Någon som var på Hästmässan Västerås o paneldiskussionen???

Sv: Någon som var på Hästmässan Västerås o paneldiskussionen???

PS. Ifall någon har filmat debatten så är jag väldigt intresserad av att köpa kopia på filmen!

//Gawotka

Jag vill också väldigt gärna veta! Vi skulle åkt upp där, men saknade 2 passagerade. Att köra med halvfull bli blev för dyrt :(

Nyss hemkommen från första parkett!!!:D

Tja, vad ska man säga?
Philippe Karl var väl den som pratade mest (jag tycker dock inte att det var så negativt...:p ), medan de svenska dressyrdamerna knappt fick en syl i vädret.
Och när de väl fick det så hade de tyvärr inte så mycket att säga...:(

Jag hade väntat mig en het debatt där gramanerna och stångbetten yrde, men det blev mest från en sida, sas.

Det var lite fotografer där, så det kanske kommer artiklar i tidningarna så småningom.

Jag var där och det var mycket intressant, bitvis en het debatt.:D
Dagens tävlings dressyr fick sig en känga och slutsatsen var väl att alla ändå ville rida för att få en gymnastiserad och hållbar häst. (Sen vet jag att vissa inte lever som dom lär sas:eek: )

Mer av sånt här så vi får i gång en debatt om god dressyr och hur vi kommer dit även inom tävlingen.
/T

Håller med, mycket intressant debatt! Synd att de svenska "bidragen" inte hade något vettigt att komma med, hade varit intressantare om de hade varit lite mer kunniga och kunnat argumentera (kort och gott; haft något att säga).
Andreas Hesse har jag inte sett tidigare, men han gjort ett gott intryck på mig (räknar inte honom till de svenska bidragen). Philippe Karl pratade mycket och länge och han är värd att lyssna på tycker jag, jag kan inte hålla med till 100% kanske, men han har mycket att bidra med. Han gjorde hela debatten igår tycker jag, utan hans "odiplomatiska" inlägg hade det blivit mycket tråkigare :)

Hmmm. Det verkade som om de som representerade tävlingsdressyren inte hade satt sig in i debatten över huvud taget. Schenholm gjorde ett lamt försök att försvara rollkuren ("ändamålen helgar medlen", ungefär, dvs om Anky som har så många medaljer gör det så måste det ju vara någon nytta med det). Esseen hade inte mycket att komma med alls.

Man kanske skulle kunna säga att tävlingsdressyren saknar sjukdomsinsikt? :devil:

"ändamålen helgar medlen"

Ja, de hade ju verkligen tänkt igenom vilka mål tävlingsdressyren har, att hästen ska bära sig på bakdelen, att den ska gå med sluten mun, att det ska finnas balans och harmoni etc. Och det står ju i TR hur det ska se ut, är inte allt frid och fröjd då?:angel:

HUR man når dessa mål, rider enligt TR och VARFÖR tävlingsdressyren ser ut som de gör hade de inga som helst svar på.

Det känns ganska skrämmande att det inte verkar finnas några som helst argument för att tävlingsryttarna rider som de gör, det bara sker och allt är bra så länge de vinner...:confused:

Förresten, PK (och AH?) ifrågasatte ju hur nosgrimmorna används, och VS försökte klämma fram något om att utrustningen visst kontrolleras på tävlingarna.
Vad menade hon med det? Tycker hon att det är ok med så hårt ihopspända munnar eller blundar hon för problemet?
Det blev ett så kort inlägg där så jag tappade bort mig lite, tror jag...;)

Jag missade nog VS svar där, för sen kom BB med sina saliv-teorier.

Man blev ju dessutom lite vimmelkantig av PK:s entusiasm och passion för ämnet ibland. :)

Var det förresten någon av er som uppfattade exakt det här han hävdade om halsens position/samling/vikt på bakdelen?

Hm, jag vet inte faktiskt.

Jag uppfattade att han menade att så länge hästen är i rörelse framåt så kan den inte bära mera vikt på bakdelen än på framdelen. Men för att åtminstone få över mera vikt på bakdelen så måste det till resning framtill. Eller?

Det var lite svårt att hänga med ibland, ja...:D

(Nu har jag förresten ett ansikte på dig, men jag fick inte veta det förrän efteråt...;))

Fler reflektioner?? Jag vill veta EXAKT vad ALLA sa under hela debatten!! :angel:

Nä men allvarligt, jag hade 80 mil att köra dit tur och retur plus dagen uppbokad med annat - annars hade jag kört dit bara för att lyssna på detta.

/Gawokta

Kanske.

Var både på Västerås och hela måndagen på helmers och tittade på Philippe Karls clinic (åk idag den som kan!!!) - jag kan inte...

Vare sig man gillar hans metod eller ej - det blir resultat! Och det är intressant att se hur han löser olika hästars problem.

- Nu ska jag ta ut hästar....:banana:

Ja, PK var ju mot låga händer som han kallade det. Jag fick känslan av att han ville "lyfta" framdelen/halsen och därigenom skapa plats för bakbenen under och att hästen kommer upp fram så kan den sänka sig bak. Meeeen när man såg filmsnuttarna bakom så tyckte jag majoriteten av hästarna gick med bullande underhals när han hade så höga händer.
Fattade ni hur han menade?

/T

Mina tankar från de senaste dagarna och vad jag uppfattade...

Jag var där igår (tisdag) och jag måste säga att det var mycket intressant att höra och se PK undervisa. Alla ekipage fick börja från grunden, det var nästan lite tradigt att inte få se vad som kommer sedan, efter grunden att få hästen att "give to the rein". Hästen ska ge efter för tygeln och ryttaren ska sedan följa hästen, mjuk fin hand. Ett par ekipage kom så långt till att visa öppna efter PK's instruktioner om hur att utföra den. Vikten på ytter sittben eftersom det är åt det hållet hästen ska gå. Innerhanden/tygeln skapar böjningen och inner ben kan hjälpa till att föra inner bakben i rätt riktning. Yttertygeln fungerar som neckreining. Öppnan utfördes utan problem, det såg lätt ut.

PK talade om fysiologisk ridning. Titta på hästens anatomi och fysiologi och det förklarar hur man ska rida, uppfattade jag det som.

Om jag hörde rätt så nämnde PK att Craig Stevens var en bra tränare (?). Jag är inte säker på att jag hörde rätt, men en kvinna i publiken tyckte att CS var en mot hästen "mjuk" lärare. Jag har inte sett CS live, men är nyfiken på att göra det. Alltså, om jag förstått rätt, så är PK och CS åt samma håll inom ridningen?

Paneldebatten i Västerås och dagen igår fick mig att i alla fall börja fundera och försöka utvärdera ridningen mer. Mitt generella intryck är att PK är mjuk mot hästen och han har logiska svar på varför man ska göra si eller så.
Jag tycker att det var väl värt resan dit och priset för att sitta med som fotfolk!

Titta på länken som psychogrrl lade ut, den förklarar en hel del. PK hade även någon bok som såg intressant ut, tyvärr var den på tyska, men den kommer på engelska inom kort enligt honom själv.

Senast ändrad:

Ett tillägg: Jag hörde PK säga att en god hand är viktigare än en god sits. En god sits med en dålig hand är värre än en mindre god sits med en god hand. Det är bra om sitsen är god, men det är inte det viktigaste av allt.

En ryttare var ganska stel i sin huvudhållning rakt fram över hästen och hon hade svårt för att få hästen att ge efter. Till henne sade PK att hon skulle titta på sin häst. Detta är ju ett stort förbud överallt annars, så jag blev lite förvånad av det. PK tyckte att man måste ju se vad som händer och det kan jag hålla med om i det fallet när man kanske inte känner hur hästen svarar.

De är "åt samma håll" ja. Men PK har inte sett CS undervisa.
PK är uttryckligen för att använda benen - vilket CS inte är. CS är mer extrem i att använda handen.
CS lär också ut "combined effect" på de första kurstillfällena, något som enligt PK kommer långt senare - om överhuvudtaget...

Jag är glad att ha sett båda herrarna. Jag har lärt oerhört mycket. Men jag kommer att satsa på en annan väg. Det känns lite trist när det finns så många trevliga människor inom detta, men jag ser inte att det leder till god ridning för mig och min kuse i det långa loppet.

Får man fråga vilken väg du kommer att vandra? Någon speciell person som du har som förebild att titta på? :)

Just nu är det svårt.

Det hade varit så himla skönt att hitta en supertränare - inte för dyr - med gott om tid just för mig....:angel:

Det kommer inte att ske. Jag måste välja noga men inte bli fast vid en just nu. Har tre eller fler intressanta, men kommer kanske att kunna träna för alla. Den jag verkligen tror skulle kunna ge mycket!!! måste jag åka till när h*n blir frisk, hoppas att jag kan i sommar...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka