Någon som provat kvant-medicin ?

Sv: Någon som provat kvant-medicin ?

Stöller frågor och kräver svar....och flera gånger kryper det fram svar som säker kan man ju aldrig vara....eller... svårt att svara på.

Ja, och där har du ju en av sakerna som tydligast skiljer vetenskap från kvacksalveri. Kvacksalvarna är påfallande ofta tvärsäkra på både det ena och det andra, medan de som har ett vetenskapligt tänk ganska ofta måste lämna just de svaren du nämner. För ett vetenskapligt synsätt kräver att man har en ganska omfattande uppbackning för att ge de tvärsäkra svaren.

I mina akademikeröron är "jag vet inte" något av en kvalitetsgaranti... Folk som är tvärsäkra gör mig nervös. Det betyder oftast att de inte har någon insikt om sina begränsningar.

Senast ändrad:

Där märks en klar skillnad då sommaren är torr, eller regnig (fetare gräs då). Och nu när jag tänker efter kanske det ochså beror på att svidknotten då blir värre.

Mina shettisar som i många år gick i sandpaddok och åt hö året om fick rätt stora problem och kliade sig då de kom i gräshage.

Knott gillar fuktiga miljöer och skyr torra miljöer. Därav de minskade problemen under torrperioder, och mindre problem i en torr sandpaddock än i en gräshage. Närhet till diken, våtmarker och liknande kan förstås också påverka.

Det finns folk som skickar sina eksemhästar på bete på t ex Öland och Gotland just för att där finns torra och blåsiga kustnära beten där knotten inte trivs.

Till TS
Jag hade nog provat att stalla in nattetid innan jag provade kvant-medicin. Om din häst blir besvärsfri av installning, så har du ju en väldans massa pengar kvar att köpa nya eksemtäcken för istället :)
Jag kan förstå att man griper efter halmstrån i försök att lindra för sin häst, men jag skulle personligen först prova väl beprövade medel/behandlingar för att få min häst besvärsfri, innan jag la pengar på behandlingar/medicin med ovisst resultat.

Ska ringa och avboka tiden imorgon och försöka ordna så att han kan stå inne på nätterna. Han kliar "bara" manen så jag hoppas att det ska räcka med att ha honom inne på nätterna med eksemtäcke på. Han har täcke på sig nu med och har gått med det sen början på april men har redan kliat bort 10cm man strax framför manken. Inte så att det är sårigt utan bara kliat bort det liksom. Det här med kvanten tog mig emot men hade inte tänkt på att ställa in honom på nätterna.

Vill tacka för alla tips och hålla tummarna att det funkar så min nordis får en lång fin man nångång :)

När det kommer till den sk man och svansklådan så är den absoluta största orsaken just knotten.
Men är man och svansklåda desamma som det som alla betäckar "eksemhäst"?
Min kompis häst kliar sig överallt och hittar ständigt nya ställen på hela kroppen att klia sönder.
Är känsligheten för svidknott och utveckla eksem ochså ärftligt? Och är denna känslighet extrem för tex islandshästar som verkar vara den ras som har störst problem med svår eksem.
gulan

Men är man och svansklåda desamma som det som alla betäckar "eksemhäst"?
Min kompis häst kliar sig överallt och hittar ständigt nya ställen på hela kroppen att klia sönder.
Är känsligheten för svidknott och utveckla eksem ochså ärftligt? Och är denna känslighet extrem för tex islandshästar som verkar vara den ras som har störst problem med svår eksem.
gulan

eksemhästar kan klia sig överallt, men knottjävlarna biter väldigt gärna i mankam och svansrot, och därför brukar klådan bli värst där och tecknen på att de kliat sig syns tydligast där.

Men iaf på min så hela kroppen kliar när det är illa, han kan gå och dra hela sidan mot saker, och får tapirmule var man än kliar. Men det är manen och svansroten som råkar mest illa ut.

Det finns tyvärr en ärftlighet ja. Det är inte HELA svaret, men de har kunnat konstatera att det finns en arvbarhetsfaktor ja. Tyvärr. TVå eksemföräldrar kan få en eksemfri unge, och två eksemfria kan få en eksemunge - så som sagt det är inte HELA svaret, däremot har man konstaterat att om det finns eksem 'i nära släkten' ökar risken rejält för att ungen ska få eksem.

Senast ändrad:

Så här, man har inte kunnat konstatera att eksem är direkt nedärvbart däremot får ju en avkomma efter två eksemindivider en väldigt hög disposition som den för vidare till sina ev avkommor eller så kan eksemet bryta ut senare i livet pga olika omständigheter.

Så här, man har inte kunnat konstatera att eksem är direkt nedärvbart däremot får ju en avkomma efter två eksemindivider en väldigt hög disposition som den för vidare till sina ev avkommor eller så kan eksemet bryta ut senare i livet pga olika omständigheter.
Tycker inte Ni att det verkar konstigt att hästar kan överföra en känslighet mot just svidknott? Är det deras gift som sätter igång det. Och hästar på Öland som får gå på bete där...blir de flesta eller rent av alla helt symtomfria, eller finns det de som bara blir lite bättre? Eller rättare sagt om det inte finns svidknott...försvinner eksemet då?

Men iaf på min så hela kroppen kliar när det är illa, han kan gå och dra hela sidan mot saker, och får tapirmule var man än kliar. Men det är manen och svansroten som råkar mest illa ut.

Min travmärr hon älskar ochså när man kliar just vid svansroten, över ryggraden och vid mankamsfästet. Men hon har inget eksem.
gulan

Självklart kan det klia på hästen utan att det är eksem! Det kliar på min rygg ibland också, men inte har jag några eksem där inte! ;)

Det är väl inget konstigt med att en allergi kan ärvas? Man har ju nyligen gått ut med att alkoholism kan vara ärftligt, så varför inte? Läs lite genetik så förstår du ;)

En häst som inte exponeras för det den är allergisk mot, får självklart inga symptom. Därför blir dessa hästar fria från sina problem vintertid, för att det då inte finns några knott.

Eller rättare sagt om det inte finns svidknott...försvinner eksemet då?

Allergin försvinner inte, men symptomen försvinner.

Min travmärr hon älskar ochså när man kliar just vid svansroten, över ryggraden och vid mankamsfästet. Men hon har inget eksem.

Det gillar nog alla hästar. Men det är skillnad på normalt 'skönt med kli' och en häst som som sagt drar hela sidan mot boxväggen osv och har eksemkli.

Har man en gång sett en häst med eksemkli ser man skillnaden. Lillen har aldrig varit speciellt illa eg, men för MIG är det fruktansvärt jobbigt att se bara nivån han varit på som värst. Mellanväggen mellan boxarna bågnar fortfarande utåt efter hans 'klia hela sidan' mot den. Så jag ber till gud vi ens slipper uppleva DEN nivån igen, och absolut inte värre.

Precis som Alexandra_W säger, det är en enorm skillnad på "vanligt" kli jämfört med eksemkli.
Jag kan ta våra hästar som exempel: Vi har just nu fått knottinvasion här hemma, eksemhästen kliar sig inte nämnvärt (tack vare eksemtäcket), dock är mankammen lite mjällig och tagel lossnar lätt. De andra, som inte har eksem, ålar sig runt boxväggarna och står gärna och gnider svansroten/rumpan så boxväggen bågnar.. trots ett relativt intensivt kliande så syns det inget i svansen eller på kroppen på dessa hästar.
På en eksemhäst så kan det uppstå svullnad, sår och taglet ryker när de får en allergisk reaktion med klåda, så jag tror att man därmed lätt kan urskilja "vanligt" kli och eksemkli. Och att tänka på är ju att det faktiskt kan klia "vanligt" även på en eksemhäst...

En eksemhäst kan aldrig bli frisk från sin knottallergi (det finns inget botemedel i dagsläget) men den kan hållas symptomfri genom att minska/ta bort exponeringen av allergenen.

En häst som inte exponeras för det den är allergisk mot, får självklart inga symptom. Därför blir dessa hästar fria från sina problem vintertid, för att det då inte finns några knott.
Jo vintertid förstås, men min undran var ochså:
Och hästar på Öland som får gå på bete där...blir de flesta eller rent av alla helt symtomfria, eller finns det de som bara blir lite bättre?
gulan

På te x Öland så handlar det om ett öppet landskap och det blåser ganska ofta, knotten klarar inte av blåst och de vill gärna ha någon form av skydd vilket är ont om på många håll. Nu så är inte Öland ett paradis för eksemhästar om nu någon trodde det, och att ingen får eksem där för det händer och har hänt.

Vad man däremot kan se är att det är i mindre uträckning, och dessa hästar är alltid en eksemhäst med en skillnad. De kanske får lindrigare eller inga symptom i den miljön vilket hänger samman med hur stor tryck av knott det finns.

Ja, och där har du ju en av sakerna som tydligast skiljer vetenskap från kvacksalveri. Kvacksalvarna är påfallande ofta tvärsäkra på både det ena och det andra, medan de som har ett vetenskapligt tänk ganska ofta måste lämna just de svaren du nämner. För ett vetenskapligt synsätt kräver att man har en ganska omfattande uppbackning för att ge de tvärsäkra svaren.

I mina akademikeröron är "jag vet inte" något av en kvalitetsgaranti... Folk som är tvärsäkra gör mig nervös. Det betyder oftast att de inte har någon insikt om sina begränsningar.
:bow:

Man blir mindre säker ju mer man lär sig eftersom man först då förstår hur komplicerat det är. Jag har definitivt slutat lita på tvärsäkra personer.

På te x Öland så handlar det om ett öppet landskap och det blåser ganska ofta, knotten klarar inte av blåst och de vill gärna ha någon form av skydd vilket är ont om på många håll. Nu så är inte Öland ett paradis för eksemhästar om nu någon trodde det, och att ingen får eksem där för det händer och har hänt.

Vad man däremot kan se är att det är i mindre uträckning, och dessa hästar är alltid en eksemhäst med en skillnad. De kanske får lindrigare eller inga symptom i den miljön vilket hänger samman med hur stor tryck av knott det finns.

Och för att förstå att annat också kan ge lindrigare och/eller fri från symptom så har jag en eksemhäst som är symptomfri fn. Han har täcke på sig när han går på bete, just nu så stallas han in nattetid och han äter bl a linfröolja året runt som har visat på positiv effekt för just hästar med eksem men även för fånghästar. Vi bor då inte på Öland utan faktiskt i en av de värsta områdena när det gäller eksem.

Ursprungligen postat av svea

:bow:

Man blir mindre säker ju mer man lär sig eftersom man först då förstår hur komplicerat det är. Jag har definitivt slutat lita på tvärsäkra personer.

Kan inte annat än att säga att jag är av samma åsikt.

Och för att förstå att annat också kan ge lindrigare och/eller fri från symptom så har jag en eksemhäst som är symptomfri fn. Han har täcke på sig när han går på bete, just nu så stallas han in nattetid och han äter bl a linfröolja året runt som har visat på positiv effekt för just hästar med eksem men även för fånghästar. Vi bor då inte på Öland utan faktiskt i en av de värsta områdena när det gäller eksem.

Linfröolja har nämnt i tråden. Varför är den bra? Omega-fettsyrorna? Även till fång?

Säkert en dum fråga, men kan man inte ge anti-histamin till häst (och andra djur)? Jag själv är måttligt allergisk mot mygg och tar ibland receptfria anti-histamin och allt kli försvinner verkligen.

Säkert en dum fråga, men kan man inte ge anti-histamin till häst (och andra djur)? Jag själv är måttligt allergisk mot mygg och tar ibland receptfria anti-histamin och allt kli försvinner verkligen.

Det kan man. Verkar tyvärr inte ha lika bra effekt på hästar som på människor, och verkar mer individuellt för hästar än människor om/hur bra det hjälper.

Men det har gjorts (om än få) studier/försök med t ex cetririzin till häst, och det finns flera på Bukefalos som sett hjälp av cetririzin iaf på pollenallergi hos häst.

Man kan ge hund med, där finns det mer studier och verkar inte ha så 'ojämn' effekt mellan individerna. Min hund får det ibland, han har en foderallergi och ibland knycker han något han INTE skulle ha ätit. Då tar cetirizin bort den klåda osv som annars kommer som ett brev på posten.

Liknande trådar

Kropp & Själ Är det någon som vet mer om biverkningar gällande medicin mot bältros? Vet tyvärr inte namnet på medicinen (det är alltså inte jag som...
Svar
4
· Visningar
273
Senast: gammalek
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 609
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
467
Senast: Ponylove
·
Kropp & Själ Läkaren frågade idag om jag funderat på sjukersättning. Jag svarade att jag inte är där än. För jag tror att FK kommer att kräva att...
2
Svar
21
· Visningar
2 607
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Har ni någon olycksfallsförsäkring?
  • Tvillingar!?
  • Mens