Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad är kvant-medicin?
Det gör STOR skillnad om hästen är inne kväll och morgon när knotten är som aktivast. Dvs endera tas in då, eller är ute på dagarna och inne på natten.
Annat du kan prova är linfröolja, lite sent i år men kan hinna ge resultat ändå, och bensylbensoat (som insektsmedel).
Min är med täcke, ute bara dagtid, linfröolja och i början bensylbensoat symptomfri. Han var INTE värsta sorten innan heller, men kliade man och svans rejält, och ffa kliiiiade såfort han kom in t ex. Nu minns jag inte ens när jag såg honom klia sist =) (Han har täcket inne med dock då jag har kallstall och mycket öppet etc)
Och ja, om kvantmedicin var så effektivt skulle läkare mfl använda det med anser jag med =) Åtminstone skulle effekten kunna bevisas i oberoende studier.
Jag känner till några fall där kvantmedicinen hjälpt eksemhästar och några där det inte blivit några förändringar alls. Klart är att eksemhästar inte ska äta gräs och att man ska så gått det går hjälpa mage,tarm.
gulan
Hur kan placebo existera på djur? Du menar kanske att människan hävdar bestämt förbättring?Jo, och det är ju där problemet är i studier med. För att anses som verksamt måste vad det nu är som testas (skolmedicin eller alternativt) ha en effekt som är större än placebo. Just för att det finns ganska hög grad av spontanförbättring/spontantillfrisknande och att placeboeffekten finns (även på djur ironiskt nog), så är det annars svårt att avgöra 'vad som beror på vad'.
Det är ju dock likadant med massvis med andra saker, t ex de allra flesta ledtillskott är det samma läge. Det har inte gått att bevisa att det verkligen ger effekt (dvs en dubbelblind studie med ett resultat som går att upprepa etc) - samtidigt finns det erfarenhetsmässigt djurägare som svär på att det hjälpt deras häst, och där 'andra runtomkring' också ser skillnaden, och där ett utsättande av tillskottet ger effekt. Men på en annan häst, även med samma ägare etc, ger samma tillskott noll effekt.
Så vill man prova ser jag inget problem med det, jag har personligen svårt att tro att kvantmedicin skulle innebära minska risk för annat än ev ägarens plånbok då, och läkar/veterinärvetenskapen verkar av det jag läst hålla med. Så länge det inte ersätter en utredning/läkar- resp veterinärkontakt eller 'provas före' korrekt diagnosticering och vedertagen behandling alltså.
(En häsmage och hästavföring är sur, och ska vara sur rent pHmässigt alltså, men jag förstår hur du menar och vad problemet var, den var i tydlig obalans/rubbad =))
Vad jag känner till så blir så gott som alla eksemhästar markant mycket bättre eller rent av besvärsfria på höst och vinter =inget gräs.Och varför inte det om jag får fråga?
Vad jag känner till så blir så gott som alla eksemhästar markant mycket bättre eller rent av besvärsfria på höst och vinter =inget gräs.
Och håller man mage/tarm under kontroll på eksemhästar blir det samma resultat (mycket bättre/besvärsfri.
Det första jag skulle göra om jag fick en häst med eksem är att ta bort gräset och låta hästen slippa sol. Inne på dagen ute på natten.
gulan
Vad jag känner till så blir så gott som alla eksemhästar markant mycket bättre eller rent av besvärsfria på höst och vinter =inget gräs.
Och håller man mage/tarm under kontroll på eksemhästar blir det samma resultat (mycket bättre/besvärsfri.
Det första jag skulle göra om jag fick en häst med eksem är att ta bort gräset och låta hästen slippa sol. Inne på dagen ute på natten.
gulan
Kanske är speciellt med islandshästar...jag vet inte.Och för att göra ett tillägg till Alexandras inlägg, så borde det ju med din teori vara så att hästar på Island också hade eksem i samma utsträckning. Nu är det ju inte så, utan genom studier som har man konstaterat att svidknotten är den största boven till eksem. Sedan finns det individer som utvecklar multiallergi dvs de reagerar även på annat såsom kvalster, pollen, andra bitande insekter osv.
För mig är det precis tvärtom om jag inte har med en solkänslig häst att göra, dvs en häst som får brännsår på ljusa ställen. Att låta en eksemhäst som är överkänslig för knott gå ute nattetid, är ju inget bra eftersom knotten är mest aktiva i skymning och gryning men även under natten då fukten stiger i luften.
Nu går vår häst ute dygnet runt på gräs, iofs med täcke och symptomfri. Så har det ju inte alltid varit, då hästen faktiskt hade grava problem under några år.
gulan