@Libra Jag är inte ute efter att övertala någon att använda detta medel. Jag provar det för att Frontline och Scalibor som vi testat tidigare år har inte varit hundraprocentiga. På de flesta av mina hundar fungerade Scalibor bra och hade det inte funnits något annat hade jag varit nöjd med Scalibor i år igen. En av hundarna fick massor av fästingar med Scalibor och på honom fungerade Frontline bättre. Men, trots dessa fästingskydd har jag plockat fästingar som suttit fast, stora, nästan fulla fästingar och även hittat stora gråa på golvet som har sugit färdigt och släppt. Vidare är det lite meckigt att ta av halsband vid bad, särskilt med många hundar, och Frontline måste fyllas på ganska ofta om hunden badar mycket.
Av dessa anledningar valde jag att prova Bravecto i år. Det jag har läst om det har låtit mycket bra och jag ville ge det en chans. Jag håller inte med om att jag "inte får ut något särskilt av det" - jag måste säga att än så länge verkar det fungera mycket bättre än både Frontline och Scalibor på mina hundar. Har på en månad endast sett små fästingar som inte hunnit suga blod, trots 7 hundar och promenader i fästingrika områden. Inte en enda blodfylld fästing.
Naturligtvis tar jag, trots fästingmedel, bort alla fästingar jag ser på hundarna.
Nu återstår mycket av sommaren och än är det för tidigt att säga bu eller bä om det, men hittills är jag nöjd. Får se hur det utvecklar sig.
Okej! Då måste jag åtminstone säga att jag förstår ditt och andras val mycket bättre. Har inte varit så insatt som sagt utan endast läst på Fass där jag inte förstått vitsen med medlet alls.
@Kethets Det där inlägget var väl ändå ganska onödigt? Det är ju ganska uppenbart, även om farmaceuter också kan vara väldigt pålästa.