Någon som minns?Någon som vet?

T

Tispe

När jag var barn så gjorde man både på ridskolan jag red på och på kompisars ridskolor balansövningar på hästryggen. Jag menar varken gymkahna eller voltige utan det hette något annat- någon som minns/vet(man kanske fortfarande gör så på några ridskolor)? Man skulle t.ex slå ihop fötterna framför sig över hästens nacke och sedan ta tag med händerna i sadelns vulster och sedan slå ihop benen bakom sig i luften. Det hette framstupa någonting och bakstupa någonting- någon som minns/vet vad? Man skulle även kunna peta sig på tåspetsarna med handen etc andra övningar men jag minns inte vad en enda hette.....

Sv: Någon som minns?Någon som vet?

På ridskolan där min systerpojk går gör de kaptensvändningen o jorden runt. Det är de jag kan hjälpa till med :)

kallar man det inte bara enkelt balansövningar?
kommer ihåg när man fick göra det på ridskolan som "ett varv runt jorden" då man flyttade sig ett varv runt sadeln :D

jorden runt (snurra ett varv runt hästen)...klackspark( slå hälarna bakom hästen med raka ben och i samma sving göra en avsittning)...

sen minns jag inte fler "namn" vi hade på de olika övningarna..

Hej!
ja, sånt håller vi på med fortfarande=) Kallas klacksparkar, framåt eller bakåt säger vi. Det finns också något som kallas kaptensvändning, det går ut på att man sätter sig i damsadel, med båda benen in mot ridbanan, sen sätter man inner hand framvalven och ytter hand på bakvalvet och glider över på mage och hänger där i några sekunder och sen slänger man sig upp igen i "normal sits" Jorden runt använder vi oss av också. Man sätter sig i damsadeln, sedan bakofram och sedan i damsadel åt andra håller och sedan tillbaka igen. När man gör jorden runt går man gärna på kvartslinjerna så slipper man gå nära väggen/staketet och undviken olyckor.

Hoppas det var till någon hjälp:D

Ja, tusen tack för alla svar! :bow:

Jo jag kommer ihåg. Vi gjorde även baklängeskullerbytta när vi skulle hoppa av. Aldrig att man funderade på om hästen skulle bli skrämd av att man höll på så.

Åh vilken balans man fick.

/Gg

Är ridlärare och använder ofta balansövningar på mina lektioner :D

Har ganska små barn och de älskar det :love:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Precis på dagen tre månader efter min ridolycka så fick jag äntligen möjlighet att komma upp på en hästrygg igen! :banana: Det var lite...
Svar
0
· Visningar
778
Senast: cassiopeja
·
Träning Har ridit en häst som är fullkomligt både skänkel/vikthjälps/röstdöv några gånger. Hästen, eller snarare ponnyn, är en D-ponny (åt det...
Svar
18
· Visningar
3 662
Senast: sandrafors
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag känner mig lite låg idag. Min historia sveper förbi i skallen. Det brukar inte vara något jag tänker på. Jag har lagt det bakom mig...
Svar
0
· Visningar
445
Senast: Magiana
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 537
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar