En oljefilm kan också i många fall skapas av bakterier. Åtminstone i vattendrag.
Intressant tråd! Vi har en gammal grävd brunn med stensatta sidor (eventuellt cementcylinder) som jag är sugen på att göra rent och ha som reserv. Får använda den till att vattna blommorna så det blir lite snurr på vattnet.

Jag vet att den ska ha skurats av min faster på 80-talet, men vis av denna tråd kanske jag alltså inte ska hoppa ner i den och göra samma sak...

Eller gäller det bara jordbrunnar/väggar med natursten?
Vi borrade ny brunn, 100 m djup. Jag visste inte att det fanns en brunnskarta på SGU! Så nu vet jag att våran ska ge 2000 l/h (det sa de säkert när de borrade den för 3 år sedan...).

De sa att de stötte på mycket vatten efter 60 m men borrade till 100 m för säkerhets skull. Bor höglänt på berg.
Man kan nog förvänta sig mer extremväder framöver - torrare torka och blötare regnperioder. Vi har också en källa där grundvatten trycker fram strax utanför tomten. Denna sommar var den första i mannaminne som den källan har sinat. Nu är den full igen. Men att säkra sin vattentillgång är nog det smartaste man kan göra idag.