Någon som tagit E-körkort?

B

Bex

Har mina funderingar på att fixa behörighet för tungt släp.
Vet egentligen inte om jag måste det, men man blir ju iaf mindre begränsad.
Dessutom har jag inget vettigt för mig nu när min häst är borta :cry:
Och eftersom jag tänkt plugga en termin till hösten, ska jag inte skaffa häst förrän om ett år.
Hursomhelst så är läget klockrent nu om jag vill ta det där kortet.
Nu undrar jag bara:
Är det som att ta om B-körkortet + lite till?
Eller behöver man bara läsa och träna på själva E-delen om ni förstår vad jag menar?
Tyckte ni det var svårt?
Vad kostade det?
Hur många lektioner var ni tvugna att ta?
Svara gärna så utförligt ni kan.

Tacksam för svar/ Rebecca

Sv: Någon som tagit E-körkort?

Du får göra om både B-delen av teorin och tilläggsfrågor för E.

Jag pluggade bara hemma, skrev upp och körde några lektioner på körkola. Lånade deras släp och körde upp med egen bil, därför ville jag köra in mig lite på ekipaget. Tror jag tog 3-4 lektioner.

Det träligaste för mig var solklart B-teorin, IGEN. Resten var enkelt, men det är ju en del att komma ihåg med funktionskontrollen och olika redogöreler vid uppkörningen.

Men tänk om man kuggar på teorin!
Vad pinsamt det hade varit!
De tar inte kortet ifrån dig då va? :crazy:

Nej, det gör de inte! Jag tog min BE-behörighet 20 år efter B-kortet, men det gick bra. Jag läste och övningskörde hemma, men jag var tvungen att låna en bil för uppkörningen eftersom jag har automat. Manöverprovet var plättlätt om man har kört släp på b-kort i en massa år. Jag satte upp samma övning hemma på gårdsplanen, det blev lite trängre pga platsbrist - så vid uppkörningen var det gott om plats. Körningen var inte heller så svår, men jag som är van vid automat startade på tvåan någon gång... Det var dock inget jag blev kuggad på, tack och lov! Det svåraste var funktionskontrollen. Jag som gjorde allt på egen hand hade inte fattat att det var mitt ansvar att alla delar kom med - därför missade jag att provbromsa och gå ut och mäta bromsreserven. Detta blev jag kuggad för. Jag behövde dock bara göra om själva funktionskontrollen. För mig tog det totalt ca 3-4 månader från att jag bestämt mig tills jag hade kortet. Det blev inte särskilt dyrt heller, kommer inte ihåg exakt men kanske 2000 kr (inkl den extra uppkörningen).
En annan sak som är viktig att tänka på om man kör upp med eget släp som man själv lastar är att kultrycket måste stämma. Detta är särskilt knepigt i ett hästsläp som är byggt för att hästen skall stå bakom bommen. Lastar med det med t ex hö blir det för framtungt. Jag löste det genom att ställa ett par tomma plasttunnor framför bommen och sedan fylla på med hö. Med en badrumsvåg kollar man lätt kultrycket själv, det skall ligga mellan 50 och 100 kg.

Numera får du inte fortsätta uppkörningen om du kuggar på funktionskontrollen. Det blir alltså helt ny uppkörning (som också är den dyra delen)

Men om man inte kör upp med eget släp, vad kan det vara för släp då?
Eller är det bara hästtransporter som räknas som tunga?
Kan det bli ett bilsläp eller vad som helst då?

Täckt släp lastat med halva maxlasten, ska vara för bilen tungt släp. Du får alltså inte köra dit det själv.

Jag tog alldeles nyss BE- körkort. Ridklubben fick en deal på 3 teorilektioner där man också fick prova köra manöverbanan och genomgång av säkerhetskontroll.
Jag tog en körlektion vilket man var tvungen att göra om man ville hyra körskolans bil och släp (vilket jag tyckte var skönt då lastningen redan var gjord och jag hade svårt att få tag på ett nog tungt släp för min bil).

Uppkörningen kostade 1200 och vi betalade 1200 för teoridelen. Jag minns inte riktigt vad teoriupskrivningen kostade, ca 2-300?!, sedan tillkommer kostnaden för "lämpen". Hyra av bil och släp + en körlektion gick på ca 2000 om jag minns rätt.

Jag tyckte det var svårt att backa en längre sträcka rakt med bil och släp, i vanliga fall backar jag bara när jag ska parkera släpen och det är alltid med "sväng".
Det gick dock fantastiskt bra på uppkörningen så något hade jag antagligen lärt mig på körlektionen.:p

Säkerhetskontrollen och funktionsbeskrivningen var jag mest nervös över men vi fick bra instruktioner på körskolan om vilka avsnitt som var bra att kunna.

Pinsamt eller inte, jag kuggade på teoriprovet när jag skrev upp för BE-behörighet! :D Och jag är 99% säker på att alla fel jag hade var de för B-behörighet, alla BE-frågor kunde jag! :D
Och jag hade haft körkort i 20 år när jag "uppgraderade" till BE. När jag tog mitt B-körkort som 18-åring klarade jag både uppkörning och teori första gången.

Problemet med att man måste skriva upp även teori för B-behörighet (varför det är så kan man undra?!) är ju att det kryllar av sådana där tolkningsfrågor! Minns en idiotisk fråga, det var "hur kör du av en motorväg och in på avfarten?" Rätt svar var "kör av på avfarten och bromsa kraftigt". Det svarade jag INTE kan jag säga! Jag hade för det första liksom lite följdfrågor på den frågan, tex om det är vinter och misstänkt halt, om man har släp osv. I mina ögon en ofullständig fråga.
Lite sånt tjafs känns onödigt men man kommer ju inte undan det!

Jag köpte ett sådant där "paket". Då höll bilskolan bla med BE-klassat ekipage på uppkörningen. Vidare ingick ett par körlektioner där man fick köra banan som är på uppkörningen, läsa in den sk säkerhetskontrollen som man får frågor om på uppkörningen, teorikurs mm.

Fick mitt kort för be i okt -08. Jag läste körkortsboken 1 gång och läste be boken några gånger sedan skrev jag. Hade knappt några fel alls, 2 tror jag. Sedan tog jag en övningskörning 800:- och körde upp 800:-(för hyra av bil och släp på körskolan och 1200:- för uppkörnings"gubben". 120:- i körkorttillverkning, 120:- för teori (har jag för mig), och nån hundra lapp för lämpet. Allt som allt kostade det max 3500:- för mig och jag tyckte det var enkelt men då har jag kört mycket med olika släp. Av min körskolelärare så fick jag en lapp med funktionsbeskrivningen och den kunde jag utan och innan :o efter råpluggande på just den delen.

Testa jag tror du klarar det galant, jag trodde att det skulle vara svårare än det var.

Liknande trådar

Utrustning Då jag "råkade" köpa mig en större häst än tänkt blir han då även tyngre :) Så tror jag måste väga om släpet samt fixa "bättre" körkort... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 726
Senast: Ackio
·
Hästmänniskan Ny lag träder ju i kraft i januari nästa år. Så hur kommer ni göra? Jag har alla papper betalda för mitt E kort och kommer då ta det... 3 4 5
Svar
85
· Visningar
14 893
Senast: athena
·
Hästmänniskan Jag håller precis på å ska ta E-kortet. Jag har lite funderingar kring uppkörningen. Jag vet hur det går till enligt skolboken, men jag... 2 3
Svar
44
· Visningar
7 549
Hästmänniskan Jag har B-körkort och ingen vana alls att köra med släp/transport. Hur svårt är det att lära sig? Hur lång tid (hur många körlektioner)... 2
Svar
24
· Visningar
20 095
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka