Någon som rider eller har ridit med sidepull???

B

**BORTTAGEN**

Skulle gärna vilja veta lite mer om den och vad ni tyckte.

Jag red min häst på sidepull när han hade vargtänder som var jätte stora.... Det va ok att rida på men jag tycker att bosale är bättre i så fall!!!! Annars är ju tränsbett det bästa!!!

rider oftas mitt varmblod på sidepull
han funkar bra på det...
tycker det e bra att variera lite... ta det lungt första gångerna bara så hästen vet vad det handlar om! lycka till

sidepull funkar lika bra som tränsbett, bara det att det är bettlöst.

Jag rider för det mesta med sidepull, och upplever att det funkar t o m bättre än tränsbett då hästen i fråga tjafsar med bett i munnen.
Jag kan göra precis samma övningar med bett <> sidepull, skillnaden är hur mycket hästen slappnar av och hur mycket jag kan "glida med och åka häst" <> RIDA!...
Nån som förstod?

Det jag vill säga är att hästen slappnar av bättre med sidepull, och jag blir tvungen att rida ordentligt, för jag MÅSTE använda säte och skänklar på rätt sätt, till rätt mängd... Med bett blir det lätt (i a f på denna häst) att man får en böj på nacken och slutar att driva framåt - man glider med och märker inte att hästen inte jobbar med rygg och bakben. Alltså går man ifrån själva syftet... Med sidepull måste jag och hästen arbeta på rätt sätt, annars funkar det inte...

Sidepull är mkt trevligt. Rätt använt blir det milt och ett väldigt bra redskap!
Det är VÄLDIGT VIKTIGT att sidepullet ligger rätt på hästen!!! Nosdelen ska ligga typ över/precis under de två knölar man känner på nosryggens framsida... Alltså så att de inte trycker på själva utskottet...
(Återigen - nån som fattar?)

[oj, vad långt det blev!] :o *svammel svammel*

Nej det har du rätt i..... Men jag tänker mest på då du tränar din häst.... Rider själv på sidepull ibland fast i skogen nu mera!!!!! Du får inte med dig hela hästen lika samlat om inte hästen är väldigt väl tränad!!!!!!!!

Red min New forest på sidepull när han var 3-4 år pga att han la tungan över bettet hela tiden men efter att ha ridit på sidepullen i ett år c:a har det aldrig mer hänt.

Malin

Min häst rids enbart på sidepull numera. Jag har provat ett antal olika bett men hon avskyr bett. Nu när jag har skaffat sidepullen så fungerar det äntligen att rida. Hon slappnar av och försöker verkligen jobba på ett bra sätt även om hon inte riktigt orkar med det ännu, men det kommer mer och mer för varje dag :love:.

Men bromsen sitter ju i sitsen, inte handen. Eg styrningen också men finliret är lättare med tygel.

Min rids 90% på sidepull och närmsta månaden ungefär blir det väl 100% då vi på tisdag ska rota om lite i munnen på henne.

Liknande trådar

Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
212
Senast: Sryoqwe
·
Utrustning Sitter å lurar på att införskaffa ett sidepull för att prova på grabbarna, men funderar på det här med designen på nosdelen Hur stor...
Svar
12
· Visningar
906
Senast: Shixle
·
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
652
Senast: Ajda
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 464
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama