Någon som köpt sin medis- häst?

finapina

Trådstartare
Hej! Finns det någon här som köpt sin medis- häst? Jag är nyfiken på 1. Hur länge hade ni ridit hästen? 2. Fördelar? 3. Nackdelar? 4. Flyttade ni hästen? 5. Framförallt: hur kändes det????:) Och allt övrigt som kan vara tänkvärt i ett sånt läge, både glädje och problem. Väntar ivrigt på svar!
 
Sv: Någon som köpt sin medis- häst?

Jag har! Det var nog det bästa köp jag någonsin gjort, och någonsin kommer göra :love: Köpte min medryttarponny efter ungefär 1½ år som medryttare, då hade jag ridit i snitt 2 dagar i veckan men ibland något mer, tävlat en del o.s.v. Honom kommer jag aldrig sälja.

Fördelarna var att jag verkligen visste vad jag köpte, kände honom och visste att vi trivdes ihop, hade koll på vad han gjort innan och hur han var i stallet, i hagen, på tävling, med trafik, vid skoning etc. Annars kan det ju vara lite svårt att veta "allt" efter en eller ett par provridningar, jag fick provrida över 150 gånger ;)
Jag kunde också rådfråga flera tränare om hästen, eftersom de kände både mig, honom och oss som ekipage. Så jag fick riktigt bra, ärliga åsikter på vad de trodde om att köpa just honom.

Nackdelar... Det skulle väl vara då att den där första spännande tiden med en ny häst uteblev, men det gör mig ingenting egentligen. Bortsett från det, faktiskt inga nackdelar, men då är han min drömhäst också.

Jag flyttade inte honom direkt, men efter ett halvår eller något. Ägaren (kvar i stallet) la sig inte i alls utan lät mig sköta min ponny som jag ville. Men då hade vi i stort sett samma syn på hästhållning också så det var liksom inte läge för några stora förändringar iallafall.

Det kändes helt underbart att skriva köpekontrakt!! Då blev ju min drömhäst min och inte "bara" medryttarhästen. Tiden efteråt var också väldigt väldigt kul, jag har haft egna hästar länge men han var (är) speciell eftersom han är den första häst jag drömt om i flera år. Jag minns i början att folk tyckte hela vår historia tillsammans lät som något ur en Min Häst-tidning och jag bara log och sa att det kändes så också :D :love:

Jag har haft honom i många år nu och tänker ha honom kvar som sagt. Vi har fortsatt utvecklas tillsammans, och han har utvecklats som "person" också. Jag tror iofs inte att det blev så lyckat just för att jag köpte min medryttarhäst, utan för att jag var medryttare på min drömhäst och fick chansen att köpa den. Man kan ju ha en medryttarhäst som man gillar mycket men som inte "klickat", då skulle jag inte vara lika säker.

Men härifrån får du bara bra ord, om du har en medryttarhäst du verkligen gillar och har möjlighet att köpa den, gör det!
 
Sv: Någon som köpt sin medis- häst?

På sätt och vis... Jag var medryttare på denna häst 2009 och när han blev till salu förra året så hade jag precis börjat fundera på att skaffa egen häst. Mina tränare tyckte att det vore en bra matchning för mig så jag provred och sedan dess är han min.

Jag fick låna säljarens box i två veckor innan jag flyttade och under den tiden var säljaren inte alls i stallet. Däremot stod hästägaren jag varit medryttare åt sedan 2000 också där, så jag kände mig inte som en "riktig" hästägare förrän jag flyttade.

Fördelarna var att jag kände både häst och säljare och visste precis vad jag köpte och hans historia.
Nackdelar har jag nog inte märkt av riktigt...
 
Sv: Någon som köpt sin medis- häst?

Jag köpte en häst som stöd i stallet jag jobbade i, hade motionsridit den i ett halvår bara men trodde att jag kände den hyffsat väl. :rofl: det gjorde jag inte, så fort jag fått hem henne så skenade hon i hagen konstant, gick knappt att ta ut i hagen, fick ha hjälp när jag borstade och hon höll på att attackera en vid täckning och sadling :p. Men har kvar henne och hon är helt annorlunda nu, nu är hon mycket lugnare och snällare än hon stod på jobbet.
 
Sv: Någon som köpt sin medis- häst?

Min första häst red jag ca 2 dagar i veckan när jag köpte honom.
Tyckte det var super för jag hade inte en tanke på att köpa honom när jag började red honom, så jag lärde känna honom på ett helt neutralt sätt.
Nackdelar kan jag inte se några alls. Han fick stå kvar i samma stall, samma box och allt. Visste ju hans historik, hur han reagerade i olika situationer och kände honom ganska väl när jag väl köpte honom. Tror jag red han kanske ett år ungefär innan jag köpte honom.

Min andra häst red jag ibland då och då innan jag köpte henne. Också kanonbra!! Visste hennes historik, tidigare ägaren hade själv tagit fram henne.
Men där flyttade jag henne när jag köpte henne, men det var inga problem alls.

Jag kan tycka att det är en superchans att ha hunnit lära känna hästen innan man köper den.
Nackdelen är väl kanske att man kan köpa hästen med hjärtat och inte är lika kritisk när man redan känner hästen.
 
Sv: Någon som köpt sin medis- häst?

Syrran och jag började som medryttare på varsin häst. Först en dag i veckan, sedan två, och till slut var vi där varje dag. Vi var väl mer som fodervärdar på slutet. Efter något år köpte (eller fick) vi hästarna. Vi stod kvar på samma gård hela tiden.
Min ponny fick tyvärr något fel på sina bakben och var tvungen att avlivas (vi tog beslutet tillsammans med tidigare ägare). Fick hem en annan ponny som skulle ridas in. På sätt och vis kan man säga att jag var medryttare/fodervärd på honom med. Det var tio år sen och han är fortfarande kvar :D Köpte honom för piss och ingenting efter ca ett år som "medryttare". Han har flyttat med mig när jag flyttat.

Jag tycker det fungerade bra att köpa medryttarhästen. Det kom sig liksom naturligt. Helt plötsligt var hästarna bara våra liksom. Och vi kände dem ju redan väl, så vi visste vad vi gav oss in på. I och med att vi stod kvar på samma gård hela tiden blev det ingen större förändring. Stallägaren var lätt att ha att göra med, allt fungerade fint och alla nöjda och glada.
 
Sv: Någon som köpt sin medis- häst?

Jag har!

Mötte min blivande häst första gången 1996. Till en början red jag henne 2 dagar i veckan, senare så ofta som tiden tillät, oftast 3-4-5 dagar. Red och pysslade med henne i 3 år och under denna tid hade hon också två föl
♡. När jag sedan skulle flytta 40 mil bort blev jag erbjuden att ta med henne på foder. Jag tvekade inte länge alls! Jag hade fint stöd av ägare och tidigare fodervärd och efter ca ett år fick jag köpa henne, återigen ingen tvekan! Fördelar var att vi två hunnit lära känna varann så väl, jag visste hennes historik och bakgrund och att jag visste att hon var hästen för mig. Jag som aldrig ens aktivt tänkt tanken att bli hästägare men jag måste säga att det är nog det klokaste, mest spontana men ändå mest genomtänkta beslut jag tagit.

I våras fyllde min älskade häst 30 år och jag är så tacksam för allt hon givit och fortfarande ger mig och för att "hennes tidigare människor" gav mig förtroendet att ta det fortsatta ansvaret för denna unika individ.
 
Sv: Någon som köpt sin medis- häst?

Japp, efter tolv år så fick jag köpa henne, dyrt.

Bytte stall hyfsat omgående för att markera att det är MIN häst (jobbade på ridskolan som var ägarens). Ångrade mig inte en sekund, bara att jag betäckte henne för det slutade med avlivning :(
 
Sv: Någon som köpt sin medis- häst?

Jag har nu två hästar på foder obestämd tid. Jag äger dem ju inte men jag berättar ändå!
Ägaren till båda hästarna hade en mini-ridskola med upp till fyra ridhästar. Ena hästen är en liten korsningsponny som jag ridit mycket på. Jag träffade henne för ungefär fem-sex år sedan och red på henne ett par år som lektionsryttare varje vecka. Sedan red jag stallets andra hästar ett tag. Under tiden jag var medryttare på den andra fick jag även rida och pyssla så mycket jag ville med henne. Hon är nu 26 år och jag hoppas att hon ska slippa flytta mer! :love: :cry:

Häst nummer två är en islandshäst som stod på samma ställe. Länge var han den häst som gick hagen och som man bara kunde drömma om att få rida!;)Men för tre (?) år sedan var det dags! Och vi passade perfekt ihop från första stund, de tyckte ägaren/ridläraren också! :love: Resten av året red jag lektioner på honom, året därpå blev jag medryttare och fick vara där och rida hur mycket jag ville. Ridskolan fungerade inte längre och ingen annan hade tid för hästarna. Så efter ett år som medryttare och ett år som lektionsryttare på honom har jag nu haft honom på foder i ett år. Mamma och pappa säger att vi inte kan köpa honom men vi får väl se :)

Oj lite långt :angel: Men svar på frågorna:

1. Ponnyn hade jag ridit i ungefär två tre år men känt henne ca 6 år. Islandshästen hade jag ridit i två år, första året 1 gång i veckan, andra ca 4-6 gånger.

2. Man känner hästen redan! Vet hur den fungerar i alla lägen och att man passar ihop! Man känner också ägaren och kan få extra tips m.m. Jättebra!

3. Enda nackdelen, men som kanske inte funnits vid ett köp, var att vi muntligt sa att hon skulle komma och hälsa på ibland, och hjälpa till men skoning. Hon har inte varit där sen i oktober....

4.Ja, i slutet på sommaren flyttade vi dem. Jag fick närmare till stallet, 1,5 km ist. för 5, och där fanns hjälp med morgonfodring m.m. Jättenöjd!:)

5. Det kändes fantastiskt, och ändå köpte jag dem inte ´;) Men verkligen jättebra! Man har med sig erfarenhet av hästen sen tidigare och man slipper många av de problem som säkert kommer när man köper en okänd häst.


Lycka till om du ska köpa din medryttarhäst!:D
 
Sv: Någon som köpt sin medis- häst?

Min ena häst såg jag för första gången år 2002, då var han 6 år gammal och jag 8. Det var den första hästen jag blev kär i, på avstånd dock. Jag sa till min mamma "exakt en sån där häst ska jag ha när jag blir stor". Sen såg jag honom flera gånger under åren och var lika kär varje gång. 2008, när jag var 13 år, ringde hans ägare upp mig och frågade om jag ville provrida för medryttare. När jag insåg att det var samma häst kan jag ju lova att mitt hjärta slog en frivolt. Dock var det inte kärlek vid första ögonkastet i början, men jag red honom ändå. Började tävla mycket och hade honom mer och mer, och vi fann varandra på ett sätt jag aldrig gjort med en annan häst.

Tog honom på foder 2009 och köpte honom helt 2010, vilket var den lyckligaste dagen i mitt 15-åriga liv. Min största dröm gick i uppfyllelse och min drömhäst kommer stanna hos mig föralltid. Så, det var inget annat än en solskenshistoria. Jag flyttade honom och allt var bara positivt - man visste ju redan allt om hästen (även alla små skavanker han har, men det hindrade mig inte en sekund för att köpa). :)

Min andra häst ägdes av mitt naturbruksgymnasium jag gick på, och henne red /körde jag i princip dagligen ett år innan jag köpte henne när hon skulle avlivas. Så även där visste jag ju allt innan. Och min förra red jag in som "jobb" innan vi skrev ett avtal på henne, så jag hade ju tränat hästen själv från den var 2 år, så tja, även där. Jag har aldrig provridit någon häst jag köpt... Köpen har liksom bara hänt...:p
 
Sv: Någon som köpt sin medis- häst?

Jag köpte alldeles nyligen min medryttarhäst. Jag hade då ridit henne 1-5 dagar i veckan sedan i februari. Egentligen hade jag inte tänkt köpa någon häst, men när hon skulle säljas fanns det inget annat alternativ. Älskade häst liksom, hon var ju "min".

Fördelen är ju att vi redan känner varandra och att jag "kan" henne. Sen ser jag det som en stor fördel att jag känner den förra ägaren eftersom detta är min första häst. Jag kan fråga henne om råd utan att hon lägger sig i och tar över. Dessutom fick jag ett bra pris då förra ägaren var mycket mån om sin häst och tyckte det kändes skönt att veta vem som köpte henne. Det vet man ju egentligen aldrig annars.

Jag flyttade Ztarlet omgående då jag inte alls trivdes i stallet där hon stod.

Hittills har jag inget negativt att säga!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 827
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 401
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 485
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 592
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fästa huva
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp