Någon som provat kvant-medicin ?

anniiika

Trådstartare
Tänkte prova med kvant medicin på min exemhäst och tänkte kolla om det är någon som provat på sin häst och hur resultatet blev. Tacksam för svar !

Sv: Någon som provat kvant-medicin ?

Jag har eksemhäst, dock ej provat. Men bekanta med häst i samma situation gjorde det, och...... Nä inte värt dom pengarna kan jag säga, ingen förändring på hästen.

Jag tror inte riktigt på det men tänkte testa innan jag kan yttra mig så värst om det. Men känner att om det verkligen är så bra och magiskt som det låter så borde väl fler veterinärer och läkare använda detta, eller har jag fel ?

Nej men det vara så mycket flum med detta, hästen hade alla möjliga fel på njurar, lever och jag vet inte vad trots blodprover som visade annat. Dessutom var kostnaden ganska stor, då några täcken för mindre pengar hade hjälpt bättre faktiskt.:crazy:

hmm så pass :S Jo det är ju inte billigt och min kliar man fastän han har täcke på sig, men när jag tänker efter så har jag ju trots allt inte provat att ha han uppstallad på sommaren, men kanske skulle prova det till nästa sommar, innan han börjar klia. Alltså inte inne dygnet runt men att han kanske är inne på dagarna eller nätterna istället för att vara ute dygnet runt. Vet inte varför det skulle göra någon skillnad men det kanske gör det.

Nu har jag beslutsångest om jag verkligen ska ta ut henne och testa kvant eller inte. Har ju bokat tid men det är ju mycket pengar det handlar om och oftast så räcker det ju inte att dom kommer ut en gång utan det ska ju bli flera gånger och då drar det iväg ganska bra =/

Det gör STOR skillnad om hästen är inne kväll och morgon när knotten är som aktivast. Dvs endera tas in då, eller är ute på dagarna och inne på natten.

Annat du kan prova är linfröolja, lite sent i år men kan hinna ge resultat ändå, och bensylbensoat (som insektsmedel).

Min är med täcke, ute bara dagtid, linfröolja och i början bensylbensoat symptomfri. Han var INTE värsta sorten innan heller, men kliade man och svans rejält, och ffa kliiiiade såfort han kom in t ex. Nu minns jag inte ens när jag såg honom klia sist =) (Han har täcket inne med dock då jag har kallstall och mycket öppet etc)

Och ja, om kvantmedicin var så effektivt skulle läkare mfl använda det med anser jag med =) Åtminstone skulle effekten kunna bevisas i oberoende studier.

Det gör STOR skillnad om hästen är inne kväll och morgon när knotten är som aktivast. Dvs endera tas in då, eller är ute på dagarna och inne på natten.

Annat du kan prova är linfröolja, lite sent i år men kan hinna ge resultat ändå, och bensylbensoat (som insektsmedel).

Min är med täcke, ute bara dagtid, linfröolja och i början bensylbensoat symptomfri. Han var INTE värsta sorten innan heller, men kliade man och svans rejält, och ffa kliiiiade såfort han kom in t ex. Nu minns jag inte ens när jag såg honom klia sist =) (Han har täcket inne med dock då jag har kallstall och mycket öppet etc)

Och ja, om kvantmedicin var så effektivt skulle läkare mfl använda det med anser jag med =) Åtminstone skulle effekten kunna bevisas i oberoende studier.

KL
Vi testade på en häst som pajade ihop helt pga.lång medicinering av starka antibiotica. Han var helt förstörd. Ingen ork, avföringen luktade surt och mycket stark trots dyra pulver som skulle hjälpa magen, sur jämt och städnigt.
Han indikerade direkt dålig mage (väntat) och tarm. Hon behandlade honom intensivt i början sen 1 gång i månaden några gånger och vändingen kom faktiskt omedelbart. I och med att magen blev bättre så blev även humöret det ochså. Orken kom tillbaka och han kunde tränas som vanligt och kom till start och gick riktigt bra.
Det är dyrt och man får avgöra om man tycker det är värt att prova. Allt funkar inte på allt. Ibland funkar ju inte heller skolmedicinen som man vill och får byta. Det är det ingen som tänker på. Ibland får man prova sig fram bland det alternativa. Ibland funkar piller och droppar på en häst, för att en annan med samma åkomma inte alls svarar på det. Då kanske den svarar på akupungtur, som inte en tredje svarar på som har samma. Den provar vanlig skolmedicin och blir bra etc.
Jag känner till några fall där kvantmedicinen hjälpt eksemhästar och några där det inte blivit några förändringar alls. Klart är att eksemhästar inte ska äta gräs och att man ska så gått det går hjälpa mage,tarm.
gulan

Jo, och det är ju där problemet är i studier med. För att anses som verksamt måste vad det nu är som testas (skolmedicin eller alternativt) ha en effekt som är större än placebo. Just för att det finns ganska hög grad av spontanförbättring/spontantillfrisknande och att placeboeffekten finns (även på djur ironiskt nog), så är det annars svårt att avgöra 'vad som beror på vad'.

Det är ju dock likadant med massvis med andra saker, t ex de allra flesta ledtillskott är det samma läge. Det har inte gått att bevisa att det verkligen ger effekt (dvs en dubbelblind studie med ett resultat som går att upprepa etc) - samtidigt finns det erfarenhetsmässigt djurägare som svär på att det hjälpt deras häst, och där 'andra runtomkring' också ser skillnaden, och där ett utsättande av tillskottet ger effekt. Men på en annan häst, även med samma ägare etc, ger samma tillskott noll effekt.

Så vill man prova ser jag inget problem med det, jag har personligen svårt att tro att kvantmedicin skulle innebära minska risk för annat än ev ägarens plånbok då, och läkar/veterinärvetenskapen verkar av det jag läst hålla med. Så länge det inte ersätter en utredning/läkar- resp veterinärkontakt eller 'provas före' korrekt diagnosticering och vedertagen behandling alltså.

(En häsmage och hästavföring är sur, och ska vara sur rent pHmässigt alltså, men jag förstår hur du menar och vad problemet var, den var i tydlig obalans/rubbad =))

Jag känner till några fall där kvantmedicinen hjälpt eksemhästar och några där det inte blivit några förändringar alls. Klart är att eksemhästar inte ska äta gräs och att man ska så gått det går hjälpa mage,tarm.
gulan

Och varför inte det om jag får fråga?

Jo, och det är ju där problemet är i studier med. För att anses som verksamt måste vad det nu är som testas (skolmedicin eller alternativt) ha en effekt som är större än placebo. Just för att det finns ganska hög grad av spontanförbättring/spontantillfrisknande och att placeboeffekten finns (även på djur ironiskt nog), så är det annars svårt att avgöra 'vad som beror på vad'.

Det är ju dock likadant med massvis med andra saker, t ex de allra flesta ledtillskott är det samma läge. Det har inte gått att bevisa att det verkligen ger effekt (dvs en dubbelblind studie med ett resultat som går att upprepa etc) - samtidigt finns det erfarenhetsmässigt djurägare som svär på att det hjälpt deras häst, och där 'andra runtomkring' också ser skillnaden, och där ett utsättande av tillskottet ger effekt. Men på en annan häst, även med samma ägare etc, ger samma tillskott noll effekt.

Så vill man prova ser jag inget problem med det, jag har personligen svårt att tro att kvantmedicin skulle innebära minska risk för annat än ev ägarens plånbok då, och läkar/veterinärvetenskapen verkar av det jag läst hålla med. Så länge det inte ersätter en utredning/läkar- resp veterinärkontakt eller 'provas före' korrekt diagnosticering och vedertagen behandling alltså.

(En häsmage och hästavföring är sur, och ska vara sur rent pHmässigt alltså, men jag förstår hur du menar och vad problemet var, den var i tydlig obalans/rubbad =))
Hur kan placebo existera på djur? Du menar kanske att människan hävdar bestämt förbättring?
Jag är en sån där trist person som ochså ställer mig mycket skeptisk till läkar/vetrinärvetenskapen. Jag överväger hela tiden då jag träffa läkare/vetrinär. Stöller frågor och kräver svar....och flera gånger kryper det fram svar som säker kan man ju aldrig vara....eller... svårt att svara på.
Jag är öppen och självklart måste man vara medveten om att det kan bli mycket kostsamt och inte är säkert att resultatet positivt heller. Och samma gäller skolmedicin ochså................
gulan

Och varför inte det om jag får fråga?
Vad jag känner till så blir så gott som alla eksemhästar markant mycket bättre eller rent av besvärsfria på höst och vinter =inget gräs.
Och håller man mage/tarm under kontroll på eksemhästar blir det samma resultat (mycket bättre/besvärsfri.
Det första jag skulle göra om jag fick en häst med eksem är att ta bort gräset och låta hästen slippa sol. Inne på dagen ute på natten.
gulan

Vad jag känner till så blir så gott som alla eksemhästar markant mycket bättre eller rent av besvärsfria på höst och vinter =inget gräs.
Och håller man mage/tarm under kontroll på eksemhästar blir det samma resultat (mycket bättre/besvärsfri.
Det första jag skulle göra om jag fick en häst med eksem är att ta bort gräset och låta hästen slippa sol. Inne på dagen ute på natten.
gulan

Fast på hösten och vintern dör knotten...

På min (kan ju bara tala för honom) så är det en enda sak som gör skillnad - om/hur mycket han utsätta för knott. Nu vet jag inte vad du menar med 'håller magen under kontroll', men min herre brukar ha utmärkt stabil mage, och är ju ändå allergisk mot knotten. De få, korta perioder magen av en eller annan anledning varit i olag har han inte varit bättre/sämre allergimässigt.

Och gräset spelar ingen som helst roll, däremot tidpunkten vilken han går på gräs. Går han på gräs (dvs ute) den period på dygnet det är inga/lite knott är han bättre, går han på gräs den period på dygnet det är mycket knott är han sämre.

Gå han inte på gräs alls är han sämre om knotten kommer åt honom, och bättre om de inte gör det. Så här är det (tyvärr faktiskt) BARA knotten som spelar in.

Dock, det borde inte vara omöjligt att en häst som är allergisk mot svidknott har lättare att vara/bli överkänslig mot något annat och där kanske gräs spelar in. Dvs om en häst tveklöst blir bättre av inget gräs så ha den inte på gräs. Men att generellt rekommendera inget gräs pga att eksemhästar är bättre när knotten inte är så många blir lite galet tycker jag...

gulan

Och för att göra ett tillägg till Alexandras inlägg, så borde det ju med din teori vara så att hästar på Island också hade eksem i samma utsträckning. Nu är det ju inte så, utan genom studier som har man konstaterat att svidknotten är den största boven till eksem. Sedan finns det individer som utvecklar multiallergi dvs de reagerar även på annat såsom kvalster, pollen, andra bitande insekter osv.

För mig är det precis tvärtom om jag inte har med en solkänslig häst att göra, dvs en häst som får brännsår på ljusa ställen. Att låta en eksemhäst som är överkänslig för knott gå ute nattetid, är ju inget bra eftersom knotten är mest aktiva i skymning och gryning men även under natten då fukten stiger i luften.

Nu går vår häst ute dygnet runt på gräs, iofs med täcke och symptomfri. Så har det ju inte alltid varit, då hästen faktiskt hade grava problem under några år.

Och för att göra ett tillägg till Alexandras inlägg, så borde det ju med din teori vara så att hästar på Island också hade eksem i samma utsträckning. Nu är det ju inte så, utan genom studier som har man konstaterat att svidknotten är den största boven till eksem. Sedan finns det individer som utvecklar multiallergi dvs de reagerar även på annat såsom kvalster, pollen, andra bitande insekter osv.

För mig är det precis tvärtom om jag inte har med en solkänslig häst att göra, dvs en häst som får brännsår på ljusa ställen. Att låta en eksemhäst som är överkänslig för knott gå ute nattetid, är ju inget bra eftersom knotten är mest aktiva i skymning och gryning men även under natten då fukten stiger i luften.

Nu går vår häst ute dygnet runt på gräs, iofs med täcke och symptomfri. Så har det ju inte alltid varit, då hästen faktiskt hade grava problem under några år.
Kanske är speciellt med islandshästar...jag vet inte.
Min kompis har en shettis som läker ut helt på vintern och kliar sönder sig på sommaren. (jag skulle inte stå ut och se min häst på det viset.) Där märks en klar skillnad då sommaren är torr, eller regnig (fetare gräs då). Och nu när jag tänker efter kanske det ochså beror på att svidknotten då blir värre.....
Hon har ochså genom åren provat homeopatmedel och märker då ochså mycket förbättring. Preparat som hjälper mage/tarm.
Mina shettisar som i många år gick i sandpaddok och åt hö året om fick rätt stora problem och kliade sig då de kom i gräshage.
Men är det så att eksem uppkommer av allergi mot svidknott? Från början alltså?
gulan

Ja självklart läker en eksemhäst ut vintertid, det finns ju inga knott då. :D

Ju fuktigare mark desto mer trivs knotten, gräset växer mindre om sommaren är torr. Klämtar det någon klocka?

Att täcka en häst som exponeras är ju första åtgärd, dock är det långt ifrån alla som har förstått det och att täckning har en väldigt bra preventiv effekt på just eksemhästar.

Ja man har gjort många studier på eksem, både här i Sverige och på Island, nu så spelar det ingen roll om hästen kommer från Island eller något annat land. När det kommer till den sk man och svansklådan så är den absoluta största orsaken just knotten.

http://www.slu.se/sv/samverkan/kunskapsbank/2006/11/sommareksem-hos-hast-arftligt/

Just den här är en genetisk kartläggning av islandshäst.

http://www.nshorse.se/polopoly_fs/1.3173.1221809980!sf slutrapport sommareksem lindgren ny.pdf

Andra länder som har mycket forskning om bl a eksem är Australien.

Och för att återknyta till tråden, så med dessa länkar så ser man att den som tar sig an en häst med eksem oavsett får ett ganska styvt jobb för att lindra. Mitt mål har varit att hålla vår häst som symptomfri som möjligt, och ibland lyckas inte ens det för en del ägare trots rigorös omvårdnad och då har i enstaka fall endast avlivning stått till buds då symptomen varit plågsamma för hästen.

gulan

Eksemhästarna blir troligtvis bättre och besvärsfria på höst och vinter på grund av att det inte finns svidknott under dessa säsonger.
Min eksemhäst (halvblod) är helt klart allergisk mot svidknott, är helt besvärs-/symptomfri om jag tar in nattetid samt använder eksemtäcke dygnet runt. Min häst går dagtid på kraftigt bete i solgasset utan att få några som helst eksemsymptom.
Inte för att generalisera orsak till eksemen, men det har konstaterats att svidknotten är den största och troligaste orsaken till sk sommareksem (man- och svansklåda).

Till TS
Jag hade nog provat att stalla in nattetid innan jag provade kvant-medicin. Om din häst blir besvärsfri av installning, så har du ju en väldans massa pengar kvar att köpa nya eksemtäcken för istället :)
Jag kan förstå att man griper efter halmstrån i försök att lindra för sin häst, men jag skulle personligen först prova väl beprövade medel/behandlingar för att få min häst besvärsfri, innan jag la pengar på behandlingar/medicin med ovisst resultat.

Bara det faktum att de kallar det för "kvant-medicin" gör att min skeptiska ådra får rysningar. Låt bli att slänga pengar på ovetenskapligt flum, och satsa på något vedertaget.

/Migo

Liknande trådar

Kropp & Själ Är det någon som vet mer om biverkningar gällande medicin mot bältros? Vet tyvärr inte namnet på medicinen (det är alltså inte jag som...
Svar
4
· Visningar
273
Senast: gammalek
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 609
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
467
Senast: Ponylove
·
Kropp & Själ Läkaren frågade idag om jag funderat på sjukersättning. Jag svarade att jag inte är där än. För jag tror att FK kommer att kräva att...
2
Svar
21
· Visningar
2 607
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka