Någon som varit med om detta?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare vigmir
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 266
V

vigmir

Står och pillar bort muggskorpor på ena bakbenet och plötsligt viker sig benet. Framsidan av hoven och upp till kotan ligger plant mor backen i ca 10 sek. Resten av kvällen har han stått och vilat mycket på det benet plus att han tar kortare steg med det. Är det någon som sett något sådant?

Sv: Någon som varit med om detta?

Jo.... men kotan ska väl inte vika sig för det.

Om hästen lägger tillräckligt med tyngd på benet så jovisst, kotan är relativt bräcklig och klarar inte att bära hur mycket som helst. Men behöver ju naturligtvis inte vara förklaringen, men kan ligga nära tillhands.

Jag vet en häst som vilar mycket på sinna bakben.. När han "extermvilar" ligger nästan kotan mot marken så som du beskriver. Kan det var det din häst gjorde? Vilade?

Nej han tycker muggen kliade lite väl mycket och ryckte till (hela hästen skakade på sig). Det var då kotan böjdes. Idag är han iaf som vanligt

Min häst har spatt och är under behandling. Hon landade nästan på kotan härom dagen när hon försökte ta några travsteg i hagen. Hoven planade liksom inte ut som den skulle utan hon landade med benet när hoven o kotan fortfarande var böjd. Trodde hon skulle gå omkull, men klarade sig. Var på återbesök i fredags och hon var mer halt och prognosen ser inte så ljus ut......

Har du träffat vet. något mer?

Ja han trodde inte det var någon fara men jag har noterat att han vilar mer på vb än innan. Ska nog longera och kolla om hältan blivit bättre nu när det gått en vecka. Inte mycket alltså, typ ett varv.

Tror ni det kan vara bra för honom att vara lindad med BoT på natten? För spattens skull spelar det ingen roll utan snarare att han vilar med på ett ben.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har de senaste veckorna dragit på mig en ny åkomma. Mitt ena ben börjar från ingenstans göra ont. Det känns som en pulserande smärta...
Svar
4
· Visningar
1 315
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Behöver lite råd, bolla lite tankar gällande hälta som kom plötsligt. Hältan kom i måndags när jag och Ascot skulle gå ut på promenad...
Svar
8
· Visningar
2 034
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag är en gammal användare, med helt nytt konto för anonymitet. Känner mig så otroligt rådvill och vad kan vara bättre än att fråga i... 6 7 8
Svar
153
· Visningar
23 846
Senast: Petruska
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det... 2
Svar
20
· Visningar
8 898

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka