Någon som tjärar hovarna?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Anneli 07
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 393
A

Anneli 07

Är det någon som använder hovtjära till hovarna?
Jag tycker det funkar bra nu när det är så blött i hagarna, torkar ur hoven och stärker sulan säger min hovslagare :)
Luktar gott i boxen också, nytjärad brygga och sommar :D

Sv: Någon som tjärar hovarna?

Jag tjärar hovarna en gång i veckan, också på rekommendation av min hovslagare. Jag har hovtjära på sprayburk, det blir mindre kletigt, och jag sprayar bara sulan och strålen. Om jag hoppar över en vecka så börjar det bli lite smuligt vitt längst in i strålfårorna, så det verkar göra nytta.

Jag har tjärat strålen då förra pållen fick strålröta väldigt lätt.. Funkade bra faktiskt =)

Fast det smuliga vita kan lika gärna vara tjäran som gör det eftersom tjära med tiden luckrar upp. Så det är faktiskt inte bra att använda tjära kontinuerligt.

Jag har hört att man inte ska tjära hovarna för det täpper igen de små små porerna i hoven.:confused:

Jag använder tjära, just nu två gånger i veckan eftersom det är väldigt blött här, annars brukar det bli en gång i veckan. På sommaren brukar jag normalt inte använda det men den här sommaren fick jag göra det.
Använder det också på rekommendation av hovslagare då hästarna haft lite strålröta som nu är borta. Jag tycker också det luktar gott

Nja, det verkar inte stämma på min häst att det är tjäran som ger det smuliga vita i strålfårorna, hästens hovar blev smuliga och vita inne i strålfårorna innan jag började med tjäran. Jag frågade min hovslagare vad han tyckte jag skulle göra, och han rekommenderade tjära, vilket verkar hjälpa.

Jag har inte hört något om att det täpper till små porer, men det kan mycket väl stämma att det är en någorlunda korrekt beskrivning. Vad jag vill med tjäran är ju att hindra hovens sula att suga upp så mycket fukt, nu när det regnar varje dag. Däremot på sommaren när det är torrt så kan ju hovarna bli för torra, så då tjärar man väl inte.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 988
Senast: Ceta
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 458
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 669
Senast: super
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 292
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka