Jag rider för det mesta med sidepull, och upplever att det funkar t o m bättre än tränsbett då hästen i fråga tjafsar med bett i munnen.
Jag kan göra precis samma övningar med bett <> sidepull, skillnaden är hur mycket hästen slappnar av och hur mycket jag kan "glida med och åka häst" <> RIDA!...
Nån som förstod?
Det jag vill säga är att hästen slappnar av bättre med sidepull, och jag blir tvungen att rida ordentligt, för jag MÅSTE använda säte och skänklar på rätt sätt, till rätt mängd... Med bett blir det lätt (i a f på denna häst) att man får en böj på nacken och slutar att driva framåt - man glider med och märker inte att hästen inte jobbar med rygg och bakben. Alltså går man ifrån själva syftet... Med sidepull måste jag och hästen arbeta på rätt sätt, annars funkar det inte...
Sidepull är mkt trevligt. Rätt använt blir det milt och ett väldigt bra redskap!
Det är VÄLDIGT VIKTIGT att sidepullet ligger rätt på hästen!!! Nosdelen ska ligga typ över/precis under de två knölar man känner på nosryggens framsida... Alltså så att de inte trycker på själva utskottet...
(Återigen - nån som fattar?)
[oj, vad långt det blev!]
*svammel svammel*