Någon som testat sig bot Grupp B- streptococker innan förlossningen, ev privatläkare?

ako

Trådstartare
Okej, jag kanske är lite nojig. Är ju i v 38 (37+2) nu och har råkat läsa en del om läskiga Grupp B- streptococker och vad de om man har otur kan ställa till med:cry:.

Jag har haft en alldeles normal och okomplicerad graviditet hittills, och BM tycker inte det finns någon anledning att testa om jag har sådana (trots att jag - visserligen för 10 år sedan, men ändå- har haft njurbäckeninflammation och upprepade urinvägsinfektioner), och menar på att det är väldigt vanligt att man har dem men ovanligt att barnet blir sjukt av dem.

Dock händer det ju, och jag känner at nu när jag väl har börjat tänka på det så skulle det vara så himla hemskt om babyn faktiskt blev (döds-)sjuk p g a något man ganska enkelt hade kunnat förhindra. Jag är inte så ädel att jag sätter den globala risken för antibiotikaresistens högre än mitt ofödda barns hälsa! Detta har lett till att jag har ringt och tjatat om att få göra ett prov (SNART- det kan ju vara dags för baby att kika fram i princip när som helst, även om inget tyder på det än), och BM skulle konsultera läkare och ringa tillbaka i morgon. Nu tror ju jag att de kommer att vilja spara på såväl Landstingets pengar som på eventuell antibiotika, och därför säga nej, så min B- plan är att i morgon ringa en privat gynekolog och försöka få det gjort i rödaste rappet.

Är det någon mer som har gjort så? Gick det?

Tack för svar :)!

Sv: Någon som testat sig bot Grupp B- streptococker innan förlossningen, ev privatläk

Min BM lät mig testa om jag ville. Gick iofs privat, och testet var negativt i urinen. Detta betyder ju såklart att det KAN finnas på cervix ändå, så helt säker går man ju inte ... det kändes bra att testa iallafall. Men visst har väl 30% eller nåt av alla kvinnor GBS i underlivet? Det är som sagt OVANLIGT att det händer något, och om bebis blir smittad när den är kvar i magen lär man inte kunna göra något ändå (om man inte upptäcker det och kan plocka ut bebis?), utan det enda man kan göra är ju antibiotika vid förlossningen...

Vet inte vad jag ville säga egentligen mer än att jag har testat i v 32 eller nåt :D men det farligaste med GBS är ju att förlossningen startar tidigt, och det behöver du ju inte oroa dig för :)

Sv: Någon som testat sig bot Grupp B- streptococker innan förlossningen, ev privatläk

Jag tycker att det är konstigt att din BM inte vill göra ett sådant test åt dig. Min BM sa att vi skulle göra ett sådant test bara för att jag var orolig för det (även om jag inte har någonting som tyder på att jag skulle ha GBS, har haft en urinvägsinfektion i mitt liv).

Om det hade varit ett stort, utbrett problem så tycker man dock att det hade varit standard att testa, och så är det ju inte, så du kanske inte behöver oroa dig. Men jag tycker absolut att du ska ringa en privat gyn om du vill stilla din oro (om inte din BM går med på att testa).

//Julia

Tack båda två för era svar :)!

Undrar hur lång tid själva odlingen tog, alltså hur länge det dröjer innan man får resultatet? Är ju inte så långt från BF nu, och tänker ringa alla kliniker jag kan i morgon för att få en tid FORT...

Tack, tack!

Jag tror det tog 4 dagar att få svaret :)

Låter ju lovande. Bebben har hittills inte verkat visa några tecken på att vilja komma ut, och nu har jag laddat med tel nr till alla privatpraktiserande gynekologer jag har kunnat hitta, för att ringa i morgon och hugga första bästa tid...

Jag fick göra det testet utan att be om det. Min barnmorska gjorde så på alla oavsett deras bakgrund.

Det upptäcktes att jag hade GBS under min graviditet när jag hade urinvägsinfektion. Jag var orolig, men här får man ingen antibiotika även om man har GBS. Dock står det i journalen, så om förlossningen skulle starta i förtid, eller bli extremt långdragen, får man dropp under själva förlossningen.

Hej igen alla!

De ringde från Mvc nu i förmiddags och talade om att de redan odlat min urin när jag lämnade morgonurinprov i våras (precis efter inskrivningen) och att det var negativt. Jag hade inte fattat att de satte odling då, och eftersom det var neg har inte BM tagit upp det alls sedan. det var nämligen inte min ordinarie BM jag pratade med igår, utan en annan, då min är på semester den här veckan. Skönt!

Lite gnager det dock fortfarande; ni andra som lämnat prov, har ni bara lämnat urinprov eller har de tagit gynprov oxå?

Tack, tack!

Jag tog bara via urinen. Om det inte märka i urinen är det inte så höga koncentrationer och skall då inte vara farligt för bebis vid förlossningen heller (? jag är inte säker, men jag har för mig att jag fick det förklarat så).

Jag förstår PRECIS din oro, jag var jätterädd för GBS också! Men är urinen neg så skulle jag försökt slappna av nu ;)

Jag har öht. inte blivit gyn-undersökt under graviditeten. Bara blod- och urinprov har lämnats in.

jag tog bara urinprov.
två av mina närmaste vänner har fått ett varsitt barn detta år med gbs och jag har inte många vänner med barn. blev väldigt nojjig och glad att jag fick veta att jag inte hade gbs.

KL

Tack alla för era svar! Jag ska försöka sluta noja ang detta nu, eftersom det verkar som att det vanligaste är att man bara gör urinprov om man testar alls, och mitt urinprov ju var negativt :).

Verkar ofta som de har olika praxis beroende var i landet man bor, inte bara vad det gäller detta, utan även antal ultraljud, om man erbjuds NUPP/KUB etc. Undrar om det bara har med ekonomi att göra, eller om det finns andra faktorer? Måste dock säga att jag överlag varit väldigt nöjd med mc hittills, och alla tre barnmorskorna jag har träffat har varit toppen. Intressant bara att "standardpaketet" skiljer sig så pass mellan olika kommuner. Här erbjuds vi inte KUB/NUPP om man inte är över 35 (man kan nog tjata till sig om man gärna vill), och om allt verkar flyta på normalt gör man bara ett enda UL. På andra håll görs ju både NUPP- UL i v 13 och tillväxt- UL i v 32, och samma sak detta med hur de såväl kollar som behandlar GBS.

kl

Hur är det egentligen med GBS; om man inte har det vid testtillfället, kan man inte få det senare då? Jag menar, bara för att man har testat en gång är det då säkert att man inte kan få det efter testtillfället? Jag undrar mest för min egen skull, inte för att eventuellt skrämma upp ts!

//Julia

Vår dotter (första barnet) föddes för tidigt och läkarna TROR att det var pga GBS. (De tog en odling när jag kom in på förlossningen som var positivt)
Nu när jag var gravid med andra barnet så fick jag göra ett test i v. 31 som visade negativt.
Hade det inte varit för att 1:a var positivt så hade jag nog inte fått ta ett test nu. (förra året -07)

Jorå, har man riktig otur så kan det vara så. Det är därför jag är lite avis på dem som bor i landsändar där det verkar vara standard att göra det v 32...

*Skriver i tråden för att hitta den igen senare*

Väntar med att svara.

När jag väntade mitt sista barn fick jag en kraftig blödning och värkar i vecka 21, de lyckades stoppa förlossningen men jag blev inlagt och olika tester togs.
Det konstaterades att jag hade GBS och jag behandlades för detta., tyvärr lyckades de inte få bukt på infektionen utan det blev en mycket jobbig graviditet med mycket sjukhusvistelse och oro.

Jag åt medicin mot GBS konstant under hela graviditeten och det gjordes många UL då bebeisen växte lite dåligt också.

I perioder låg jag inne för nogare kontroll, sista veckorna var jag inlagt och på beräknad förlossningsdag sattes förlossningen igång. Under förlossningen fick jag pencilin i droppet och prover togs på dottern omedelbart efter förlossningen.

Som tur är gicka allt bra men jag vet inte om jag skulle våga att skaffa ett barn till.

Som jag förstod av läkaren så var många kvinnor bärare av GBS men få blev sjuka av det, enligt min läkare har jag troligtvis haft smittan ifrån början och av någon anledning ställde det till problem vid min tredje graviditet.

Mitt andra barn föddes drygt en månad för tidigt efter en lätt förlossning och graviditet men eventuellt kan GBS ha orsakat den tidiga förlossningen.

Min barnmorska har sagt att man tar bara prov på GBS om man haft problem tidigare eller visar symtom.

Så är det ju på de flesta ställen, prov tas om du haft problem med GBS innan, eller om du får massa UVI. Men du kan väl testa negativt och sen kan ju bakterierna öka igen och det blir positiva svar igen... så att testa 'för tidigt' borde inte säga så mycket? För enligt min BM (skiljer sig ju såklart) så behandlar man inte ens GBS om man inte har några symtom förrän de sista veckorna, just för att det bara kommer tillbaka annars. Men det är bara vad hon sa, jag testade bara en gång (för att jag hade UVI) och var neg då.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka