Någon som ridit distans med Renskinn?

C

Chivita

Med Renskinn under Sadeln?
Tävlat med det?
Vad har ni annars under sadlarna?

Sv: Någon som ridit distans med Renskinn?

Jag hade det på min förra sadel, tycker själva renskinnet är bra, men på just denna sadel var det ju inget bra eftersom min sadel inte passade hästen...

Jag använder alltid renskinn och tycker att det är bättre än något annat jag provat under sadeln, då har jag provat det mesta. Ulltyg, bomullstyg, fårskinn mm. Efter användning skakar man bara av det, om det då är svettigt skiljer sig stråna åt och det är fint gången efter. Om det klibbar ihop sig som en hästrygg kan göra är det bara att använda hästens borste och göra fint igen. Stråna är alltid raka och tjocka (ej klibbar ihop sig som fårskinn kan göra). Renskinn är ett vädligt tjockt skinn. Man kan även spola av det som man gör hästen om det skulle behövas (bör dock vara försiktigt med skinndelen försöka spola mest bara håret).
Under tävling går det bra att lägga tillbaka samma skinn i grind efter grind även om det är fuktigt av svett. Bara skaka av när det tas av. Dock räcker ett skinn rätt bra till två vojlockar.
Det finns dock väldigt olika kvalité på renskinn. De som Gun Carlsson säljer är väldigt fina. Många tränar och tävlar i renskinn.
Hälsning Maja

Vid tävlingar så har jag bara equilizerpaden under SS.
Men vid våren och hösten så har jag alltid ett renskinn under dressyr- och hoppsadeln. Geshira är jättekänslig när hon sätter ny päls och då är det nästan det enda som fungerar under vanliga bomsadlar. SS funkar dock alltid med den vanliga padden.

Har också köpt renskinnet från Gun. Ett rejält skinn räcker ofta till två vojlockar/Schabrak och de är tjocka och fina.

Jag måste rida med renskinn under alla sadlar under tiden som hästarna sätter, eller fäller päls, + hela tiden med vinterpäls. Spelar ingen roll vilken sadel det är. Bomlös, western, eller dressyr. De blir ruggade baktill, annars.
Sommartid går det dock bra med bara EQ- paden, eller vanlig vojlock/ pad.
Mina renskinn är beställda uppifrån Kalix ngn stans. Jag har haft samma skinn i flera år. Tvättat två gånger i maskin på ulltvätt, tar sån tid att torka, men det blir väldigt fint efteråt. Annars bara borstar jag det med en lite hårdare borste när de torkat( svetten.).

Vad bra att det här med renskinn kom upp! Det är nämligen en sak som jag gått å funderat på länge, men aldrig kommit mig för att fråga...men nu så! :banana:
Jag har själv ett renskinn här hemma som jag har tänkt skära till och använda som vojlock, det är bara ett litet problem...Åt vilket håll ska håren egentligen vara?
Det är säkert en jätteknäpp fråga och självklart för alla andra, men jag lyckas inte klura ut vilket som är bäst.
Tänker att om man lägger det så att håren på renskinnet och hästens hår är åt samma håll, skulle inte renskinnens hår då kunna "skrynkla ihop" sig när man liksom drar renskinnet bakåt på plats vid sadlingen? Å andra sidan lägger man renskinnets hår mot hästens så blir det ju oxå "skrynkligt" om sadeln rör på sig när man rider eller?
Hmm, klurigt det där...
Tacksam om någon ville hjälpa mig reda ut det här så jag äntligen kan börja använda mitt skinn!

Jag har mitt, så att renskinnets hår är tvärtemot vad hästens är.
När man drar sadlen bakåt vid sadling, så slätas håren till liksom.
Om det är " rätt, el fel" vet jag inte, men verkar logiskt & funkar bra för oss.

Tack för era svar! :bow:
Undrar bara om ni har märkt att renskinnet "knölat" till sig under ridturen?
Annars ska jag ta tag i det här nu och börja använda det nu när jag vet vilket håll det ska ligga på! :D

Jag har hört att man ska ha det tvärtom -alltså åt samma håll som hästens, men jag vet inte varför? Kanske för att de inte ska glida bakåt?

/Camilla

Jag har mitt med håren åt samma håll som hästens. Köpte ett renskinn på Falsterbo horse show för ett antal år sedan (stort nog till SS!). Där var fastsytt stroppar att fästa den med i sadeln. De sitter längst fram på den fd renen.
Det kanske inte finns något rätt eller fel håll?
// Linda

Liknande trådar

Utrustning Någon som rider med renskinn under sadeln, antingen enbart renskinn eller i kombination med schabrak/annan pad? Hur mycket upplever ni...
Svar
4
· Visningar
691
Senast: Eloise
·
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
799
Senast: Tilly_85
·
Hästmänniskan Just nu har jag ca 12 min att köra till stallet, 1 mil. Mest grusvägar att rida på och vi rider oftast själv då de bara finns en annan...
2
Svar
31
· Visningar
2 527
Senast: Svartkatt
·
Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
252
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?