Någon som provat bomlös westernsadel?

Sv: Någon som provat bomlös westernsadel?

Vad som är intressant är att folk som är intresserade av bomlösa sadlar ofta hyllar dom sadlar som mest påminner om riktiga sadlar. Jag frågar mig därför, varför inte köpa en riktig sadel på en gång istället för att försöka hitta någon som påminner om en riktig sadel.

köper du en bomlös så har du e sadel som passar även om din häst är omusklad, musklad, fet etc.

Men jag förstår inte varför du skriver här eftersom du inte är intresserad av bomlösa sadlar...

Vad som är intressant är att folk som är intresserade av bomlösa sadlar ofta hyllar dom sadlar som mest påminner om riktiga sadlar. Jag frågar mig därför, varför inte köpa en riktig sadel på en gång istället för att försöka hitta någon som påminner om en riktig sadel.

Jag vet inte riktigt om du med detta svar på min knapp menar att JAG är intresserad av eller förespråkar någon viss typ av bomlös sadel....??

Isåfall är det nog ett missförstånd.
Jag är ingen fan av bomlös sadel eller förespråkar varken den ena eller den andra eftersom jag inte vet.
Men OM jag skulle vara ute efter en så skulle den som "ser mer ut som en normalt uppbyggd" sadel vara mitt val :)

Jag kikade lite på bomlöst för nån månad sedan när jag inte hittade vad jag ville ha till mitt nya sto men till slut blev det en normal sadel ändå ;)

Det där med stabiliteten är lite svårt att svara på, då jag själv bara ridit i bomlös när vi är ute i naturen och lufsat. Det är möjligt att den är lite mera vinglig när du rider dressyr och ska köra vikthjälper, då det inte finns någonting som hindrar den från att glida runt, men det är ingenting som jag vågar hugga i sten.

Hörde för övrigt att den var till salu nu på wru's hemsida..

Jag hade hemma en FreeMax på prov nu i veckan.
Har inte provridit den, men den såg stabil ut och kändes stabil. Den har fast fram- och bakvalv.
Tyvärr passade den inte hästen, var alldeles för smal och låg på bogbladen.
Tänk på att även bomlösa sadlar måste provas ut ordentligt!

Det kanske finns en anledning till att det är så många begagnade bomlösa sadlar ute på marknaden. Bättre att ha en riktig sadel.

Fast en riktig sadel måste ju också provas ut, och det är precis lika svårt att hitta en sån..
Så jag förstår att man tror att bomlöst kommer passa alla hästar alltid. Och dessutom finns det ju olika sorters bomlöst. En del är bara som en kudde med stigläder, andra är mer som en vanlig sadel med flexibel bom.
Tror att begagnatmarknaden snarare beror på att det inte är lika modernt längre ;)

Jag har haft medryttarhästar med barefoot och startrekk-sadlar. Jag gillade startrekken bättre pga smalare säte och att den inte känns så sladdrig som barefooten. Dessutom såg den fortfarande fin ut även fast den var ganska gammal. Den låg dock inte så stadigt på hästen (tunna), så en kompis fick ta över den sen (och använder den fortfarande, passar bra på hennes islandshäst). Tycker att barefooten såg ganska sliten ut snabbt. Hästen med barefooten fick dessutom sadeltryck där fendrarna var fastsatta (trots rätt sorts pad etc).

Jag hade hemma en FreeMax på prov nu i veckan.
Har inte provridit den, men den såg stabil ut och kändes stabil. Den har fast fram- och bakvalv.
Tyvärr passade den inte hästen, var alldeles för smal och låg på bogbladen.
Tänk på att även bomlösa sadlar måste provas ut ordentligt!

Det är bara att byta ut framvalvet till den storleken som passar din häst

Nänä, det funkar inte så ;)
Sadeln, det vill säga modellen, passar inte hästen. Även om man byter ut framvalvet (vilket man inte gör på Freemaxen) kommer den fortfarande ligga an mot bogbladen och inte passa hästen.

Jag har ingenting emot att man använder bomlöst, men jag tror du ska ta dig en ordentlig funderare på var du står och varför. Ta inte illa upp, men du blir lite manisk och verkar inte se alla perspektiv på saken.
Lycka till med sadelletandet :)

Har oxå haft en Freemax när jag var i bomlös-letartagen :)

Tyckte den satt lite likt en tvångströja runt ponnyn. Man kan ju byta ut järnet framtill, men den satt illa ändå.
Har provat en del modeller och den som till slut satt som en smäck på rund D-ponny utan manke, satt helt fel på kallblodstravare med manke, så nu är det vanlig westernsadel som gäller :)

Jag tycker att bomlös sadel är minst lika svårt att hitta som passar, som med bom.

Jag rider i en Barefoot Nevada och både jag och hästen trivs bra med den. Visst den ger inte lika mycket stöd som en bomsadel, men man sitter väldigt bra i den.

Jag har en Torsion standard sedan -03. Bästa sadeln jag nånsin haft, på vissa sätt iaf :) Den är ju av modell soffkudde så den kan passa en stor mängd olika hästar och så är kvaliten väldigt bra. Min är flitigt använd under alla år och slitaget syns endast vid en närmare granskning. Den passar många olika hästar eftersom den inte har någon typ av bom alls och fram och bakvalv går om man vill att byta ut eller ersätta med skumgummi eller något annat (har inte själv provat men läst om dem som gjort så), trycket blir till största delen där man sitter vilket gör att även om den ser för lång ut så kan den fungera.

Nackdelen är att ju bredare häst desto bredare sadel att sitta i och givetvis att den inte fungerar till rakt av alla hästar. Man kan dock göra mycket med rätt padd till rätt häst. Givetvis kan en sådan här sadel glida i sidled men om ryttaren sitter rakt över hästen så glider inte sadeln :) Jag köper hellre en Torsion än en Barefott då Barefott inte verkar hålla samma kvalite.

Men om det inte går att hitta en passande bomsadel så kan en bomlös vara väldigt bra, det blir ju i alla fall en viss avlastning för hästryggen jämfört med att alltid rida barbacka. Därför köpte jag min bomlösa sadel, ponnyn hade en tunnformad och kort rygg som inget jag provade passade på annat än den här. Jag har hellre en bomsadel men finns det ingen passande att få tag i alternativt att en passande kostar astronomiska summor så är ju bomlöst att föredra.

Jag har en Star Trekk Western och både jag och hästen älskar den. Han tar ut stegen ordentligt och slappnar av. Den är dessutom väldigt bekväm att sitta i. Har provet Barefoot (dock inte westernmodell) också men den var jag inte alls lika förtjust i. Kändes inte lika stabil som Star Trekk. Dock kan en del uppleva att man kommer för långt från hästryggen i Star Trekk men det upplevde inte jag som något negativt.

Liknande trådar

Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
486
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 050
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
774
Senast: Lisen82
·
Utrustning Ni som har uppblåsbara säkerhetsvästar (med gaspatroner som fyller västen när man trillar av), hur tycker ni att de fungerar? Skyddar de...
Svar
7
· Visningar
743
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka