt fel som gör att de hundar med nedsatt immunförsvar reagerar på kvalstren? Eller har jag virrat till det?

De är genetiskt kvalster men de är inte genetiskt med immunförsvaret:cool:

Men om alla hundar bär på kvalstret borde ju alla hundar med nedsatt immunförsvar få demodex? Och så är det väl inte? :confused:

Men om alla hundar bär på kvalstret borde ju alla hundar med nedsatt immunförsvar få demodex? Och så är det väl inte? :confused:

Alla hundar kanske inte bär på det, men även friska hundar kan bära på det utan att det visar något. En del får klåda och kala fläckar och en del får bara kala fläckar utan klåda..

Hmm, jag har googlat lite och om jag fattat det rätt så är det en genetisk defekt som gör att immunförsvaret inte kan "bekämpa" kvalstren tillräckligt.....?

Hmm enligt veterinärer så ska de kunna gå bort av sig själv,men jag vet inte... Skulla vara bra om någon haft de kunde svara på hur man går till väga med allt:bump:

kl...

Jag vet många som lindrat sina hundars demodex genom naturlig föda/barf. Bättre mat - bättre immunförsvar!

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 355
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 214
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 274
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 549
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka