Någon som kör bruksgren rapport

brandkattis

Trådstartare
Vi har börjat jobba in båda våra hundar på den grenen inom bruks.
Då vår äldsta en bouvier des flandres gillar det, han älskar sök, men då vi bor på liten by så är det svårt att få till en bra träning kontinuerligt.
Främst för att det är svårt att få ihop folk :S
Så då hittade vi denna gren o den gillar han verkligen o.
Någon här som kör det,
som har några tips o ideér o dela med sig?

Sv: Någon som kör bruksgren rapport

Jag kör rapport med min kelpie. Vi är uppflyttade till högre klass, startade högra för ett par veckor sedan och fixade rapporten men missade på uppletet.

Rapporten är absolut den mest spännande bruksgrenen tycker jag! Man har ju ingen aning om vad som händer ute på sträckan.

Vi började med att skicka hunden mellan oss på en böjd stig så att vi ändå stod ganska nära utan att hunden ser den andre föraren. Undvik att ropa på hunden utan gå istället fram och visa er om det behövs. Bind sedan upp hunden någon minut innan ni skickar tillbaka. Förlängningarna kan ju vara ca 20-30 meter till en början.
Är det något särskilt du undrar över?

Jag är den andra delen av ett rapportekipage. Superkul träning, svårare än jag trodde. Sen måste man ju vara två, samma två sas. Så har man inte en intresserad sambo, som i min kompis fall så måste man ju hitta nån som verkligen kan ställa upp, det är tidsmässigt en ganska krävande sport.

Innan vi satte igång med träningen så åkte vi och tittade på en tävling, ett tips.

Tack för era svar :D

Verkar finnas så få tävlilngar i närheten 15 mils radie,
o de som jag hittat har krockat med när jag jobbat :S
Men vi ska ta oss iväg o kika :)

Vi har boat in dom o kommit så att vi skickat vår 2-åring på 300 meters sträckor. Vi varierar sträckorna lite.

Vår 7 månaders har vi skickat 100 m som längst,
de älskar detta.

Bouvieren är det min man som är den som ska tävla med så han står i basen o rottisen är det jag.

Finns inga här i närheten som kör denna gren o jag har provat läsa o läsa,
har ni några bra förslag på böcker, för dummies som oss :P

Bra träningsråd, tänka på.
Helt grön på brukstävling men har tänkt att starta appell i vår/försommar.

Målet är det i allafall,
just nu går vi appellydnadskurs, för att det förhoppningsvis ska sitta tills det är dags.

Har inte Ingrid Bahlenberg skrivit en bok om rapport? Har för mig att någon pratat gott om den :)

Tänk på att träna på lite liggtider (alltså att hunden får ligga på stationen en stund innan ni skickar). Ofta det som blir svårt på tävling när det är många hundar som ska skickas.

Det är viktigt att hunden är helt tyst både när den är uppbunden och när ni går framföringen.

Träna inte bara på stigar/vägar utan ute i terrängen. Tävlingarna går oftast i skogen men ibland kan sträckan följa en stig en liten bit för att sedan vika av ut i skogen igen.

Jag har kört lite med min ena schäfer.
Kör inte för långa sträckor på träning, och följ gärna med på en tävling. Man lär sig väldigt mycket på att titta på en tävling.

KL

Jag har också varit väldigt intresserad utav Rapport en längre tid men har ännu inte funnit en träningskompis men man kan lika gärna börja planera! Vad rekommenderar ni till en total nybörjare? :D

Att kika på en tävling hur det går till :)
Sedan att från början träna hund på att sitta uppbunden i ett träd. Göra skick mellan er där ni är synliga och sedan utöka sträckan mellan er.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 461
Senast: Ragdoll
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 996
Senast: Snurrfian
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 716
Senast: s957
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gps tracker för Android?
  • Värma spenat?
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur