Någon som provat bomlös westernsadel?

JessicaM

Trådstartare
Är lite nyfiken på bomlösa sadlar. Helst westernsadlar. Någon som har ridit i en bomlös westernsadel eller i vanlig bomlös? Vad tyckte ni?

Sv: Någon som provat bomlös westernsadel?

Det beror nog rätt mkt på modellen. Den jag ridit en del tycker jag är alldeles för sladdrig, tror att det är en b*arefoot men jag är inte helt säker. Jag kan bara tala utifrån min erfarenhet som grunder sig på en enda sadel men jag tycker att det de lätt blir sneda och jag har svårt att behålla en bra sits. Men som sagt, det beror nog på modellen. Men jag skulle aldrig köpa en bomlös...

Jag har kikat på barefoot arizona finns på stallvra.com du kan väl kika om det är samma som du provade?

Kan kolla, men det tar några dagar innan jag är i stallet.. Ett tips är att du känner att den ger stöd och inte är för tunn typ.

jag har ridit i en bomlös western,en randoll`s.

Jag tyckte den va väldigt skön,dock passade den faktiskt inte min häst helt bra,och då jag vill tävla kände jag det va onödigt att lägga xtra pengar.

skulle jag ha MASSA pengar så skulle jag dock investera i en tack vare att dom är så sköna att rida i :)

Jag har en barefoot nevada.. ÄLSKAR den och hästen gillar den.. Dock får man inte samma stöd som i en sadel med bom, men jag sitter och lär sig rida i den ganska snabbt. Går inte så bra att tävla i den eller så.. eller fan får inte enligt wras reglerna..
Annars e den kanon!upplever inte att den blir sned eller nått som det så ovan.. beror säkert på hästen och hur man själv byggd och sin balans.

Ser lite ut som den jag vill ha, barefoot arizona. Vad tror du om den?? Vad menar du med att man inte får samma stöd?

Jag kan inte förstå varför någon vill ha en bomlös sadel? Som att köpa boots utan sulor! Hela vitsen med en sadel är att det ska vara skönare för både häst och ryttare och i en sadel finns en bom, dvs ryggraden i produkten. Varför vill man ta bort det som är kärnan och vitsen med det hela?

Min kompis har en Arizona bomlös från stallvrå, fast hon köpte till pad Nevada (är inte lika schabrakrutig som på bilden). Den ligger bra på hennes kallblod, då den ger bra bogfrihet och är grymt skön att rida i.
Fast billig var den kanske inte.. Landade nog på nästan 9000 kr med fenders etc till.

Jag har själv en bomlös och en med bom, då den bomlösa är som att sitta i en soffa och min häst verkar trivas i den också. Tyvärr får du inte tävla utan speciellt tillstånd utan bom, men ska du bara ut i skogen och mysa så är det ett bra alternativ.

Lycka till i sadeldjungeln!

Jag tänkte göra en egen padd om jag beställer den bomlösa. Beroende på hur den ligger så syr jag efter det o paddar upp där det behövs + att det ska vara ryggkanal förståss :)

Härligt o höra att hon är nöjd med sin. Tycker du att den va stabil?

Den från kaupre spelar ju i en helt annan liga vad gäller kvaliten. Du får ju en finare och bättre sadel och framförallt så sitter du smalare. Vilken du väljer beror ju på hur stor plånbok du har men också vad man trivs med.
Läs gärna den här tråden http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=823365&highlight=boml%F6s+tr%E5den där får du massor av tips på olika märken och vilka som är bra för vilken häst typ. Även om den inte handlar om just westernsadlar så är det ju ändå samma tillverkare och säljare.

Har pratat med en annan som har arizona sadeln och hon tyckte den var kanon. Man sitter stadigt.

På vilket sätt verkar den mer stabil?

Förutom att jag inte alls vet för jag har varken sett, ridit i eller kännt på någon av dem så tycker jag Kaupre´s sadel ser bättre ut uppbyggnadsmässigt.
den ser oxå ut att ha en smalare sits och det hade varit avgörande för mig då jag fortfarande dras av fogar som inte gillar att sitta brett efter graviditeten :)

Har suttit i en Torsion ( ej westernsadel ) en gång, max 10 minuter och skrittat lite men det gjorde så ont så jag blev tvungen att sitta av......

Liknande trådar

Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
486
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 050
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
774
Senast: Lisen82
·
Utrustning Ni som har uppblåsbara säkerhetsvästar (med gaspatroner som fyller västen när man trillar av), hur tycker ni att de fungerar? Skyddar de...
Svar
7
· Visningar
743
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka