Sv: Någon som provat bomlös w-sadel?
Hejsan!
Jag har en bomlös (en ST western)....jag har inte haft den så länge men ändå!
Än så länge är jag mycket nöjd...det enda problem jag upplever är att då hästen är ojämt musklad puttar hon över sadeln lite åt ena hållet (vilket en bomsadel döljer, även om problemet finns där = bättre med bomlös då man snbbt mräker sådant o kan rätta till det i tid)....detta börjar bli bättre med longering o bättre ridning....Dock beror detta inte på sadeln utan på hästen!
Annars är sadeln mycket skön o ger jämt fint svettavtryck efter ridning!! (till skillnad mot alla de bomsadlar jag hittat...hittar en enda som inte gav ojämt tryck o det var en Hector..)
Det negativa med den som jag har upplevt hittils är att man behöver pall när man ska upp för annars åker den snett....
Dessutom måste jag vara noga vid lättridning att resa mig rakt upp då hornet är ganska stort o man slår i det annars....men det ser jag mest som positivt...
Annars en jätteskön sadel som ger mig den stabilitet jag behöver, ger mig mycket bra o lodrät sits o verkar vara bra för hästen...
Självklart går den inte att använda vid roping, men dock rening ska jag låta vara osagt då jag tycker att den är mycket stabil, men ej prövat några sådana moment...
Så...varför inte provrida en o bilda dig en egen uppfattning om man du o hästen tycker!?
PS...kontringsfråga till den som skrev att "Av nån anledning började man ju bygga sadlar med bom, elr hur?"...av nån anledning rider ju indianerna helt utan sadel utan problem!? .....
en annan sak är att det är en otrolig skillnad på en barbackapad o en bomlös....D:S..