Någon som ridit på Curb gag control plate?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sopi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 9 101
S

Sopi

Hallå!

Jag har blivit tipsad av min tränare att köpa ett så kallat curb gag control plate från Trust.Så nu har jag beställt ett.
Tänkte kolla om det är någon som har ett sådant samt vad ni tycker om det?
Alla tips och tankar mottages gärna =)

Tack

Sv: Någon som ridit på Curb gag control plate?

Har googlat på bettet. Och det skulle ja nog aldrig stoppa in i en mun på hästen. Då hade jag bytt tränare om de föreslår ett sånt bett.

Vad är problemet med hästen och hur har tränaren tänkt att det där ska hjälpa?
Har inte googlat ännu, men det skulle vara intressant med en lite utförligare beskrivning...
Min tränare fokuserar på min sits och dess hjälper, då kommer resten av hästen av sig själv, så för mig låter det knepigt att ett bett(?) skulle kunna göra någon vettig skillnad...

Googlade, ser ut som ett sätt att nypa fast hästens tunga mot underkäken. Trevligt.
Jag skulle byta tränare faktiskt.

Åh fy f-n :(
Byt tränare och hitta en som fokuserar på dig istället för på tortyr redskap till hästen.

Oj härligt med många svar.
Jaga tränar för Ted Nätterqvist och han är vanligtvis för "vanliga" mjuka bett.
Vad jag har hört skall detta bett vara bra därför att styrkan kommer gradvis och blir inte direkt när du tar i munnen.
Min häst är 1.95 och är SJUKT het på hinder. Han är tidigare riden av withaker så han är i övrigt väldigt fin och välriden. Tävlar MSV dressyr utan problem men just i hoppningen blir han galet stark. SÅ därför trodde han att detta bettet kunde hjälpa mig. Det ska tydligen inte göra så att hästen knäcker av i nacken som många andra skarpare bett gör.

Är hästen 1,95?! Gsus.. Har du film på honom? Skulle vara kul och se hur en så pass stor häst hoppar och rör sig!

Själv har jag aldrig hört talas om bettet ens förut.

Yes han är väldigt stor men han känns inte så stor för han är väldigt smäcker i typen. Har tyvärr ingen bra kvalitet på film när vi hoppar men jag har några bilder jag kan lägga upp.
Hade inte hört talas om bettet själv förut heller. Så hade varit intressant att höra någons åsikt som har använt det.

Googlade, ser ut som ett sätt att nypa fast hästens tunga mot underkäken. Trevligt.
Jag skulle byta tränare faktiskt.

Hur får du det till det ?
Tycker det ser ut att vara ett kombinerat av samma typ som mylers men med skillnaden att det inte är någon hävstångsarm på själva bettet. Skall ridas på två tyglar vanlig i bettringen och då funkar bettet som ett vanligt bett, snöret skall alltså sitta som ett hackamore över näsan med egen tygel kopplad till det. Fungerar alltså som ett helt vanligt kombinerat bett men faktiskt snällare än de flesta då bettet inte har hävstång som de brukar ha.

Fel Fel, ;)
Huvudlaget fästes i översta ringen, gaget ska vara på undersidan av huvudet/som en typ av kindkedja och trycket kommer där,ju mer du tar i gagtyglen, desstu hårdare tryck i*kindkedjan* har sett det användas när man skolar poloponies. Ett djävulskt bett som kan knäcka underkäken, säkert mkt lämpligt när du tränar hoppning!!!!

Fel Fel, ;)
Huvudlaget fästes i översta ringen, gaget ska vara på undersidan av huvudet/som en typ av kindkedja och trycket kommer där,ju mer du tar i gagtyglen, desstu hårdare tryck i*kindkedjan* har sett det användas när man skolar poloponies. Ett djävulskt bett som kan knäcka underkäken, säkert mkt lämpligt när du tränar hoppning!!!!

Är du verkligen säker på det googla fram bilder så ser det inte alls ut att stämma, dels skulle alla tillverkare ha fotograferat sina bett på fel håll eftersom alla bilder visar att snöret är ovanför och inte under, dels löper ju snöret fel genom öglorna för att fungera att ha på undersidan. Kanske bara är en idiot du träffat på som vänt det tvärtom av någon anledning.

Verkar vara många som är oeniga om hur bettet fungerar men såhär står det om man googlar lite:
"The Curb Gag is a new addition to Bombers, this Cheekpeice uses the concept of a Rope gag and instead of using that pressure to apply poll it is used to apply curb pressure, from the second/bottom rein, although poll is not removed as there is a similar action to the Portuguese/Ring or Drop/Hanging cheek on the bit/top rein."

Jag får det iallafall till att "snöret" ska vara under hakan.

Är du verkligen säker på det googla fram bilder så ser det inte alls ut att stämma, dels skulle alla tillverkare ha fotograferat sina bett på fel håll eftersom alla bilder visar att snöret är ovanför och inte under, dels löper ju snöret fel genom öglorna för att fungera att ha på undersidan. Kanske bara är en idiot du träffat på som vänt det tvärtom av någon anledning.
curb bit=bett med kindkedja.
curb groove =kindkedjegrop.
Verkar väl lite konstigt att kalla ett bett för kindkedje gag med kontroll platta om det är ett gagbett med nosrem? (gag bit with noseband?)
Tydligen är det många idioter inom polovärlden som enligt dig vänt bettet fel!
Ska se om jag har nån bild på en polopony med detta bett så kan jag visa dig.
Googla på Bombers bit (dom tillverkar specialbett för polo och polocrosse) där finns korrekt info.

Senast ändrad:

Fast på vilket sätt är detta värre än alla andra bett med kindkedja eller för den delen gags? Vad är det som är så mycket hemskare med detta bett? Har aldrig sett ett irl så jag vill gärna veta om jag missar nåt utifrån bilderna?? Men det känns ju som att detta gag borde vara bättre än ett vanligt då de går att dra upp till ögonen om man vill det. Det här borde ju hålla emot under hakan så man inte kan dra upp det hur långt som helst?

Senast ändrad:

Bettet skall ridas med två tyglar ett i gagstrapen och en tygel i vanliga ringen. Remmen skall gå under hakan vilket gör att effekten inte blir till att knäcka av i nacken. Som jag har förstått det så blir det lite både som hissbett och hävstångseffekt men att du kan rida det med vanliga tygeln som mål och kunna ta tag i den starkare tygeln när det behövs. när du tar i den starkare tygeln kommer effekten gradvis och inte plötsligt som på många andra skarpare bett.

Du får gärna ana ugglor i mossen mig kvittar det, jag vet vad jag har för häst.
Han har även funnits med i en av slöinges brochyrer eftersom de tyckte att han var så stor. Man upplever honom inte som så stor förrän man står bredvid honom.
En shire är ju betydligt större och grövre än min så sveriges största häst har jag knappast,

Alla bett man rider på beror till största delen på hur ryttaren rider om det blir ett tortyrredskap eller inte.
Ett vanligt enkelt tränsbett blir snabbt ett tortyr verktyg i hästen mun med fel ryttare.
Även ett hackamore i fel ryttares händer om man drar för mycket går nosbenet av.

Fick låna ett sånt bett av en återförsäljare på en tävling för några veckor sen. Passade perfekt till mitt stora och heta, men relativt känsliga phinphinsto. Fick en bra känsla både på backen och på hinder där hon låg kvar bra utan att knäppa av i nacken eller "försvinna från hinder". Upplevde bettet som väldigt milt. Ska tydligen passa hästar som lägger sig på i tygeln.

Tack för svar ang bettet! Va roligt att höra att det fungerade =)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Söker tips kring hästköp! Jag tar examen i vår och går i tankarna på att skaffa häst igen. Ekonomin för att köpa en färdigutbildad...
Svar
5
· Visningar
851
Senast: Freazer
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 445
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
3
· Visningar
701

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka